Författare Ämne: 6x2*4 stegbilar - ny trend 2014?  (läst 10796 gånger)

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
6x2*4 stegbilar - ny trend 2014?
« skrivet: 19:33 - 30/05 2014 »
Hallå!

Nu under 2014 har det levererats flera nya, treaxlade stegbilar med manskapshytt (dubbelhytt) ifrån Magirus/Sala Brand.
Liknande bilar har vi väl inte sett till sen 1990-talet..?

Senaste bilen är till skånska Höganäs. En systerbil till Malmö & Räddningstjänsten Syd's nya stegbilar.
Treaxlade bilar är även på gång till Kristianstad & Katrineholm. (Där har jag dock en känsla av att det kommer bli bilar med daghytt & stegpaket ifrån Metz).


-Vad gör att dessa chassin har blivit "populära" senaste tiden? Är det enbart större lastvikten man är ute efter, eller finns det fler fördelar?
-Varför väljer fler manskapshytter till sina höjdfordon (då syftar jag även på Metz-hävarna)? I Malmö's fall kan jag förstå det, men i t.ex Höganäs & Motala's fall där det redan finns två släckbilar? Är det att man ska slippa åka med både släckbil + höjdfordon vid ett förstärkningslarm?

Trevlig helg!  :D
« Senast ändrad: 18:28 - 31/05 2014 av JS »

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: 6x2*2 stegbilar - ny trend 2014?
« Svar #1 skrivet: 20:05 - 30/05 2014 »
Dubbelhytter på höjdfordon har debatterats flitigt i forumet tidigare. Orsakerna och spekulationerna har varit många allt från tradition till flexibilitet. Frågan ska nog ställas till respektive beställare.

Fördelarna med treaxlade fordon är flera. Precis som du skriver finns fördelar gällande vikterna, men du får också ett smidigare fordon med en styrbar tredjeaxel i förhållande till en längre hjulbas på ett tvåaxlat fordon.
/Robban

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: 6x2*2 stegbilar - ny trend 2014?
« Svar #2 skrivet: 12:37 - 31/05 2014 »
På Sala Brands hemsida ser man att SSBF fått en ny stegbil, 2 XX-7030. Varför en Magirus? Är inte samtliga andra maskinstegar av typen Metz?
Vakthavande brandingenjör

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
SV: 6x2*2 stegbilar - ny trend 2014?
« Svar #3 skrivet: 15:31 - 31/05 2014 »
SSBF fått en ny stegbil, 2 XX-7030. Varför en Magirus? Är inte samtliga andra maskinstegar av typen Metz?

Notering: 2 34-7030 får jag det till.

Nej, jag har en uppgift på att 34-7630 (Ã…kersbergas bil) är en Magirus också, tror det är den enda i hela förbundet.
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: 6x2*4 stegbilar - ny trend 2014?
« Svar #4 skrivet: 18:10 - 31/05 2014 »
SSBF fått en ny stegbil, 2 XX-7030. Varför en Magirus? Är inte samtliga andra maskinstegar av typen Metz?

Notering: 2 34-7030 får jag det till.

Nej, jag har en uppgift på att 34-7630 (Ã…kersbergas bil) är en Magirus också, tror det är den enda i hela förbundet.
Det finns en Magirus på Värmdö oxå. Anledningen till att nya 7030 blev en Magirus var att dom gjorde en upphandling, vilka alltså vanns av Sala Brand/Magirus. Dock finns det som sagt endast Magirus-stegar i tidigare Södra Roslagen, ej längre i tidigare Stockholms Brandförsvar.

Men vilka stationer i Stockholm som har maskinstegar ifrån Magirus handlar inte tråden om. Det finns redan en tråd om SSBF.
Försök att hålla er till ämnet, alltså treaxlade stegbilar!  ;)
« Senast ändrad: 18:29 - 31/05 2014 av JS »