Utryckningsfordon > Övriga fordon

Demofordon Nilsson Special Vehicles

(1/2) > >>

Casper Johansson:
Här får ni ett smakprov på demofordonet.

Om jag ska framföra mig egen åsikt så
är denna bil ganska snygg.

Foto: Richard Ribic, har tillåtelse

JS:
Håller med dig, den ser mycket fin ut!

Bör dock tilläggas att det inte är något renodlat Nilsson-bygge, den är skapad som en prototypmodell i samarbete med det mindre polska företaget Auto-Form.

Bilen erbjuder t.ex ett 2-bårsaltenativ, där ena bårsläden är monterad tvärställd precis bakom mellanväggen.

Lasse S:
Bilen ser i o f s fin ut, MEN, med en bår på tvären, hur långa får dessa patienter vara? Eftersom Sprinter är en av de smalare skåpbilarna på marknaden så kan den tvärställda båren knappast lämpa sig för andra än barn och mycket kortvuxna!

JS:

--- Citat från: Lasse S skrivet 22:08 - 10/07 2014 ---Bilen ser i o f s fin ut, MEN, med en bår på tvären, hur långa får dessa patienter vara? Eftersom Sprinter är en av de smalare skåpbilarna på marknaden så kan den tvärställda båren knappast lämpa sig för andra än barn och mycket kortvuxna!

--- Slut citat ---
Vet inte hur det ser ut, det är dock inte den första bilen med tvärställd bår.
Kan väl knappast användas till något annat än t.ex en kuvös?

Lasse S:
De tidigare byggen vi sett med tvärställd bår har ju varit påbyggda specialskåp på chassien från t ex MB Sprinter. Då är ju skåpet mycket bredare än ordinarie karossen och må väl rymma en bår på tvären. Här har vi ju originalskåpet med en inre bredd, naket, på 173 cm, tror jag. Från detta skall räknas bort flera cm för inre vägg med beklädnad, isolering m m. I bästa fall ha kvar 165 cm. Genomsnittslängden på folk i Sverige ligger väl runt 173-175 cm, så envar förstår ju själv! Normalbåren är väl 180 cm? Tilltron till MB Sprinters kapacitet förefaller obegränsad!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion