Författare Ämne: Lund 263-2040 container  (läst 30024 gånger)

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
Lund 263-2040 container
« skrivet: 16:27 - 29/01 2012 »
Hej! En snabb fråga!
Är det någon som vet vad containern på bilden innehåller. Placerad i Lund (Räddningstjänsten Syd).

http://redningoresund.dk/User_files/51e499e67fff77b79a9626be61d0572a.JPG

Utloggad Luckan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #1 skrivet: 21:00 - 04/02 2012 »
Inte helt säker, men jag misstänker att det är SMC-containern för storskalig släckutrustning. Innehåller bl.a. 1600m 150mm slang och två kanoner på 8000 l/min.
R-syd har SMC-utrustningen utsatt på station Centrum i Malmö och Gastelyckan i Lund.

Normalt står 263-2040 lastad med vattentank som enda tankbil på stationen.

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #2 skrivet: 17:01 - 07/02 2012 »
Tack för svaret! Dock är jag lite osäker på det du säger. Det har ju gjorts en hel del omförflyttningar inom Rsyd sedan 2008 ungefär när styrkorna "effektiviserades". Vattentanken från 2040 flyttades då till Löddeköpinge och försågs med ljusramp med gula varningsljus. I sammahanget fick Lödde också Eslövs gamla lastväxlare 614, och vattentanken placerades därpå. Lödde fick, om jag inte såg helt fel när jag var där senast, även SMC's slangcontainer och en gul container med lite storskadeplats-utrustning, t.ex. bårar, filtar etc. T.ex. var Lödde med containern i Mönsterås på Södra Cell i somaras när det brann där. Men det kan ju finnas fler sådana containrar??

Det jag gissat mig till är en container som i princip är tom, som de flyttar i samband med uppvisningar och dylikt för att demonstrera köksbrand (olja i kastrull) och lägenhetsbrand. Har sett den i Eslöv för något år sedan, men kommer inte ihåg om den såg ut så här. Det står tyvrr inte på den vad den innehåller.

Jag tackar för ditt svar. Får försöka leta vidare.

Utloggad Luckan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #3 skrivet: 10:18 - 12/02 2012 »
Det är möjligt att det blivit förändringar, och det stämmer att Lödde fick Eslövs lastväxlare och tank, men Lund har fortfarande en vattentank på 2040. Det säger sig lite självt att det primärt är en tankenhet eftersom den den heter just 2040. 40 står för tankenhet med minst 5000 liter vatten. Om slangcontanern står i Lödde eller Lund nu för tiden kan jag inte svära på.

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #4 skrivet: 00:47 - 15/02 2012 »
Jo helt klart kan det vara så :) Jag vet ju vad märkningen betyder, men det har rullat felmärkta bilar i Rsyd förr. Aja, sökandet fortsätter

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #5 skrivet: 17:24 - 23/02 2012 »
Märkningen av Lunds tankbil följer samma mönster som i gamla radionummersystemet. 304 var tankbil primärt men kunde även transportera andra typer av containrar. Initialt transporterade 304 just SCM slangcontainer eftersom Malmö inte hade någon egen lastväxlare och slangcontainern var enda SCM-utrustningen som inte gick att transportera på annat sätt. Containern köptes färdigutrustad. Malmö ställde ju till det eftersom man redan hade storpump och dragbilar med påhängsvagnar för skumvätska och vatten. Bl a hände det att resursen kallades till annan del av landet och då avsåg man skicka Herculesplan till Sturup för att hämta skumcontainrarna som inte fanns.

Den enda för mig kända felmärkningen sen Rakelsystemet togs i bruk var storpumpen 261-1160 som skall vara märkt 269-1160 eftersom det är ett regionalt fordon.

Inom Rsyd finns en avdelning som heter Teknisk service. Där hamnar fordon som inte har egen "hemmastation" även om det står på en viss station. Som exempel kan nämnas Skärsläckarbilen som står på Hyllie (1100) men har nr 261-1360 och reservstegbilen 261-1330 som står på Jägersro (1200). Storpumpen 261-1160 står på Centrum (1400).

Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #6 skrivet: 18:19 - 23/02 2012 »
Jo jag har koll på allt vad rakel och tidigare nummer heter och sånt. Men det jag menade var att den kanske inte längre var just tankenhet (40) utan används till annat, och borde då heta t.ex. 263-2060. Är säker på att SMC containern står i Lödde. Det jag undrar över är just containern på bilden som jag länkade till...

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #7 skrivet: 19:20 - 23/02 2012 »
Du har rätt när det gäller SCM-containern. Idag är det Centrum, Burlöv och Löddeköpinge som huserar SCM-utrustningen inom Rsyd. När togs bilden på 2040 med den röda containern?
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #8 skrivet: 22:12 - 23/02 2012 »
Jag har inte själv tagit bilden så jag vet inte, och det verkar inte stå något på sidan. Brukar titta där ganska ofta så någon gång det senaste halvåret kanske?

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #9 skrivet: 18:55 - 01/08 2012 »
har läst lite på Rsyds hemsida där man under de senaste månaderna lagt ut lite mer info om stationerna. står att Lund har tungräddningsutrustning, så min gissning är att det är det som finns i containern. Jägersro är tungräddningsstation men Lund har utrustningen (jo logiskt). undrar varför dom inte ställer 2040 på Jägersro då...? aja, min ursprungliga fråga är nog besvarad i alla fall: Tungräddning! tack för svaren för övrigt  :D

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #10 skrivet: 15:57 - 03/08 2012 »
Jägersro är tungräddningsstation men Lund har utrustningen (jo logiskt). undrar varför dom inte ställer 2040 på Jägersro då...?

Citat från: Luckan
Normalt står 263-2040 lastad med vattentank som enda tankbil på stationen.

Där är väl svaret på den undran...
Martin, Ö-1031

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #11 skrivet: 19:07 - 06/08 2012 »
jag jag har inte sett den, inte ens på bild, med vattentank sedan runt 2009-2010. Jag tror inte bilen använts på larm sedan dess heller. I så fall extremt sällsynt. Hittar inga bilder på google heller som tyder på det. Vad jag vet finns bara 2 vattentankar inom Rsyd, en står i Lödde, den andra har jag inte sett till. Jag tror att bilen står lastad med denna container alltid, oavsett vad som bilen är märkt med (om ingen vet att den inte står lastad med vatten/skum, kan den vara märkt så också). Ingen brandis från Lund/Rsyd på forumet som kan besvara det?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #12 skrivet: 20:01 - 07/08 2012 »
När Rsyd märkte upp sina fordon med Rakel-nr gjordes en jämförelselista med de gamla 32xxx-numren och de nya Rakel-numren. De lastväxlare (2 st) som då fanns inom Rsyd fick konsekvent en fyra som tredje siffra i fordonsnumret. Lunds 2040 kallades tankenhet medan Löddeköpinges 4040 (jag minns inte om bilen hann få Rakel-nr när den stod i Eslöv, i så fall 3040) kallades rätt och slätt lastväxlare.

Även i andra kommuner med lastväxlare, som Landskrona och Svalöv, är det fyran som gäller (2040 resp. 5040) medan de nordostliga grannarna Höör och Hörby valde en sexa som tredje siffra (8060 och 8160 resp 7060 och 7160).

"Vanliga" tankbilar har alla tredjesiffran 4 medan SMC-påhängsvagnarna i Malmö/Burlöv har en nia.

När det gäller Lund så hade man där tidigare en särskild räddningsbil (32307 om jag inte minns fel). Det var en Scania SBA med kran. När den försvann fick materielen placeras i container. Det är nog den som normalt ligger på 2040 eftersom man har tung räddning som särskild specialitet till sammans med Jägersro. (Min egen teori).

Med det gränsöverskridande samarbetet har ju Lund, förutom tillgång till tankbil inom Rsyd (Veberöd, Kävlinge, Burlöv och Hyllie) också tillgång till tankenheter från Staffanstorp, Höör och Svedala för att nämna några. Totalt finns det 16 tankenheter i Rsyds närmaste grannskap förutom de inom förbundet.

Jag ska den 3 september besöka stn Lund i ett annat ärende men ska då passa på att utreda det där med lastväxlarna inom Rsyd.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #13 skrivet: 22:41 - 03/09 2012 »
Då har jag varit i Lund i kväll och bland annat fotat en del brandbilar. Jag tog upp frågan om lastväxlare och tankar och fick till svar att det inte finns någon vattentank till 263-2040 utan denna är alltid lastad med den omtalade containern, som mycket riktigt innehåller den materiel och utrustning som fanns i gamla räddningsbilen 32307. Det har även tillkommit en del utrustning.

Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Luckan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #14 skrivet: 09:34 - 16/09 2012 »
Det är lite märkligt hur olika räddningstjänster "tolkar" riktlinjerna för hur fordon ska vara märkta. Då är det ju precis som Joroma sade i början att "det har ju rullat felmärkta bilar inom R-syd förr"!

Uppenbarligen har ju då 263-2040 ingen vattencontainer, men enligt MSB:s nationella riktlinjer skulle den då som lastväxlare byta nummer till 2060. Möjligtvis om det är en regional skumresurs, som SMC-containern är, kunde den heta 269-2040, alt 269-2060.
Vad gäller Höör så borde deras växlare heta 40 eftersom det primärt är vattenenheter. Jag kan inte se att man kan misstolka detta, utan det står väldigt tydligt. Se sidorna 7-9 i dokumentet i länken.

https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Rakel/Lara_sig_Rakel/kommunikationsplanering/Anvisningar_nummersattning_raddningstjanstmfl_120228_ver_2.2.pdf