Författare Ämne: Ängelholm  (läst 9476 gånger)

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
Ängelholm
« skrivet: 16:33 - 08/10 2014 »
Hej
För den som är nyfiken på Ängelholm kommer ett tips: Det finns en trevlig film på youtube om räddningstjänsten (ca 45min) men den belyser inte bemanningen så mycket, däremot filmas fordonen flitigt. Jag vet att för några år sedan så var det 1+1+3 heltid kompletterad med 1+4 deltid samt 5 st räddningsvärn. Vad har hört så kommer insatsledaren framöver utgå från Helsingborg och heltiden blir då 1+4. Det fanns funderingar för ett par år sedan att minska deltiden till 1+2 men jag vet inte om detta blev av. Har också hört att styrkeledaren (FIP) från Förslöv i grannkommunen Båstad åker på assistanslarm i Ängelholm. Till vilket syfte? Har också hört att man lagt ner några räddningsvärn, men vilka? För ett par år sedan var Strövelstorp tankbilsresurs, Munka Ljungby fungerade som räddningsvärn fullt ut och Vejbystrand åkte vad jag förstått bara på vissa larmindikationer? Hjärnarp och Ausås, finns de kvar?

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
SV: Ängelholm
« Svar #1 skrivet: 16:44 - 08/10 2014 »
För er som inte hittar filmen så finns den här:

https://www.youtube.com/watch?v=EfjsEmg6ctk
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Ängelholm
« Svar #2 skrivet: 19:34 - 08/10 2014 »
Det senaste jag hört var att heltiden var Insatsledare + 1+3 och deltiden 1+3. I samband med förbundsbildningen Räddningstjänsten Skåne Nordväst (RSNV) finns ambition på 1+4 heltid och 1+4 deltid. Detta har skapat oro i Ängelholm eftersom det tar ca 20 minuter för IL att köra från Bårslöv till Ängelholm, och framförallt närmare 40-50 minuter till Skånes Fagerhult beroende på väglag och trafik. Troligen blir det dock bara en insatsledare.

Beträffande värnen är två nedlagda: Hjärnarp och Ausås.

Munka Ljungby har en släckbil, Strövelstorp är tankbilsresurs, Vejbystrand har jag ingen info om, men det förekom klagomål för något år sedan att de inte fick åka på automatlarm trots att brandstationen ligger några hundra meter från ett större vårdboende exempelvis.

Förslövs FIP åker som assistans i de nordligaste kommundelarna, närmast Förslöv. Detta på grund av den Gränslösa Räddningstjänst som bedrivs i HELA Skåne. Tidsmässigt närmaste enhet larmas alltid oavsett kommun. FIP gör en första insats innan Ängelholm är på plats.


www.RSNV.se finns lite dokument och information man kan läsa. En del är bara för personal, en del är öppet för allmänheten.