Författare Ämne: RPS upphandling av fordon  (läst 18439 gånger)

Utloggad MP

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
RPS upphandling av fordon
« skrivet: 18:35 - 19/01 2016 »
RPS har tydligen av besparingsskäl bestämt sig för en leverantör av polisfordon. Vem? ANA Trollhättan har fått lägga ner. Men detta har väl inte med fordonens märke att göra?

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #1 skrivet: 19:49 - 19/01 2016 »
Jag förstår inte vad du vill förmedla för information med ditt inlägg, förtydliga gärna.

RPS finns inte längre, sedan 1/1-2015 finns endast en polismyndighet i Sverige och det är Polismyndigheten

//Bengt
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #2 skrivet: 17:25 - 20/01 2016 »
RPS finns inte längre

Antar att han menar polismyndigheten  ::)

Bestämt sig för ny en leverantör av polisfordon. Vem?

Utryckningsförarutbildarna i Stockholm har testat BMW och Audi, så det är nog troligt att det är något av dessa märken.
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)

Utloggad MP

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #3 skrivet: 13:27 - 20/02 2016 »
Om jag formulerar mig så här, polisen kan inte köpa V70 längre pga att tillverkningen upphört och V90 känns för mycket av lyxbil och Passat har väl inte fungerat så bra vad jag förstår så vad är det då vi kan förvänta oss i framtiden? En mix av AudA6 Quattro och BMW535 med fyrhjulsdrift vore väl det överlägset bästa för svensk polis, samtliga i kombiutförande givetvis. Vi får väl se vad det blir efter V70 eran...

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #4 skrivet: 18:19 - 20/02 2016 »
Om nya Volvo V90 känns för mycket som en lyxbil, varför skulle man välja BMW 5-serie eller Audi A6 då, vilka är lika mycket "premium".
Polisen kör ju redan Mercedes E-klass, så varför skulle man inte kunna välja en V90..? Priset har ju inte ökat så mycket.

Nä, jag tror vi fortsatt kommer få se många Volvo som svensk polisbil..
« Senast ändrad: 21:25 - 20/02 2016 av JS »

Utloggad MP

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #5 skrivet: 21:54 - 21/02 2016 »
V90 känns MB S-klass BMW7serie eller Audi8. BMW5serie och AudiA6 känns mer  "vanliga". Var kan man se när polisen väl köper in sina fordon? För min personliga del får gärna V90 bli ryggraden i polisflytten, bara man slipper Passat.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #6 skrivet: 18:35 - 22/02 2016 »
Är det inte troligt att Volvo V90 Cross Country blir aktuell som polisbil?

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #7 skrivet: 19:00 - 22/02 2016 »
När jag snackade med en hundförare för ett tag sedan sa han att det inte blir några V90 för hundarna iaf pga att bakrutan sluttar för mkt. Några nya E-klass blir det inte heller, oklart varför. Tydligen favorit bland flera hundförare i Sthlm.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #8 skrivet: 17:16 - 02/03 2016 »
Tillverkningen av Volvo XC70 Polis kommer att fortsätta ett tag till, även efter att tillverkningen av dom "civila" varianterna har upphört. Största anledningen till detta är att den norska polisen har köpt ett större antal som hundbilar. Även svenska polisen har ju naturligtvis flera bilar beställda.

Men jag tror som sagt att även efterträdaren kommer att vara aktuell som polisbil..

Utloggad MP

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #9 skrivet: 22:30 - 03/03 2016 »
Volvo kommer med all säkerhet vara "backbone" hos polisen i framtiden .Personligen gillar jag tyskt och vill gärna se Audi, BMW och MB som radiobilen i lite större skala  Det är dock svårt att hitta info om framtida beställningar till polisen.

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #10 skrivet: 18:03 - 05/03 2016 »
Hittade info om att det finns beslut på att v90 d5 är godkänd och kommer att kunna beställas till Polismyndigheten. Inga vw passat kan beställas pga att den har underkänts pga lastvikt, stolarnas utformning osv. Vw multivan / Caravelle är med viss tveksamhet godkända då de inte tillåter särskilt hög lastvikt. Man har inte lyckats komma överens med E-klassen och BMW så någon sådan får vi ej se på ett tag. Opel Insignia - underkänd, MB vito - underkänd.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #11 skrivet: 13:51 - 06/03 2016 »
Skulle inte VW Touran fungera som polisbil? De är väl hyfsat ovanliga som civila polisbilar också.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #12 skrivet: 14:51 - 06/03 2016 »
Hittade info om att det finns beslut på att v90 d5 är godkänd och kommer att kunna beställas till Polismyndigheten. Inga vw passat kan beställas pga att den har underkänts pga lastvikt, stolarnas utformning osv. Vw multivan / Caravelle är med viss tveksamhet godkända då de inte tillåter särskilt hög lastvikt. Man har inte lyckats komma överens med E-klassen och BMW så någon sådan får vi ej se på ett tag. Opel Insignia - underkänd, MB vito - underkänd.

Det var lite oväntat!

Ett annat fordon som jag tycker skulle kunna vara aktuell är Audi A6 Allroad.. Har man inte testat den?

Utloggad MP

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #13 skrivet: 23:46 - 07/03 2016 »
Audi A6 Allroad vore mycket trevligt att se som målad polisbil. Det är riktigt surt om BMW och Mercedes med sin E-klass inte kan komma överens med polisen om köp. Vad handlar detta om? Har det med pris att göra? Eller något med specifikationerna? Förövrigt är Mercedes C-klass ett alternativ som jag gillar men den är säkert för trång för att vara polisbil.

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: RPS upphandling av fordon
« Svar #14 skrivet: 09:37 - 08/03 2016 »
Det framgår inte riktigt, och det verkar som att man inte vill outa för mycket om vad det beror på. Det kan vara priset, eller någon form av ovilja från tillverkaren att göra vissa anpassningar osv. Riktigt synd, men nu får vi åka i det här helt enkelt. Beträffande xc70 polis(hund) tom 2015 har hundenheten Sthlm köpt 10 st, och några har gått till Norge. Det finns 0 st hundbilar kvar att köpa. Anledningen är att man inte tror på v90 som hundbil pga utformningen i bak.