Författare Ämne: Sirenval räddningstjänsten  (läst 12349 gånger)

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
Sirenval räddningstjänsten
« skrivet: 20:00 - 23/01 2017 »
Jag har tänkt på att sirenerna på räddningstjänstens fordon låter väldigt olika i landet, Stockholm verkar ha en hel del Martinhorn, vissa andra i landet har elektroniska, väldigt ljust läte.

MEN! Jag måste säga att jag verkligen gillar skrikorna i nya 2 25-3080 :) Perfekt val!!

Länk Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=0T3BKt3MhQ8

Vad jag vet så är det inte allt för många personbilar/ledningsbilar som har lagt till Martinhorn som tillval på sirenerna, vilket jag tror sitter i denna.

Jag hoppas verkligen att fler tar efter och monterar på sirener med tryck i på rtj-fordon, för jag har aldrig gillat dessa moderna, fåniga elektroniska sirener som låter mjäkigt och futtigt!
Finns vissa som är oerhört ljusa i lätet, andra okej, vissa låter precis som en brandbil ska göra   :D

En släckbil (basbil) ska ha basröst  ;D

Eller är jag själv med att ha ett motstånd till ljusa sirener?

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: Sirenval räddningstjänsten
« Svar #1 skrivet: 20:25 - 23/01 2017 »
Det stämmer, finns både elektronisk och kompressorsiren Martin i nya 225-3080. Uppsalas befälsbilar har även de både och.

Här är en länk vid ett larm: https://youtu.be/52icxvffVlg


Johan Szymanski
Räddningschef
Mora brandkår
Vakthavande brandingenjör

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Sirenval räddningstjänsten
« Svar #2 skrivet: 10:38 - 25/01 2017 »
Jag tycker också att det ska vara kraftigt och "riktigt" ljud i brandbilssiréner. Jag ser dock en fördel i att ibland ha en "klenare" sirén under nattetid och vid enkla trafikförhållanden. Av det skälet har våra två senaste brandbilar i Strängnäs (241-4010 och 241-4040) både en klenare elektronisk sirén och Martin kompressorsirén med fyra horn. De kan användas var för sig eller samtidigt vilket ger optimala möjligheter till anpassning av ljudet. Samma tänk finns på befälsbilarna i Mora och Uppsala.

När det gäller Martin kompressorsirén på personbilar är det numera mycket trångt med utrymme. Nilssons lyckades dock bra på Moras Volvo XC70. När Strängnäs byggde sin XC70 så vägrade Euro-Lans att montera Martinsírén på grund av platsbrist.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Sirenval räddningstjänsten
« Svar #3 skrivet: 17:42 - 25/01 2017 »
På de nya vw amarok ambulanserna i region Kronoberg kan man via en display som sköter diverse mjukvara koppla över till norsk version av siren. Har används vid enstaka tillfällen, på prov, med bra effekt.

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Sirenval räddningstjänsten
« Svar #4 skrivet: 02:51 - 07/02 2017 »
Skönt & höra att jag inte är ensam om att tycka så.

Tråkigt att det inte gick & få in "Martin" i 2 41-4080, men bra om de nu funnit en lösning så fler kan få in det i personbilar.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Sirenval räddningstjänsten
« Svar #5 skrivet: 07:58 - 07/02 2017 »
Som har nämnts i en tidigare tråd finns det även elektroniska siréner med ljud som liknar Martinhornen. Jag tänker i första hand på Federal Signals Fedhorn som nu monteras i Eskilstunas nya insatsledarbil 2 41-1080. Vi har också en äldre bil med en sirén som heter Whelen Beta Martin men den är lite mer spröd.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Sirenval räddningstjänsten
« Svar #6 skrivet: 08:56 - 22/02 2017 »
Här är en länk till klipp där man hör skillnaden på just elektronisk martinsiren och en "Äkta"

https://www.youtube.com/watch?v=zxELn7zxxsU

Jag förespråkar starkt att räddningstjänsten fordon ska ha Maritinhorn då dessa är väldigt effektiva.
Och som nämns om att det inte finns utrymme är bara "hitta på", Det finns andra ställen man kan montera dem på om det inte finns plats långt ner på fronten, tex taket.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Sirenval räddningstjänsten
« Svar #7 skrivet: 10:33 - 22/02 2017 »
Utomlands är det vanligt med hornmontage på hyttaket. Min egen erfarenhet av detta är att det ger alldeles för mycket ljudstörning inne i hytten. Vi har tidigare haft Martinhorn monterade under hytten (i hjulhuset) på en släckbil men det blev samma effekt. Hornen ska om möjligt sitta utanför hytten. Vi har våra horn i vinschlådan men det går också bra att sätta dem på solskyddet ovanför/framför vindrutan. I en personbil är det tyvärr ofta lite för trångt.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Sirenval räddningstjänsten
« Svar #8 skrivet: 15:29 - 22/02 2017 »
Jo, de vet jag från SSbfs nya stegbilar, där satt hornen också i hjulhuset. I personbilarna som har Dimljus så kan man ju sätta in hornen där likväl som man sätter dem elektroniska högtalarna där på en del.

Är det någon speciell modellbeteckning på dem martinhorn som räddningstjänsten i Sverige kör med som någon form av standard??

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: Sirenval räddningstjänsten
« Svar #9 skrivet: 18:52 - 22/02 2017 »
Här är ett klipp från igår där befälsbilen har Martinsiren och ambulansen elektronisk. Skillnaden är stor. Modellen är 2298 SM, monterade innanför grillen.

https://youtu.be/pzr6WlqH0Nc

Vakthavande brandingenjör