Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten  (läst 31415 gånger)

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 596
  • Karma: +4/-0
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #60 skrivet: 22:19 - 02/05 2016 »
Tyvärr kommer inte den nya dykbilen 2 41-3060 att vara levererad till årsmötet. Den kommer preliminärt 28 april... Det är en Mercedes Sprinter med reg.nummer HFB 782.

Nu finns den nya dykbilen på brandstationen i Nyköping sen några dagar tillbaka, dock är den naturligtvis ej tagen i drift.

Här finns en bild på nya 2 41-3060:
https://facebook.com/photo.php?fbid=1575818912748108&id=1418121325184535&set=a.1424372567892744.1073741827.1418121325184535&source=48&refid=13&_ft_=top_level_post_id.1575818599414806%3Atl_objid.1575818599414806

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +0/-5
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #61 skrivet: 14:17 - 25/12 2016 »
Hur ser framtiden ut för tankbilar och lastväxlare hos Sörmlandskusten?

Ersätter BAS 4-bilarna som finns (3210 i Nyköping, 3710 och 3720 i Trosa, 6010 i Oxelösund samt 8010 i Gnesta) till viss del behovet av tankbilar eller finns det några utbyten planerade?

Även den nyaste bilen börjar ju få några år på nacken: lastväxlaren 3040 i Nyköping är från 2002, lastväxlaren 6040 i Oxelösund är från 1998. Tystberga räddningsvärn har sin tankbil 3840 från 1993.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +0/-5
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #62 skrivet: 15:01 - 29/04 2017 »
Den gamla dykarbilen 3060 (PEK934) verkar finnas kvar i organisationen?

Hur används den och har den fått något nytt rakelnummer?


Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +0/-5
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #63 skrivet: 16:26 - 10/02 2018 »
Enligt media är det beslutat att köpa in nytt höjdfordon, ny tankbil och ny släckbil med okänd fördelning över stationerna Nyköping, Oxelösund och Gnesta.

Dessutom utreds ett utökat samarbete med industriräddningstjänsten på SSAB i Oxelösund. Den kommunala deltidsbrandstation har svårt att rekrytera brandmän vilket är en del i det hela men också en eventuell framtida samlokalisering. Det är inte fråga om någon besparingsåtgärd utan handlar om utveckling av det som redan finns.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 336
  • Karma: +0/-2
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #64 skrivet: 13:32 - 25/11 2018 »
Såg på Räddningstjänstens FB sida att en FIP är placerad i Vagnhärad

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +0/-5
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #65 skrivet: 20:41 - 23/12 2018 »
Sörmlandskustens räddningstjänst köper in en ny släckbil till stationen i Gnesta enligt SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/varnet-i-gasinge-kan-fa-ny-brandbil

Den nuvarande släckbilen 2 41-8010 (Scania P360 -12, CWP593) flyttas till räddningsvärnet i Alva för att i sin tur byta ut deras nuvarande släckbil 2 41-8210 (Scania P82 -84, DAG142) som i ett tidigare liv bland annat varit släckbil 24 461 i på deltidsbrandstationen i Åkers Styckebruk hos Räddningstjänsten Strängnäs.

I samband med detta renoveras och anpassas också brandstationen i Gåsinge (Avla) till att rymma den något större släckbilen.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +0/-5
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #66 skrivet: 21:26 - 23/12 2018 »
Sedan en tid finns tydligen en första insatsperson (FIP) i Vagnhärad som ligger i Trosa kommun.

Någon som känner till vilket fordon den personen använder? Förstår jag det rätt att det är en utökning eller är det en person ur den befintliga styrkan på 1+5 i Trosa?

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma: +0/-0
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #67 skrivet: 00:27 - 24/12 2018 »
Sörmlandskustens räddningstjänst köper in en ny släckbil till stationen i Gnesta enligt SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/varnet-i-gasinge-kan-fa-ny-brandbil

Den nuvarande släckbilen 2 41-8010 (Scania P360 -12, CWP593) flyttas till räddningsvärnet i Alva för att i sin tur byta ut deras nuvarande släckbil 2 41-8210 (Scania P82 -84, DAG142) som i ett tidigare liv bland annat varit släckbil 24 461 i på deltidsbrandstationen i Åkers Styckebruk hos Räddningstjänsten Strängnäs.

I samband med detta renoveras och anpassas också brandstationen i Gåsinge (Avla) till att rymma den något större släckbilen.

Märkligt!
Har Vrena (1+4) kvar sin bil från 1999 fortfarande?

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +0/-5
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #68 skrivet: 12:12 - 24/12 2018 »
Märkligt!
Har Vrena (1+4) kvar sin bil från 1999 fortfarande?

Ja, den går fortfarande kvar och de har inte haft den bilen så särskilt många år.

Medlemskommunerna har ganska stort mandat att bestämma över vagnparken på sin kommuns stationer. I förstudien fanns också ett annat alternativ som innebar att räddningsvärnet i Avla skulle ha två mindre bilar och att Gnesta skulle utöka med en stor bil.

Ett annat exempel på det är deltidsbrandstationen i Trosa som under många år haft två fullstora släckbilar och större styrka än 1+4.

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma: +0/-0
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #69 skrivet: 03:32 - 27/12 2018 »
Märkligt!
Har Vrena (1+4) kvar sin bil från 1999 fortfarande?

Ja, den går fortfarande kvar och de har inte haft den bilen så särskilt många år.

Medlemskommunerna har ganska stort mandat att bestämma över vagnparken på sin kommuns stationer. I förstudien fanns också ett annat alternativ som innebar att räddningsvärnet i Avla skulle ha två mindre bilar och att Gnesta skulle utöka med en stor bil.

Ett annat exempel på det är deltidsbrandstationen i Trosa som under många år haft två fullstora släckbilar och större styrka än 1+4.

Då bör väl Vrena prioriteras före räddningsvärn kan jag tycka.
Jo men Trosa var från början 2+5 som sedan krymptes till 1+5. 2st Bas 4:or ger en väldig flexibilitet, 2 man kan åka ut på en mindre brand samtidigt som 4 man kan åka på en trafikolycka. Trosa har ett väldigt stort område med varierande riskbild.