Författare Ämne: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar  (läst 266853 gånger)

Utloggad Fredrik H

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #90 skrivet: 00:08 - 04/07 2013 »
Såg nyheten på brandförsvarets interna hemsida idag. Tanken ända från början har ju varit att ersätta 1140 eller 1190 på Fyrislund och flytta den gamla till Gimo. Varför man gör så här vet jag inte riktigt ännu, men det är väl kul att även deltiden kan få sprillans nya bilar ibland. Lite otippat dock!

Upphandlingen gällde väl 3 eller 4 bilar men man har bara beställt en nu. Tanken är väl att det blir fler inom något år.
// Fredrik

Utloggad Adde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #91 skrivet: 00:33 - 03/08 2013 »
Är Östhammars hävare tillbaka i Uppsala?

Utloggad Adde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #92 skrivet: 22:59 - 02/10 2013 »
Några nya fordon på gång inom Uppsala Brandförsvar?

Utloggad Adde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #93 skrivet: 23:01 - 27/12 2013 »
Nått nytt höjdfordon beställt?

Utloggad Adde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #94 skrivet: 12:59 - 27/06 2014 »
Såg på Sala Brand att de leverats en ny tank till Uppsala Brandförsvar! Nån som vet om de kommer nån ny lastväxlare också?

Utloggad Fredrik H

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #95 skrivet: 07:17 - 15/07 2014 »
Jag är inte lika insatt längre men det jag vet är att man gjorde en upphandling på tre lastväxlare i samband med att Gimos bil köptes in. Tror inte det har beställts fler än så länge. Tror det blir en nästa år.

Upphandling på höjdfordon har varit ute men ingen har kunnat matcha brandförvarets krav. Därför har man gjort om upphanlingen och lagt ut den igen. Hade första gått igenom hade man troligen fått en bil i år men så blir det nog inte nu.

Skärplinge kommer få en ny IVPA eller FIP-bil. Den finns redan hemma och skall byggas och utrustas för sitt ändamål. Bilen är en Ford Ranger. (Ser ut så här) http://www.ebuyhobby.com/2014/04/23/ford-ranger-red-2014/

Enligt rykten från olika håll samt vad jag läst är det 1-2 nya BAS4 på gång (planeringsstadiet) till Östhammar och/eller Skärplinge.

Björklinge och Knutby kommer byta tankbilar med varandra under sommaren eller hösten. Man kommer göra likadant i Knutby som i Järlåsa dvs att bygga om tankbilen till släck/tankbil och ta bort släckbilen från stationen.

Ã…terkommer så fort jag vet mer!
// Fredrik

Utloggad Fredrik H

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #96 skrivet: 10:20 - 09/08 2014 »
Som en del av er redan här hört eller läst så voltade Fyrislunds 221-1140 igår (fredag 8/8-2014).

Fyrislund var på väg hem efter en brand i tankbil med farligt gods på väg 76 när 1140 fick punktering och voltade väg 661.
Det har gått relativt bra för chauffören. Lite mörbultad och en del skrapsår. Bilen är dock skrot. Skicket på tanken är för mig okänt.

Bilder kommer.

Karta https://maps.google.com/maps?q=59.954390271334,18.065242412699
Annan tråd http://www.xnews.se/utr/index.php?topic=828.0
// Fredrik

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #97 skrivet: 11:12 - 09/08 2014 »
Nu finns bilder på facebook och jag tror man kan se dem utan att vara inloggad.
Av bilderna att döma så ser även tanken ut att vara skrot.
Skönt att det gick bra för chauffören.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152592210307427.1073742045.157291992426&type=1

Utloggad Adde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #98 skrivet: 21:41 - 24/09 2014 »
Kommer de nån ny lastväxlare i stället för 221-1140?

Utloggad Fredrik H

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #99 skrivet: 07:01 - 29/09 2014 »
Det sades tidigt att man snabbt skulle köpa in en bättre begagnad lastväxlare som ersättare till 1140 men hur det går vet jag inte.

Utöver den begagnade lastväxlaren verkar det vara en helt ny bil på gång från Sala Brand. Leverans i December.

Ett tag innan olyckan hade man fått hem en ny tank från Sala Brand som skulle/skall till Tierp. Tanken stod på övningsfältet Viktoria där service håller till. Den hade precis blivit klar för leverans till Tierp när Fyrislund "snodde" den. Det har dessutom beställts en ny tank som skall gå till Östhammar. Jag förmodar att man får beställa ytterligare en ny tank så alla nämnda stationer får varsin ny tank.

Ytterligare en nyhet är att man beställt en ny BAS 4 som skall till Östhammar. I början av oktober sker en del förändringar i organisationen. Idag är både Östhammar och Tierp 1+1 heltid dygnet runt samt 0+3 deltid dygnet runt. Det som kommer hända i början av oktober är att Östhammar kommer ha en dagtidsstyrka (vardagar 08:00 - 17:15) på 1+2. Deltiden utökar från 0+3 till 1+4 dygnet runt. Tyvärr har man inte fått tag i folk ännu men man har tillfälliga lösningar tills grupperna är fulla. Den nya BAS 4an kommer få anropet 4020 och användas av deltiden. Om deltiden får larm när dagtidsstyrkan inte är i tjänst kan de välja mellan 4010 eller 4020. Man bygger på en Volvo FMX370. Det blir Uppsalas första bil som utrustas med CAFS. Den får en rulle förhöjt lågtryck samt en rulle CAFS. Det blir också första bilen med "olycksgardin" på taket. Leverans i nov/dec.

EDIT: förändringen i Tierp blir att man utökar heltiden från 1+1 till 1+2 dygnet runt samt att man gör om deltiden från 0+3 till 1+2 dygnet runt.
//Fredrik
« Senast ändrad: 07:26 - 29/09 2014 av Fredrik H »
// Fredrik

Utloggad PB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #100 skrivet: 10:26 - 01/10 2014 »
En begagnad lastväxlare är inköpt. Stod på fältet för några veckor sedan. Så vitt jag kunde se i mörkret så var det en Scania, sådär 5-10 år gammal. Vet inte vem som kommer utrusta den, den var dessutom vit när jag såg den och skulle stripas röd. Kan tänka mig att det är den bilen som fått åka till Sala för komplettering med larmutrustning m.m. för leverans i december.
Borde ju inte vara något behov en begagnad bil om det är så nära till en ny?

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #101 skrivet: 19:27 - 01/10 2014 »
SCANIA R 124 GB 6X2 årsmodell 2003, reg nr TGC313.

//Bengt
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad Adde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #102 skrivet: 21:08 - 01/10 2014 »
Tierp har fortfarande Rosendals lastväxlare.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #103 skrivet: 20:12 - 03/10 2014 »
Tierp har fortfarande Rosendals lastväxlare.
Vad har Rosendal för lastväxlare då?




Nu säljs vraket av Fyrislunds lastväxlare 2 21-1140 på KVD Kvarndammen
https://www.kvd.se/auktion/tunga-fordon/Volvo/FM12-Rep-objekt/628020

Utloggad PB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #104 skrivet: 12:00 - 07/10 2014 »
Tierp har fortfarande Rosendals lastväxlare.
Vad har Rosendal för lastväxlare då?




Nu säljs vraket av Fyrislunds lastväxlare 2 21-1140 på KVD Kvarndammen
https://www.kvd.se/auktion/tunga-fordon/Volvo/FM12-Rep-objekt/628020

Rosendal har helt enkelt Tierps lastväxlare. Om man nu kan tala om att ett visst fordon är någon stations. Alla fordon är brandförsvarets och placeras där de gör bäst nytta på kort eller lång sikt. Rosendal var ju exempelvis helt lastväxlarlösa en tid när "deras" lastväxlare stod i Gimo innan de fick "sin" nya.

Så klart försöker man flytta fordon så lite som möjligt eftersom det alltid är lite utbildningsbehov när ett fordon flyttas. Men om man ser behov av att flytta eller byta fordon så gör man det. I fallet Tierp - Rosendal så har jag för mig att tanken på Tierps bil skulle rustas eftersom den läckte skum. Efter en noggrannare kontroll bedömdes det dock inte som lönsamt att rusta tanken utan en ny beställdes istället. I väntan på den nya så blev Rosendal återigen av med "sin" lastväxlare eftersom det bedömdes vara mer behov av en skumresurs i Tierp än tre i Uppsala. Nu är det ju lastväxlare, så man borde ju kunnat byta bara tankarna, men dels är det lite olika mellan olika lastväxlarfordon vilken utrustning som ligger i skåpen på tanken och vilken som ligger i skåp på bilen och dels är 221-5040 på något vis annorlunda än alla andra lastväxlare så den fungerar bara med sin egen tank om jag förstått det hela rätt. Alltså bytte man hela bilarna, med tankar, tillfälligt.

Jag skulle tro att det blir lite lastväxlarrokader här framöver i brandförsvaret när den tillfälliga begagnade lastväxlaren som nämndes nyligen i tråden får sin permanenta ersättare och när 4040 blir över när Östhammars BAS IV kommer. Någon eller några av 4240 (gammal), 5040 (udda på något vis enligt ovan), 1060 (gammal) lär åka ut skulle jag tro.

221-1060 är för övrigt gamla 221-4440 (Scania 142) nya nummer. Går som lastväxlare på serviceavdelningen för allehanda transporter.