Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna  (läst 332469 gånger)

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #60 skrivet: 21:33 - 27/05 2013 »
Nu finns nya lastväxlaren 2 41-1040 (DRP226) på plats i vagnhallen i Eskilstuna. Har det blivit klart vad som händer med den gamla 1040 (FNE588)?

Den avvecklade brandmannaberedskapens personbil 2 41-1060 (CWE907) är numera överförd till försäljning hos Kvarndammen.
« Senast ändrad: 21:40 - 27/05 2013 av 19-16 »

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #61 skrivet: 23:28 - 27/05 2013 »
OM man ska ha kvar den inom organisationen tycker jag att den antingen ska ersätta Ärlas 1640 eller flyttas ut till Västermo

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #62 skrivet: 09:28 - 28/05 2013 »
OM man ska ha kvar den inom organisationen tycker jag att den antingen ska ersätta Ärlas 1640 eller flyttas ut till Västermo

Instämmer i att Västermo borde vara den logiska placeringen för gamla 1040 (FNE 588) med en av vattentankarna. Deltidsstyrkan där är ju, tillsammans med Torshälla, en viktig förstärkningsresurs, och det vore vettigt om de kunde komma med extra släckvatten direkt hellre än att först behöva åka de närmare tre milen till Eskilstuna för att hämta fordon. Västermostationen omges vidare av stora skogsområden och – gissar jag – dåligt utbyggt brandpostnät. Västermo får ofta också ta hand om trafikolyckor på hårt trafikerade riksväg 56, och skulle med lastväxlaren få tillgång till ett kraftigt barriärfordon.

Den trånga sektorn är väl brandstationen, men med ganska små medel borde det vara möjligt att göra plats för en lastväxlare där. FIP-bilen brukar ju ändå inte stå på stationen, utan hemma hos någon av brandmännen.
« Senast ändrad: 09:37 - 28/05 2013 av Lars E, Ö-879 »

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #63 skrivet: 10:37 - 28/05 2013 »
Ungefär min tanke gång också, man slipper resan med växlaren ner till Västermo, långt till ev. vattenpost, bra barriär. I Torshälla gör med mindre nytta då de har bra utbyggt postnät samt nära för heltidsstyrkan.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #64 skrivet: 23:10 - 28/05 2013 »
Gamla 1040 kommer att avyttras och blir inte kvar i organisationen. Det fanns förslag och önskemål om en placering i Västermo men räddningstjänsten har bestämt sig för att endast ha tankbilsresurs på huvudstationen (Ärla Brandkår äger ju sin tankbil själva).

När det gäller kran på lastväxlare så är det mycket ovanligt i Sverige men det finns några på lösa flak (bl a Eskilstuna och Medelpad) samt minst en fast monterad (Karlskrona). Kranen är ett avancerat verktyg som kräver mycket övning och kompetens. Den är också tung och dyr. Av det skälet väljer man oftast att köpa/låna kran från åkare eller bärgare som har mycket lättare att hålla kompetensen.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #65 skrivet: 00:02 - 29/05 2013 »
Gamla 1040 kommer att avyttras och blir inte kvar i organisationen. Det fanns förslag och önskemål om en placering i Västermo men räddningstjänsten har bestämt sig för att endast ha tankbilsresurs på huvudstationen (Ärla Brandkår äger ju sin tankbil själva).

När det gäller kran på lastväxlare så är det mycket ovanligt i Sverige men det finns några på lösa flak (bl a Eskilstuna och Medelpad) samt minst en fast monterad (Karlskrona). Kranen är ett avancerat verktyg som kräver mycket övning och kompetens. Den är också tung och dyr. Av det skälet väljer man oftast att köpa/låna kran från åkare eller bärgare som har mycket lättare att hålla kompetensen.

Tack för svar!

Synd på lastväxlaren. Men vem vet, då hittar den kanske till Ärla trots allt!

En följdfråga: Känner du till om några nya lastväxlarenheter är planerade? I Strängnäs lyfte ni ju över en del förstärkningsmaterial från släpvagnar, delvis av körkortstekniska skäl om jag inte missminner mig. Samma dilemma borde väl gälla Eskilstuna? Deras kemenhet har ju också hunnit få några år på nacken.
« Senast ändrad: 00:13 - 29/05 2013 av Lars E, Ö-879 »

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
Ärla 2 41-1660 nu i skarp drift
« Svar #66 skrivet: 18:15 - 29/05 2013 »
Fr.o.m. Igår är Ärlas nya 2 41-1660 i tjänst.

Fd. 2 41-1670 (chevan), heter nu 2 41-1650 och kommer att gå som transportresurs och som reservbil till 2 41-1660

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #67 skrivet: 08:10 - 30/05 2013 »
Har man tagit den nya växlaren i drit ännu? såg ut som den var på olyckan i Alberga.

http://www.akfoto.se/utryckningea2013.htm

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #68 skrivet: 20:53 - 30/05 2013 »
Har man tagit den nya växlaren i drit ännu? såg ut som den var på olyckan i Alberga.

http://www.akfoto.se/utryckningea2013.htm

Jo, det är nya 1040 som är med på bilderna.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #69 skrivet: 19:57 - 16/06 2013 »
Eskilstunas gamla lastväxlare 2 41-1040 ligger nu ute till försäljning på KVD Kvarndammen.

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
2 41-1110 / 2 41-1410 rokad ??
« Svar #70 skrivet: 20:17 - 02/07 2013 »
Tittade på: http://www.nyhetsfotograf.se/display.asp?newsID=10854&visa=bilder&mapp=public_pictures/130701_bilbrand2

Där kan jag av vinklarna se att det borde vara samma bil som är märkt med 1110 som sedan man ser bakpartiet med RSE997 på regplåten.
RSE997 är väll Västermos bil?

Ser även med granskningar att färgfälten gult & vitt i kanterna på dörren stämmer med fd. 2 41-1410.. sedan är 2 41-1110:s gula utan vitt...

Sååå.. är Västermobilen 2 41-1410 ny 2 41-1110 och 2 41-1110 ny 2 41-1410??

Varför denna rokad, utesluter att den är omstripad bara för kortare byte..

Tittar man sedan på bilder i forumet från åknedslaget i mesta för inte allt för länge sedan så var ingen rokad gjord, så detta måste vara nyligen...!
Bilder från en insats i Eskilstuna under sommaren.

Släck-/räddningsbilen 41-1410 från Västermo.


Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: 2 41-1110 / 2 41-1410 rokad ??
« Svar #71 skrivet: 22:34 - 02/07 2013 »
Varför denna rokad, utesluter att den är omstripad bara för kortare byte..

Tittar man sedan på bilder i forumet från åknedslaget i mesta för inte allt för länge sedan så var ingen rokad gjord, så detta måste vara nyligen...!

Skarpsynt!

I nästa släckbilsrokad kanske 1110 (TBR262) var tänkt att bli 1410 och man valde att göra rokaden i förväg och att RSE997 därför hamnat tillbaka som 1110. Den bör väl hamna som 1510 i Näshulta så småningom.

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: 2 41-1110 / 2 41-1410 rokad ??
« Svar #72 skrivet: 23:53 - 02/07 2013 »
Skarpsynt!

I nästa släckbilsrokad kanske 1110 (TBR262) var tänkt att bli 1410 och man valde att göra rokaden i förväg och att RSE997 därför hamnat tillbaka som 1110. Den bör väl hamna som 1510 i Näshulta så småningom.

Ja tänk vad man är tokig och kan sitta o titta på och efter om man har tråkigt.. eller har ett underligt intresse..  ::)

Näshulta.. ja kanske det..?
Själv tycker jag att det är kanon att de satsar på Västermo!! MEN.. ska man inte titta på antalet larm och sätta resurserna där de används mest..?

1 Eskilstuna - ha absolut nytt på alla fronter. Är det ny släckbil påväg till E-tuna nu om byteskarusell är igång  - kul isf.!!!!
2 Torshälla - ha så bra det går med tanke på hur mkt mera larm de gör i förhållande till de övriga (mer än de övriga 3 mindre stationerna ihop) (TBR262 till Torshälla)
3 Västermo - Samma sak här, så bra det går men med tanke hur långt bort de är från civilisationen... (Nuvarande 2 41-1310 till Västermo)
4 Ge Ärla nyare bil än Näshulta med tanke på att de har dubbelt så mkt larm än Näshulta. (fd Västermobilen RSE997 till Ärla & nuvarande 2 41-1610 till Näshulta)

Grundar min åsikt på att det är bättre att resurserna används istället för att stå standby..

Har sett att Ärla går på mera förstärkning mot Eskilstuna nu och då är det ju bättre att de har mera "krut" i bagaget. Sedan byggs det ju en logistikanläggning där ute som ska bli enorm, kan tänka mig att Ärlas larmsiffror då kommer öka också.. samt att de har fler trafikerade vägar med olyckor, tex. Rv53, vägen mot Kjula samt flera hushåll i sitt område, samhällen som Ärla - Hällberga. Därtill kommer ju en sovande flygplats som verkar ska vakna ur sin skönhetssömn...
Näshulta har Lv214 som störst olycksrisk.

Här i Västerås MBR har ju stationerna Skultuna, Hallstahammar, Kolbäck, Surahammar, Virsbo styrkeledarbilar hemma (2 24-1xx60 bilarna) 2 41-1360 i Torshälla kör ju på denna princip, är det ngt för Västermo att haka på samma sak till en början i Eskilstuna räddningsområde, för att sedan prova i tex. Ärla?

Blir det bil i Kvicksund på 24 tim basis i hemmet så tror jag ändå att Västermo & Ärla kommer ha större omfattning på larm än den??
Samarbete med Strängnäs, Flens RTJ om tex IVPA från 2 41-1660 med den i någon brandmans hem? Samt IVPA på 2 41-1460 på samma sätt? Det är långt för ambulans från E-tuna, Katrineholm, Köping - Arboga om det är brådskande hjärtstillestånd!

Bara mina tankar  :P
« Senast ändrad: 23:59 - 02/07 2013 av Falo-01 »

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: 2 41-1110 / 2 41-1410 rokad ??
« Svar #73 skrivet: 01:08 - 03/07 2013 »
Skarpsynt!

I nästa släckbilsrokad kanske 1110 (TBR262) var tänkt att bli 1410 och man valde att göra rokaden i förväg och att RSE997 därför hamnat tillbaka som 1110. Den bör väl hamna som 1510 i Näshulta så småningom.

Ja tänk vad man är tokig och kan sitta o titta på och efter om man har tråkigt.. eller har ett underligt intresse..  ::)

Näshulta.. ja kanske det..?
Själv tycker jag att det är kanon att de satsar på Västermo!! MEN.. ska man inte titta på antalet larm och sätta resurserna där de används mest..?

1 Eskilstuna - ha absolut nytt på alla fronter. Är det ny släckbil påväg till E-tuna nu om byteskarusell är igång  - kul isf.!!!!
2 Torshälla - ha så bra det går med tanke på hur mkt mera larm de gör i förhållande till de övriga (mer än de övriga 3 mindre stationerna ihop) (TBR262 till Torshälla)
3 Västermo - Samma sak här, så bra det går men med tanke hur långt bort de är från civilisationen... (Nuvarande 2 41-1310 till Västermo)
4 Ge Ärla nyare bil än Näshulta med tanke på att de har dubbelt så mkt larm än Näshulta. (fd Västermobilen RSE997 till Ärla & nuvarande 2 41-1610 till Näshulta)

Grundar min åsikt på att det är bättre att resurserna används istället för att stå standby..

Har sett att Ärla går på mera förstärkning mot Eskilstuna nu och då är det ju bättre att de har mera "krut" i bagaget. Sedan byggs det ju en logistikanläggning där ute som ska bli enorm, kan tänka mig att Ärlas larmsiffror då kommer öka också.. samt att de har fler trafikerade vägar med olyckor, tex. Rv53, vägen mot Kjula samt flera hushåll i sitt område, samhällen som Ärla - Hällberga. Därtill kommer ju en sovande flygplats som verkar ska vakna ur sin skönhetssömn...
Näshulta har Lv214 som störst olycksrisk.

Här i Västerås MBR har ju stationerna Skultuna, Hallstahammar, Kolbäck, Surahammar, Virsbo styrkeledarbilar hemma (2 24-1xx60 bilarna) 2 41-1360 i Torshälla kör ju på denna princip, är det ngt för Västermo att haka på samma sak till en början i Eskilstuna räddningsområde, för att sedan prova i tex. Ärla?

Blir det bil i Kvicksund på 24 tim basis i hemmet så tror jag ändå att Västermo & Ärla kommer ha större omfattning på larm än den??
Samarbete med Strängnäs, Flens RTJ om tex IVPA från 2 41-1660 med den i någon brandmans hem? Samt IVPA på 2 41-1460 på samma sätt? Det är långt för ambulans från E-tuna, Katrineholm, Köping - Arboga om det är brådskande hjärtstillestånd!

Bara mina tankar  :P


Hej!

Jag säger inte att du har fel, men vill lyfta fram en alternativ utgångspunkt för hur resurserna ska fördelas. Nämligen:

Med de [skandalöst] superslimmade styrkor vi har i Sverige så behöver man i första hand utgå ifrån var man har personal, därefter var man har flest larm eller riskobjekt. Jag menar att om heltidsstyrkan i E-tuna rycker ut med insatsledarbil, en släckbil och ett höjdfordon och/eller en tankbil, så är ju stationen redan dränerad på utryckningsmanskap.

Enligt detta synsätt borde Eskilstuna ha den nyaste släckbilen som förstabil, Torshälla den näst nyaste, Västermo den tredje nyaste och Eskilstuna den fjärde nyaste som andrabil. Vad sedan Ärla och Näshulta beträffar håller jag med dig i din analys.

Sen tror jag att alla räddningskårer i landet som består av både hel- och deltidsstyrkor behöver bli bättre på att verkligen utnyttja deltidarna.

Jag är ganska säker på att Västermo redan har infört Fip, och använder VW-pickupen för det ändamålet. http://utryckningsormland.se/241-1000/241-1400.htm

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: 2 41-1110 / 2 41-1410 rokad ??
« Svar #74 skrivet: 08:30 - 03/07 2013 »

Hej!

Jag säger inte att du har fel, men vill lyfta fram en alternativ utgångspunkt för hur resurserna ska fördelas. Nämligen:

Med de [skandalöst] superslimmade styrkor vi har i Sverige så behöver man i första hand utgå ifrån var man har personal, därefter var man har flest larm eller riskobjekt. Jag menar att om heltidsstyrkan i E-tuna rycker ut med insatsledarbil, en släckbil och ett höjdfordon och/eller en tankbil, så är ju stationen redan dränerad på utryckningsmanskap.

Enligt detta synsätt borde Eskilstuna ha den nyaste släckbilen som förstabil, Torshälla den näst nyaste, Västermo den tredje nyaste och Eskilstuna den fjärde nyaste som andrabil. Vad sedan Ärla och Näshulta beträffar håller jag med dig i din analys.

Sen tror jag att alla räddningskårer i landet som består av både hel- och deltidsstyrkor behöver bli bättre på att verkligen utnyttja deltidarna.

Jag är ganska säker på att Västermo redan har infört Fip, och använder VW-pickupen för det ändamålet. http://utryckningsormland.se/241-1000/241-1400.htm

Jag kanske blev rörig ?  ::)

Men det var precis så jag tänkte.. Alltid nyast på heltid, sedan näst nyast på T-hälla, sedan Västermo osv.. Det var iaf. så jag försökte säga :-)

Sedan håller jag med dig om utnyttjandet av deltiden.