Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna  (läst 333163 gånger)

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: 2 41-1110 / 2 41-1410 rokad ??
« Svar #75 skrivet: 10:51 - 03/07 2013 »
Här i Västerås MBR har ju stationerna Skultuna, Hallstahammar, Kolbäck, Surahammar, Virsbo styrkeledarbilar hemma (2 24-1xx60 bilarna) 2 41-1360 i Torshälla kör ju på denna princip, är det ngt för Västermo att haka på samma sak till en början i Eskilstuna räddningsområde, för att sedan prova i tex. Ärla?

Blir det bil i Kvicksund på 24 tim basis i hemmet så tror jag ändå att Västermo & Ärla kommer ha större omfattning på larm än den??
Samarbete med Strängnäs, Flens RTJ om tex IVPA från 2 41-1660 med den i någon brandmans hem? Samt IVPA på 2 41-1460 på samma sätt? Det är långt för ambulans från E-tuna, Katrineholm, Köping - Arboga om det är brådskande hjärtstillestånd!

Västermo har FIP med 2 41-1460 och hade det redan med den förra VW-pickupen 24 144 innan den avyttrades. Den stod ofta på parkeringsplatsen vid Westermo Teleindustri på dagarna.

Ärlakåren sparar generellt sett ganska kort tid på att ha en bil hemma hos en brandman. Ofta är ju första brandbilen ändå bemannad på någon enstaka minut. Dessutom måste det vägas mot att brandmannen blir låst.

Näshultakåren har nog så pass få larm att det inte blir helt motiverat med FIP kan jag tänka mig.
« Senast ändrad: 10:53 - 03/07 2013 av 19-16 »

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #76 skrivet: 10:59 - 03/07 2013 »
Istället för spekulationer kommer här några svar.

Det är mycket riktigt så att 1110 och 1410 nu har bytt plats permanent. Beslutet och åtgärden kom snabbt efter radhusbranden i Mesta i början av juni. Det var tänkt att bli så redan när 1010 kom men heltidspersonalen ville absolut ha de två nyaste bilarna kvar i Eskilstuna då.

Det finns förstås en anledning till varför bilarna har bytt plats. Nuvarande 1110 (RSE 997) är nämligen den enda bilen i Eskilstunas organisation som har skärsläckare och den användes flitigt vid radhusbranden. En enig insatsledargrupp har nu bestämt att skärsläckaren ska finnas inne i Eskilstuna.

Man har precis påbörjat upphandlingsarbetet för två lättare släckfordon till Torshälla. Vad som händer med nuvarande 1310 är än så länge oklart men den får ju förstås byta station. Nuvarande 1350 kommer att utrangeras.

1460 i Västermo används, som tidigare nämnts, oftast som FIP-bil och ibland som FIP för flera personer samtidigt (flera deltidare på samma arbetsplats). FIP i Ärla och Näshulta är ju upp till respektive frivilligkår, det är inget som kommunen kommer att initiera.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #77 skrivet: 13:05 - 03/07 2013 »
Bra Mårten! Fakta är alltid bättre än spekulationer och vilda fantasier!

Anledningen är ju förstålig, och sund!

Ska bli roligt och följa Torshällas nyinköp samt vart 2 41-1310 tar vägen!

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
2 41-1660
« Svar #78 skrivet: 22:16 - 09/08 2013 »
Bjuder på bild på Ärla brandkårs nya XC90 Rakel: 2 41-1660


Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #79 skrivet: 22:50 - 09/08 2013 »
Nya Ärlabilen ser bra ut!  :D

Tack för bilden....

Utloggad ftg-le

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Intresserad av Miljö & Fordonsteknik
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #80 skrivet: 22:02 - 11/08 2013 »
Tack för bilden på Ärlas nya fordon. Ser väldigt bra ut!

Tänkte bara nämna att jag såg att upphandlingarna för två fordon till Torshälla och en ny stor släckbil (till huvudstationen?) har lagts ut på annons. Men då jag inte har något konto i systemet som upphandlingarna ligger i så kunde jag inte läsa in lite grundligare om det hela (tyvärr). Spännande dock att få se vad det blir!


Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #81 skrivet: 22:13 - 11/08 2013 »
Tänkte bara nämna att jag såg att upphandlingarna för två fordon till Torshälla och en ny stor släckbil (till huvudstationen?) har lagts ut på annons. Men då jag inte har något konto i systemet som upphandlingarna ligger i så kunde jag inte läsa in lite grundligare om det hela (tyvärr). Spännande dock att få se vad det blir!


Jag ser ingen upphandling av en "stor" släckbil, dock finns det ute 3st upphandlingar på mindre bilar;
Citera
Upphandlingen omfattas av tre olika upphandlingar där man kommer att välja ett alternative beroende av kostnader och politiska beslut. De tre upphandlingarna är:

B-körkortsbil med CAFS >>>
6-tonsbil med CAFS >>>
6-tonsbil med CAFS och skärsläckare >>>
http://www.utkiken.net/forum/brand-och-raddningsfordon-447/slackbilar-slack-raddningsbilar-43-post8005/#post8005
Bilen/bilarna kommer vad jag förstår ha dubbelhytt, & påbyggnaden ska ha 4 jalusier (2 per sida) samt en stor lucka bak.
2013-08-27 avslutas upphandlingen.
« Senast ändrad: 22:22 - 11/08 2013 av JS »

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #82 skrivet: 10:22 - 12/08 2013 »
19-16 & ftg-le: Tack!

JS: Intressant, ska bli roligt att följa vad det blir  :)
« Senast ändrad: 12:18 - 12/08 2013 av Falo-01 »

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #83 skrivet: 11:13 - 12/08 2013 »
Angående införskaffandet av lättare släckbil i Torshälla: Jag kan tänka mig att Torshälla i och med sitt nära läge till Eskilstuna får en del passnings-/förstärkningslarm in till stan? Är man då inte väldigt begränsad med en liten bil? Om Eskilstunastyrkan är upptagen får Torshälla klara sig helt på egen hand inom både sitt eget område samt Eskilstuna stad. Om det är tvärt om, att det brinner i Torshälla, så har man ju en kraftfull styrka/vagnpark snabbt på plats från Eskilstuna.

Utloggad ftg-le

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Intresserad av Miljö & Fordonsteknik
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #84 skrivet: 11:28 - 12/08 2013 »
JS: Okej, jag utgick endast från dessa uppgifter man kan få fram utan konto i deras upphandlingssystem!


Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #85 skrivet: 15:01 - 12/08 2013 »
Angående införskaffandet av lättare släckbil i Torshälla: Jag kan tänka mig att Torshälla i och med sitt nära läge till Eskilstuna får en del passnings-/förstärkningslarm in till stan? Är man då inte väldigt begränsad med en liten bil? Om Eskilstunastyrkan är upptagen får Torshälla klara sig helt på egen hand inom både sitt eget område samt Eskilstuna stad. Om det är tvärt om, att det brinner i Torshälla, så har man ju en kraftfull styrka/vagnpark snabbt på plats från Eskilstuna.

Så till vida att den tredje släckbilen (1210) kommer att finnas kvar i Eskilstuna finns möjlighet för Torshällastyrkanl att använda den när de kommit till Eskilstuna.

Jag tror att lättare fordon är på både gott och ont i Torshälla. Dock synd att man inte kan bygga en station som rymmer större fordon. Dagens station i Torshälla har några år på nacken.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #86 skrivet: 17:55 - 29/08 2013 »
Man frågar på tre olika bilar enligt tidigare tråd men har ännu inte bestämt sig för vilken/vilka man ska välja. Det framgår också av upphandlingsunderlaget.

Om man köper alla tre kommer en lätt bil med CAFS (B-körkort) och en medeltung bil med CAFS (C-körkort) att placeras i Torshälla. Den medeltunga bilen med både skärsläckare och CAFS är än så länge tänkt till huvudstationen i Eskilstuna. Det kan som sagt bli ändring på det när anbuden är utvärderade. Det finns inte så många chassin som passar in på förfrågan... Den biltyp som var tänkt som medeltung var Mercedes T2 Vario men produktionen av den har precis upphört.

Anledningarna till nya fordon i Torshälla är flera: Man har idag stora problem med C-körkort, det är svårt att rekrytera ny personal och vissa befintliga brandmän har bytt arbetsplats. Av det skälet frågar man i upphandlingen på bilar som vid behov kan stå utomhus delar av dygnet så att personalen kan ha bilen med sig till arbetsplatsen (i första hand VCE i Hällbybrunn). När man beräknar släckmedelsmängd brukar man med CAFS räkna med vattenvolymen gånger sju. Eftersom man frågar på minst 500 liter vatten innebär det minst 3500 liter släckmedelsmängd vilket är jämförbart med nuvarande 1310.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #87 skrivet: 12:03 - 28/09 2013 »
Någon som känner till hur FIP-projektet i Kvicksund fortskrider?

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #88 skrivet: 10:14 - 01/10 2013 »
Nu finns lite mer fakta om Eskilstuna.

När det gäller FIP i Kvicksund så var det tänkt att den skulle tas i drift innan årsskiftet. Nu blir det förskjutet på grund av en facklig tvist i Mälardalens Brand- & räddningsförbund (MBR). För Eskilstunas del är det klart och finansiering finns för deras del under 2014 och 2015, hade det gått att börja under hösten hade man klarat det också. Det som är tvisten i MBR är att Brandmännens Riksförbund har krävt en djupare riskanalys om ensamarbete vilket har dragit ut på tiden. Nu finns dock denna analys klar (det finns ju faktiskt tre befintliga enpersonsstyrkor i Sörmland). Nu vidtar rekrytering och utbildning av personal som ska bemanna FIP-en och man riktar sig till området Kvicksund-Tumbo.

När det gäller lätta fordon är upphandlingen klar och två fordon har beställts från Br. Hofmanns Karosserifabrik i Nykvarn. Det ena är en VW Crafter på 3,5 ton med 500 liter vatten och CAFS. Det andra är också en VW Crafter men med hela 6 tons totalvikt och 1000 liters vattentank samt CAFS. Båda dessa bilar är avsedda för Torshälla.

Det är också klart med upphandling av en tredje bil, ytterligare en 6-tons VW Crafter från Br. Hofmanns med både skärsläckare och CAFS. Den är tänkt till huvudstationen i Eskilstuna men är ännu inte beställd eftersom det just nu inte finns pengar i investeringsramen.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #89 skrivet: 07:00 - 02/10 2013 »
Det rör på sig! Spännande fordonsutveckling i Torshälla!

Finns det något bestämt om fordon för Kvicksunds-FIP:en? Kanske finns något befintligt fordon att använda?

Tack för informationen för övrigt.