Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna  (läst 333138 gånger)

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #105 skrivet: 21:50 - 09/02 2014 »
Vilken station inom Bergslagen är det som har en Amarok?
Karlskoga, 2 23-2070.

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #106 skrivet: 08:25 - 14/03 2014 »
Imorgon Lördag 15/3 kommer Eskilstuna & Västermo rtj att riva Öjavallen i Västermo genom uppeldning.
Länk på E-kuriren, enbart för prenumeranter, så jag har klippt ut reportaget för läsning. Kan ju vara en trevlig utflykt, inte ofta sådant här händer längre tycker jag.

Granater till hjälp när klubbstugan brinner
Eskilstuna På lördag slukas Öjavallens byggnader av eld. En nostalgisk dag för många och en händelse som väntas locka storpublik.
Idrottsplatsen Öjavallen i Västermo har sedan 1945 fungerat som Stora Sundby GoIF:s högkvarter. För några år sedan ersattes den av en ny: Hammargärdets IP, i Stora Sundby samhälle.
Sedan kommunen sent omsider gett klartecken för en något ovanlig rivning är det nu dags att ta adjö. På lördag klockan 9-12, med benägen hjälp av räddningstjänst från Eskilstuna och Västermo, ska byggnaderna brinna, flera gånger om.
– Övningsvärdet är stort. Det är inte så ofta vi får möjlighet att elda upp riktiga objekt nu för tiden, säger kommunens räddningschef Lars Lagebo.
Planen är att byggnaderna ska tändas på och släckas så länge det är möjligt.
-Vi ska bland annat använda släckgranater och CAFS (Compressed Air Foam System).Det är ett vattensystem till vilket man lägger till komprimerad luft och en skumblandning, säger Lagebo.
Från klubbens sida passar man på att sälja kaffe och korv och det kommer finnas folk på plats som kan berätta om Öjavallens historia.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #107 skrivet: 20:57 - 27/03 2014 »
Hej!

I veckan levererades Eskilstunas nya "lätta" släckenhet 2 41-1060.

Det blev en 3-axlad (!) VW Transporter med dubbelhytt. Reg.nr är JFT 342.
Bilen är som tidigare sagts utrustad med både skärsläckare & CAFS, & kommer rulla på IVPA, trafikolyckor (barriär-fordon) samt givetsvis på mindre bränder etc.

Utloggad ftg-le

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Intresserad av Miljö & Fordonsteknik
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #108 skrivet: 09:39 - 28/03 2014 »
Hej!

I veckan levererades Eskilstunas nya "lätta" släckenhet 2 41-1060.

Det blev en 3-axlad (!) VW Transporter med dubbelhytt. Reg.nr är JFT 342.
Bilen är som tidigare sagts utrustad med både skärsläckare & CAFS, & kommer rulla på IVPA, trafikolyckor (barriär-fordon) samt givetsvis på mindre bränder etc.

Den bilen låter riktigt intressant, kommer den att stå på huvudstation i Eskilstuna (Sundbyvägen)? Om man inte ser den när man åker förbi så får jag hoppas att någon kanske är snäll och lägger upp bild. Det verkar vara en spännande bil!

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #109 skrivet: 10:22 - 28/03 2014 »
Visst är det de som Hoffmans lagt ut bilder på hemsidan?

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #110 skrivet: 14:44 - 28/03 2014 »
Visst är det de som Hoffmans lagt ut bilder på hemsidan?
Har inte sett bilderna på deras hemsida, men det stämmer säkert!

Edit: Du hade rätt Tobias! Här syns bilarna;
http://hofmannskarosseri.se/kaross/wp-content/gallery/senaste/dsc_1251.jpg
« Senast ändrad: 14:49 - 28/03 2014 av JS »

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #111 skrivet: 22:45 - 28/03 2014 »
Enligt tidigare inlägg på tråden ska två nya bilar ska till Torshälla, kan det vara de andra två på bilderna? den ena har varken boggie eller dubbelhytt ser det ut som?

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #113 skrivet: 19:25 - 29/03 2014 »
Den bilen låter riktigt intressant, kommer den att stå på huvudstation i Eskilstuna (Sundbyvägen)? Om man inte ser den när man åker förbi så får jag hoppas att någon kanske är snäll och lägger upp bild. Det verkar vara en spännande bil!
Bilen kommer som sagt var placerad på huvudstationen i Eskilstuna, 2 41-1060.
Den ser riktigt häftig ut, har inte sett någon liknade bil i Sverige förut.

Enligt tidigare inlägg på tråden ska två nya bilar ska till Torshälla, kan det vara de andra två på bilderna? den ena har varken boggie eller dubbelhytt ser det ut som?
På bilden som jag länkade till i tidigare inlägg, syns två likadana bilar. Alltså VW Transporter med boggie & dubbelhytt.
En utav dom är nya 41-1060 till huvudstationen, & den andra är till Torshälla.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #114 skrivet: 22:51 - 29/03 2014 »
Kommer 1060 att ersätta något fordon på huvudbrandstationen eller blir den en ytterligare bil?

Ikväll fanns den inte i stora vagnhallen i alla fall.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #115 skrivet: 15:05 - 30/03 2014 »
Den bilen låter riktigt intressant, kommer den att stå på huvudstation i Eskilstuna (Sundbyvägen)? Om man inte ser den när man åker förbi så får jag hoppas att någon kanske är snäll och lägger upp bild. Det verkar vara en spännande bil!
Bilen kommer som sagt var placerad på huvudstationen i Eskilstuna, 2 41-1060.
Den ser riktigt häftig ut, har inte sett någon liknade bil i Sverige förut.

Enligt tidigare inlägg på tråden ska två nya bilar ska till Torshälla, kan det vara de andra två på bilderna? den ena har varken boggie eller dubbelhytt ser det ut som?
På bilden som jag länkade till i tidigare inlägg, syns två likadana bilar. Alltså VW Transporter med boggie & dubbelhytt.
En utav dom är nya 41-1060 till huvudstationen, & den andra är till Torshälla.

På den bortre är det inte dubbelhytt eller boggie på. Ska den också till ESkilstuna måntro?

http://hofmannskarosseri.se/kaross/wp-content/gallery/senaste/dsc_1247.jpg
http://hofmannskarosseri.se/kaross/wp-content/gallery/senaste/dsc_1248.jpg

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #116 skrivet: 15:56 - 30/03 2014 »
På den bortre är det inte dubbelhytt eller boggie på. Ska den också till ESkilstuna måntro?

http://hofmannskarosseri.se/kaross/wp-content/gallery/senaste/dsc_1247.jpg
http://hofmannskarosseri.se/kaross/wp-content/gallery/senaste/dsc_1248.jpg
Aha! Den bilen tänkte jag inte på!  :P
Jag trodde att alla tre bilarna skulle, utseende-mässigt, vara likadana. Men det är väl möjligt att även den bilen är ett framtida utryckningsfordon.. ;)

Utloggad ftg-le

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Intresserad av Miljö & Fordonsteknik
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #117 skrivet: 22:29 - 02/04 2014 »
Idag vid ungefär 20:00 tiden såg jag en Mercedes-Benz Sprinter, i skåpbilstyp komma från räddningstjänstens huvudstation i Eskilstuna. Den hade blåljusutrustning, var inte stripad i enlighet med Eskilstunas bilar men det stod någon text på sidorna. Har för mig det var Canbus eller Rosenbauer det stod på den. Den hade också ett blått märke fram som skulle likna någon typ av kommunmärke (som jag ej kände igen). Bilen var av 3,5t typ. Ã…rsmodell kan varit från 2008 elr nyare.

Någon som känner till vad detta kan ha varit?

Utloggad ftg-le

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Intresserad av Miljö & Fordonsteknik
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #118 skrivet: 22:41 - 02/04 2014 »
Idag vid ungefär 20:00 tiden såg jag en Mercedes-Benz Sprinter, i skåpbilstyp komma från räddningstjänstens huvudstation i Eskilstuna. Den hade blåljusutrustning, var inte stripad i enlighet med Eskilstunas bilar men det stod någon text på sidorna. Har för mig det var Canbus eller Rosenbauer det stod på den. Den hade också ett blått märke fram som skulle likna någon typ av kommunmärke (som jag ej kände igen). Bilen var av 3,5t typ. Ã…rsmodell kan varit från 2008 elr nyare.

Någon som känner till vad detta kan ha varit?

Lite ny info!
Försökte kolla runt lite och hittade en bild på en nästan exakt likadan bil från Cold Cut Systems Sverige. Även samma logga som jag inte kände igen. Skickar med en länk (dock deras blåa logga som jag såg på bilen)

http://www.lastbilar.dk/foton/8715.jpg

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Eskilstuna
« Svar #119 skrivet: 00:18 - 03/04 2014 »
Både nya 2 41-1060 och 2 41-1310 har levererats och utbildning pågår för fullt, både hos heltidskåren i Eskilstuna och hos deltidskåren i Torshälla. Bilarna är dock ännu inte färdigutrustade eller tagna i tjänst. Vid gårdagens befälsövning tog jag några snabba bilder på blivande 1310 så att vi kan stilla nyfikenheten.

Exteriört så är 1060 och 1310 nästan likadana med skillnaden att 1310 har utskjutsstege på taket. Utrustningsmässigt skiljer de sig mer åt. Den tredje bilen (2 41-1320) levereras nästa vecka och då kommer jag att skicka kompletta uppgifter och bilder på alla tre bilarna till Landet Runt. Br Hofmanns Karosseri i Nykvarn har byggt alla tre.

Nya 2 41-1360 levereras i slutet av april så den får vi återkomma till. Byggare är Karossan i Södertälje.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF