Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland  (läst 137736 gånger)

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #150 skrivet: 22:02 - 09/07 2017 »
Bilar som rullat i Stockholm borde vara betydligt mer slitna än de som stått på en deltidskår sedan de köptes nya. Jag ver inte om en lite större motor kan våga upp detta? Vad gäller de senaste stockhomsbilarna som nu börjat säljas av vet jag inte skicket på, men tidigare har väl många fd Stockholmsbilar upplevts som ganska slitna.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #151 skrivet: 22:11 - 09/07 2017 »
Det kan väl naturligtvis vara en synpunkt.
Samtidigt så var det ju flera år sedan, om jag inte minns fel, som ett antal Stockholms-bilar började bli övertaliga.
Därmed att en hel del ställdes som reserv för ett bra tag sedan, och kanske inte slets så hårt. Spekulation!

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #152 skrivet: 18:31 - 10/07 2017 »
De är slitna, men inte så att de inte går att renovera upp.
Motor, växellåda och pump är nog ganska ok, men annat behöver fräschas upp om man vill ha en schysst bil.
/Robban

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #153 skrivet: 20:45 - 10/07 2017 »
Ja det stämmer att Sthlm haft ovanligt många reservbilar under en period. De Scania som levererades runt 01-02 har börjat säljas av under senaste tid. De köptes ju in i en tid då stationerna hade två basbilar var, sen minskades det till en bil/station och de övertaliga släckbilarna sparade man så slitaget kanske inte varit så stort på alla bilar. De tidiga Volvo fl6 och likaså Scania som såldes av efter drygt 10 år syns ju här och var i Sverige men många har fått "lämna in" tidigare än motsvarande bil som köpts ny till en liten station. Detta gäller även fd Göteborgsbilar som jag många gånger upplever mycket slitna.

Utloggad PB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #154 skrivet: 09:22 - 12/07 2017 »
Titta ett steg till ner i fordonens näringskedja - vad har man för reserv och övningsbilar? Har man P93:or ute på styrkor så är det inte otroligt att det står både 1 och 2-seriescanior som reserv och övningsbilar. Och då börjar tekniksprånget från dagens bilar bli väl stort. Även om bilarna i sig är i bra skick. En deltid på landet sliter inte ut en bil, om de inte har otur med rost eller så.

Många förbund bildade av en drös småkommuner har ju ofta en ganska spretig fordonspark också med både helt olika fordonskoncept och olika lösningar i bilarna. Så det kan kanske vara värt att köpa tre likadana, lite äldre släckbilar på ett bräde och endera ställa som reservbilar eller ut på styrkor för att likrikta. Det är liksom bara brandbilsnördar som gillar variation... I det praktiska arbetet ställer det till en massa problem. Något av det bästa de gjort med fordonsparken där jag jobbar är att skaffa identiska reservbilar. Udda bilar på styrkorna är mest ett problem för fordonsmeckarna, styrkan kan ju sin bil. Men att var enda gång det kommer en reservbil behöva ha ner hela styrkan för en smärre övning i fordonskännedom är inget kul. Likaså att varenda rökövning ska börja med lite strul för att knappt någon begriper sig på hur pumpen på övningsbilen fungerar längre.

Men detta är återigen spekulation - jag jobbar inte i Jämtland.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #155 skrivet: 22:59 - 25/07 2017 »
SHF 022 kommer inom kort att placeras i Nälden som 2 14-2110.
SHL 862 är enligt uppgift reserv/övningsfordon i Östersund.

Vart SPC 520 ska placeras har jag inga uppgifter om..


Då får jag väl spekulera litet själv..... De inköpta synes vara av årsmodell 2001 och Scania 340 BAS1.I Jämtland finns ett antal
bilar som är litet "vekare" och äldre. T ex Bräcke och Krokom (ex Gällö) Scania 300, om kanske inte så  gamla så dock litet snik-modell. Eller kanske Sveg
vars Scania 310 är från 1998, men å andra sidan har ju större orter ofta fått nyare bilar. Näldens Scania 93 är gammal men kanske inte används så ofta. Svenstavik har ju också en Scania 300
men i alla fall från 2003, tror man hellre åker i Scania 340. Motorn är på pappret bara 40 hk starkare, men ändå av helt annan karaktär.

Man har även köpt in från Stockholms brandförsvar 2 31-3810,  med reg,nr..SHF 022. Scania P 114GB-2001..
Och även har man köpt in SHL 862. Scania P114 GB-2001.

Vem vet var Släckbilen SPC 520 Scania P114 finns någonstans? Bilen har tidigare varit i Vaxholm. Bilen är köpt 2017-01-25 av Jämtlands Räddningstjänstförbund.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #156 skrivet: 23:55 - 26/08 2017 »
Nu vet jag att SHL862 står i Bispgården som 214 4510. Bilder är på gång till "Landet Runt", och litet annat också.
Någon Iveco kom aldrig till Bispgården. Jo, den har nog varit där för personalen vet "att den fungerade aldrig".
Bilens nuvarande öde är okänt, de trodde att den finns i Sala för fortsatt ombyggnad. Men till Bispgården lär den inte komma!

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #157 skrivet: 00:07 - 02/09 2017 »
Uppföljning på föregående; i Bräcke finns en "ny" Volvo FH 6x2, med vad jag uppfattade som en lastväxlartank. De små plastfönstren i porten var tämligen solkiga så det var svårt att se ordentligt.
Någon modellbeteckning kunde ej ses men det var inte nyaste FH, troligen årsmodell 2012-13 med fyra hängande fjärrljus i fronten. Likaså deras Scania 94, identisk med f d Gällö, numera Krokom, hade kompletterats med fyra fjärrljus i fronten. Det fanns även en nyare VW T5 transporter med dubbelhytt och flak-kåpa.

I Gällö stod en ny Scania 370 BAS4, Autokaross, med fyra fjärrljus i fronten. Gamla Mazda Pick-Up fanns kvar.

Hammarstrands 214 4010, Scania P310, f d Oviken, räknar jag med snart kommer att publiceras på Utryckning.com, Örebro. Likaså Hammarstrands tankbil Scania 124-470, 214 4040, som tidigare
presenterats i Utryckning, tror 2012 eller 2013.

I Stugun finns, förutom den nu presenterade IVPA/FIP Ford Ranger, fortfarande tankbilen Scania 142H 214 4440, presenterad i Utryckning samtidigt som 4040. Även f d Ã…nges BAS1, Volvo F10 från -96, 214 4410, med BAS-byggnation från Tollarp. De två sista fotograferades genom fönstret men var svåra att få i sin helhet. Hade trott att de skulle ha övning på måndagskvällen, som Hammarstrand och Bispgården, men icke.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #158 skrivet: 23:05 - 02/09 2017 »
Den "nya" tankbilen i Bräcke är en Volvo FM, inte FH. Likaså BAS1 i Stugun är en Volvo FM10, inte F10. Så det kan bli!

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #159 skrivet: 22:34 - 22/01 2018 »
Mycket intressant reportage i senaste "UTRYCKNING" om räddningstjänsten i Jämtland! Tack Bert!
Jag funderar på Toyota-jeepen med jättesläp; släpet med last torde ju kanske väga mer än dragbilen!? Tur att den har en vattentank på 700 liter,
den får man nog se som en form av barlast för att inte kombinationen  skall bli alltför instabil, tror jag. Wobbling? Någon tror, eller kanske vet, annorlunda?


Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #160 skrivet: 19:23 - 24/01 2018 »
6-hjuling ca 500kg, kärra ca 250kg, släp ca 600kg.

Ungf 1350kg gissar jag på. Det förutsätter att man fyller vattentanken på släpkärran när man kommer fram. Annars blir vikten 1850. Inga större problem oavsett. Men jag gissar på att man lika gärna kan fylla på plats från släckbil eller tankbil. Ett släp i den storleken är inget att köra in i terrängen med...

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #161 skrivet: 22:49 - 24/01 2018 »
Släpet 600 kg låter mycket optimistiskt! Det framgick ju inget regnr, då kunde vi få svaret. Att fylla på terrängsläpets tank när man kommer
på plats låter tidsödande, det har man knappast tid till, +500 kg. Mina farhågor kvarstår än så länge!

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #162 skrivet: 08:46 - 25/01 2018 »
Säg att släpet väger 750kg så ändrar inte det speciellt mycket. Jag gissar att vårt släp till rib-båten väger mer än jämtlands ekipage.
Att fylla 500L tar väl en minut eller så. Sällan så brådis med en terränghjuling på en skogsbrand. Betänk att det är flera kårer, och fler blir det, som transporterar terränghjulingar på lastväxlare. Tar längre tid att få av en från lastväxlaren än att fylla 500L.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #163 skrivet: 10:43 - 25/01 2018 »
Släpets reg.nr är YHB424 och totalvikt 3500 kg, maxlast 2340 kg och tjänstevikt 1160 kg.

2 14-1050 (reg.nr OFM142) får dra ett släp med bruttovikt 3200 kg så det borde inte vara något problem så länge man har rätt körkortsbehörighet och inte lastar för mycket på släpet.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #164 skrivet: 23:01 - 25/01 2018 »
O K, då har vi rätt siffror! Vore jag den som bestämde skulle jag ändå satsa på att dra släpet efter ett betydligt tyngre fordon!
Det KAN ju naturligtvis funka som det är dagsläget, men jag bedömer det ändå inte som en optimal lösning! Bra med litet diskussion på vår forum!