Författare Ämne: IVPA-bilar i Dalarna  (läst 14211 gånger)

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
IVPA-bilar i Dalarna
« skrivet: 17:23 - 11/01 2013 »
Har en undran runt IVPA-fordonen inom Dalarnas län. På nästan alla stationer finns personbilar avsedda för IVPA-uppdragen. Detta är ju lite unikt, på de flesta andra ställen använder man sig av ordinarie släckbil eller transportbil typ VW pickup, kingcab osv. Hörde för flera år sedan ett "rykte" att det fanns landsting som sponsrade räddningstjänsterna med fordon, gäller detta i Dalarna? Tycker bara att det i många fall vore mer flexibelt med en 4-hjulsdriven pickup med dubbelhytt (som ju blivit ett slags standardfordon inom svensk räddningstjänst). Jämfört med ex vis Renault megane kombi så kan man ju dessutom använda pickupen som skogsbrandbil, material/personaltransport, dragfordon för släp, osv.

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: IVPA-bilar i Dalarna
« Svar #1 skrivet: 13:56 - 12/01 2013 »
Så vitt jag känner till finns det ingen räddningstjänst där landstinget medfinansierar IVPA-fordon. IVPA är normalt något som kommunerna inte ens har kostnadstäckning för rent personalkostnadsmässigt, utan ett uppdrag man åtagit sig just för att kunna rädda liv.

Det finns ett antal stationer i Dalarna som har separata IVPA-fordon, men långt ifrån alla. Det vanliga är fortfarande att man brukar ordinarie mindre fordon, ex. pick-up för uppdragen. Många stationer har också s.k. FIP-fordon som används vid IVPA, alltså en mindre brandbil som brandmannen/deltidsbefälet har med sig dygnet runt. Då är det rätt smidigt med en personbil jämfört med någon fyrhjulsdriven dubbelhyttad pickup.
Vakthavande brandingenjör

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: IVPA-bilar i Dalarna
« Svar #2 skrivet: 09:40 - 13/01 2013 »
Hej och Tack för svar! Byggde mina uppfattningar på att det är vanligt med personbilar som specifika IVPA-bilar inom just Dalarna med att både Dala mitt, Södra dalarnas räddningstjänst, Malung, Smedjebacken, mm använder sig av mindre bilar, vilket jag uppfattat är sällsynt i resten av landet.


Utloggad BPD

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • BPD
SV: IVPA-bilar i Dalarna
« Svar #4 skrivet: 19:20 - 27/04 2013 »

Det är alla som finns för tillfälligt.

Nej, det finns många fler i länet än dom du länkat till.  :)

Ove K

  • Gäst
SV: IVPA-bilar i Dalarna
« Svar #5 skrivet: 19:46 - 27/04 2013 »
Man kan konstatera att en IVPA-bil i likhet med bofinken kan se ut hur f....en som helst.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: IVPA-bilar i Dalarna
« Svar #6 skrivet: 21:21 - 27/04 2013 »
Vad det gäller Dala-Mitt så dominerar VW Tiguan klart för dessa uppdrag.

Vi som var på årsmötet förra helgen fick ta kort på en hel hög Tiguaner.  ;)
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Mikael Wikström

  • Gäst
SV: IVPA-bilar i Dalarna
« Svar #7 skrivet: 16:33 - 01/05 2013 »

Det är alla som finns för tillfälligt.

Nej, det finns många fler i länet än dom du länkat till.  :)

Ojsan..skulle skriva: Det är dem som jag hittat ;-)