Författare Ämne: Förslag; Utryckning! i PDF-form på medlemsidorna  (läst 7046 gånger)

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
Förslag; Utryckning! i PDF-form på medlemsidorna
« skrivet: 19:58 - 23/01 2013 »
      Hejsan!
Skulle det vara möjligt att under medlemsidorna kunna läsa tidigare nummer av medlemstidningen Utryckning! som
PDF-filer. Man skulle isåfall kunna läsa minst fyra år gamla nummer av tidning.
Detta skulle kunna vara bra för dom som tappat bort något nummer eller dom lite "nyare" medlemarna som vill läsa äldre nr av tidningen.  :D

Föreningen skulle inte "förlora" ngt på detta då man måste vara medlem/prenumerant för att ha tillgång till medlemsidorna
på hemsidan.

Detta var bara ett förslag.
/ MVH JS

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Förslag; Utryckning! i PDF-form på medlemsidorna
« Svar #1 skrivet: 22:22 - 23/01 2013 »
Det är i grunden en bra idé, förutsatt att numren finns i/kan lätt sparas i .pdf-format. Men, det man skulle förlora är ju i så fall intäkterna från försäljning av gamla nummer. Skulle det vara ett stort avbräck för föreningen?


Martin, Ö-1031

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Förslag; Utryckning! i PDF-form på medlemsidorna
« Svar #2 skrivet: 00:45 - 27/01 2013 »
Bra tanke!
Dock är jag också lite inne på det där med förlorade intäkter. De gamla tidningarna är ju vad jag minns inte så dyra att köpa. Handlar om priser från 10-65 kronor.
Däremot skulle det vara en tanke att lägga upp de nummer som är slut som PDF. Men då är väl nästa fråga om dessa finns sparade med möjlighet att få fram som PDF.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Förslag; Utryckning! i PDF-form på medlemsidorna
« Svar #3 skrivet: 02:03 - 27/01 2013 »
De sista årens nummer, de som nuvarande redaktion har tillverkat kan rent tekniskt fås i pdf-format.
Jag vet att frågan har varit uppe i styrelsen för ett tag sedan. Men om jag minns rätt var det ur ett litet annat perspektiv. Jag tycker detta är en strategisk fråga för vår förening, som kanske tom bör beslutas på vårt årsmöte. Mitt förslag till förslagsställaren är att lämna in en motion till årsmötet.

vänliga hälsningar

Bengt
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Förslag; Utryckning! i PDF-form på medlemsidorna
« Svar #4 skrivet: 19:51 - 27/01 2013 »
Det som nyligen har diskuterats i styrelsen är möjligheten att lägga ut det senaste numret i PDF-format i princip samtidigt som tidningen skickas ut i pappersformat. Det har vi dock valt att avvakta med och fundera mer kring. Det finns en tveksamhet om det kan innebära att vi tappar medlemmar.

Förslaget i denna forumtråd känns mer smakfullt och kan bli en bra fråga på årsmötet. Man kan t ex tänka sig att lägga ut föregående nummer i PDF-format samtidigt som den nya tidningen kommer ut i pappersform, alltså PDF-tidning 4/2012 samtidigt som papperstidning 1/2013.

Intäkterna för att sälja gamla tidningar är inte speciellt stora även om vi säljer en del gammalt varje år.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF