Författare Ämne: Brandfordon på Gotland  (läst 45435 gånger)

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Brandfordon på Gotland
« skrivet: 15:23 - 07/03 2013 »
Passerade Visby brandstation idag och på gården stod en tom lastväxlare med nummer 2 44 1560 någon som vet vad denna är lastad med? Varför 60 är rekommendationerna att jourbilar har 60 på slutet?

Ska tilläggas att den var inte alls utrustad som f.d 104 visby eller de som finns i Fårösund, Kräklingbo eller Burgsvik. Inga extraljus vid grillen och inga gula reflexer vid dörrarna
« Senast ändrad: 22:10 - 07/08 2014 av TobiasE »

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #1 skrivet: 18:23 - 07/03 2013 »
60... Står för specialfordon. Ledningsfordon har 80 i Rakel.

Om det var det du funderade på.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #2 skrivet: 17:24 - 08/03 2013 »
Finns de som benämner sina jourbilar med 60 men även specialfordon som har 60. med jourbil menar jag inte IL eller RCB eller dyl.

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #3 skrivet: 19:32 - 08/03 2013 »
Eftersom slutsiffra 60 ska användas till specialfordon så kan ju olika räddningstjänster tolka begreppet "special" på olika sätt.
Jag kan konstatera att slutsiffrorna 60 bl a har använt på lastväxlare som normalt är lastad med annat än vattentank, dykbil, IVPA-bil, jourbil (både som FIP och brandman i beredskap), rena räddningsbilar samt olika skyddsbilar t. ex kemskydd.

//Bengt
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #4 skrivet: 20:18 - 08/03 2013 »
För att återgå till lastväxlaren, så har jag aldrig sett den här tidigare, den "följer" inte mönstret på Gotlands andra lastväxlare samt att tidigare iår hade man ett sparkrav på nästan 3milj (som senare lades ner) men helt plötsligt stod det en relativt ny, såg den ut att vara, på gården

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #5 skrivet: 00:17 - 09/03 2013 »
För att återgå till lastväxlaren, så har jag aldrig sett den här tidigare, den "följer" inte mönstret på Gotlands andra lastväxlare samt att tidigare iår hade man ett sparkrav på nästan 3milj (som senare lades ner) men helt plötsligt stod det en relativt ny, såg den ut att vara, på gården

Att den inte följer mönstret är kanske mindre viktigt, det finns ju alltid undatag till allt. Du såg inte märke, modell, eller något annat som kan vara användbart till att lösa frågan??

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #6 skrivet: 08:03 - 10/03 2013 »
Inte vad jag tänkte på för stunden. Såg den ifrån sidan en kort stund. Ska in till Visby imorgon och får se om jag ser den igen. Tycker att det är konstigt att de står ett "nytt" fordon när man varit så nära att dra ner antalet brandstationer och även bemanningarna för att spara och Förvaltningen har varit hårt pressade av media och befolkningen och ett nytt fordon efter detta skulle troligen innebära slutet för en del av ledningen.

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #7 skrivet: 13:11 - 10/03 2013 »
Inte vad jag tänkte på för stunden. Såg den ifrån sidan en kort stund. Ska in till Visby imorgon och får se om jag ser den igen. Tycker att det är konstigt att de står ett "nytt" fordon när man varit så nära att dra ner antalet brandstationer och även bemanningarna för att spara och Förvaltningen har varit hårt pressade av media och befolkningen och ett nytt fordon efter detta skulle troligen innebära slutet för en del av ledningen.

Förvisso, men man fick ju också ett nytt höjdfordon för 1-2 år sedan, tre nya insatsfordon nått år innan det. Jag kan inte mycket om kommunalpoltik (och Gotland råkar även vara regional, men det förändrar inget för min del), men upphandlingar av fordon och dylikt sköts väl utanför ordinarie budget? Man får ett till skott för just det ändamålet.

Iaf, Gotlands rakel har jag inte bra koll på heller, men att dömma av de listor jag hittat, så har Visby nummer 1000, medan övriga stationer ligger på 2000. Möjligen om det är ett undantag, men annars tillhör bilen Visbystationen. Vad den är lastad med kan man bara gissa eftersom Visby har ALLT. Kem, restvärde, bandvagnar osv.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #8 skrivet: 17:17 - 10/03 2013 »
växlaren tillhör med 99,9% Visby eftersom de andra stationerna som har växlare har hyfsat nya växlare.

Hävaren fick man skjuta på, på grund av ekonomi, skulle ha leverats 1-2år tidigare. Man fick även en ny dykbil förra året http://www.salabrand.se/V%C3%A5ra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=350&currentPage=2 och för att inte dra iväg för mycket ifrån ämnet, så med både räddningstjänsten och övriga Gotlands ekonomi har jag VÄLDIGT svårt att föreställa mig att man skulle köpa in ytterliggare ett fordon.
Skulle vara att man hyr den (som man gjorde med sin gamla stegbil)

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #9 skrivet: 18:24 - 10/03 2013 »
Ursäkta en liten undran, men för mig låter ju nummer 1560 definitivt som om den ska stå på en ytterstation.

När vi ändå är inne på ytterstationerna, vad jag vet så har Kräklingbo ingen lastväxlare.
Den bil som varit 104 i Visby (Volvo F 12 - 1990) skulle ju gå dit men den är idag ägd av ett åkeri i Ängelholm och har varit det sedan 2010-11-29.
Men vad jag förstår på dig så finns det alltså mer än bara MB Sprintern ute i Kräklingbo eller ?

Scaniaolsson
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #10 skrivet: 19:42 - 10/03 2013 »
Alla ytterstationer, är som Joroma säger, på 2000. Kräklingbo, Fårösund och Burgsvik är de stationer som har varsin MB sprinter och varsin lastväxlare med vattentank. De har 1+2 och de stationer som har 1+4 (Hemse och Klintehamn) har varsin bas1 bil. Slite är i dagsläget 1+2 och har en bas1 men är tänkt att vara 1+4 men man får inte ihop gubbar

Står att sidan är uppdaterad iår, men vet inte riktigt hur mycket som är uppdaterat
http://www.gotland.se/7206
« Senast ändrad: 19:46 - 10/03 2013 av TobiasE »

Utloggad Freddan

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #11 skrivet: 20:09 - 10/03 2013 »
Ang Lastväxlaren!Kan inte ngn som har vägarna förbi,gå in och fråga?Så är frågan löst!

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #12 skrivet: 01:29 - 12/03 2013 »
Måste nog säga att det spekuleras lite för mycket i den här tråden nu. Och i vanlig ordning ska jag därför verka sur och vresig och be er hoppa över alla spekulationer en kort stund.

I övrigt kan det vara smart att kolla efter exempelvis ett regnummer när man ser ett fordon av intresse. I det här fallet har man inte ens lyckats se märke på fordonet vilket för mig är lite underligt. Kommer det inget som tillför något om vad det rör sig om för fordon snart låser jag tråden.

/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad wahlen_120

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #13 skrivet: 22:45 - 12/03 2013 »
244-1000 Visby heltid
244-1500 Visby deltid

244-1560 Lastväxlare som i normalfallet är lastad med en container innehållande:
Sjukvårdsutrustning (stor skadeplats)/Tung räddning.

kronblom

  • Gäst
SV: Lastväxlare på Gotland
« Svar #14 skrivet: 20:08 - 13/03 2013 »
Klarläggande på diverse frågor...
Visby stn 1000 har en lastväxlare sedan ca 15 års, tid just denna är av lite nyare modell (dock ej nyinköpt) med gul reflex/blåljus och extra ljus i grillen. Den har rakelnummer 2 44 1560. Stn 1500 är Visby deltid och 60 är specialfordon då 1560 normalt står lastad med container för sjukvård/tungräddning. Stn 1000 har ett stort antal olika flak som det regionala oljeskyddets containrar, katastroftält/bårar, tank och bandvagn på lastväxlarflak.
Steg/hävaren 2 44 1030 fick Visby lagom till sommaren 2012, dykbilen 2 44 1060 till hösten samma år, dessa fordon var dom enda som skaffades under 2012.
Enligt upprättad fordonsanskaggningsplan skall det under 2014 upphandlas en ny brand/räddningsbil 2 44 1010 OM man får pengar till investering!
Någon som vet vart våren tagit vägen?