Författare Ämne: Web shop  (läst 13060 gånger)

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
Web shop
« skrivet: 19:13 - 19/07 2013 »
Jag har som förslag att ha en web shop kopplad till hemsidan för att få in pengar till föreningen.

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Web shop
« Svar #1 skrivet: 07:02 - 20/07 2013 »
Kan du utveckla din tanke lite till...

Vad ska föreningen sälja i den?

//Bengt
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Web shop
« Svar #2 skrivet: 16:05 - 20/07 2013 »
Kan du utveckla din tanke lite till...

Vad ska föreningen sälja i den?

//Bengt

Det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser. För medlemar kunde vi ha t-shirts och sweatshirts med SUF-tryck, nyckelringar och bildekaler. Då får vi in lite pengar och samtidigt lite reklam.
Genom åren har det presenterats olika böcker om utryckningsfordon. Kanske istället för att leta efter författare eller förlag, kunde man köpa böckerna hos SUF.
Vi kunde ha modeller till försäljning.
Givetvis försäljning av gamla nummer av UTRYCKNING!
Förr fanns det en serie vykort om Scaniabrandbilar. Kanske ett nytryck av den serien , kompletterat med nyare bilder och brandbilar av alternativa märken.
//Martin

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Web shop
« Svar #3 skrivet: 16:21 - 20/07 2013 »
Kan du utveckla din tanke lite till...

Vad ska föreningen sälja i den?

//Bengt

Det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser. För medlemar kunde vi ha t-shirts och sweatshirts med SUF-tryck, nyckelringar och bildekaler. Då får vi in lite pengar och samtidigt lite reklam.
Genom åren har det presenterats olika böcker om utryckningsfordon. Kanske istället för att leta efter författare eller förlag, kunde man köpa böckerna hos SUF.
Vi kunde ha modeller till försäljning.
Givetvis försäljning av gamla nummer av UTRYCKNING!
Förr fanns det en serie vykort om Scaniabrandbilar. Kanske ett nytryck av den serien , kompletterat med nyare bilder och brandbilar av alternativa märken.
//Martin

... Kanske också möjlighet att ha en köp- och säljavdelning likt Blocket för utryckningsrelaterat material (gamla Utryckningsnummer, böcker, modeller etc.). För medlemmar skulle det kunna vara gratis att lägga in en annons, för icke medlemmar kunde man ta ut en mindre avgift.
« Senast ändrad: 16:54 - 20/07 2013 av Lars E, Ö-879 »

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Web shop
« Svar #4 skrivet: 17:21 - 21/07 2013 »
Kan du utveckla din tanke lite till...

Vad ska föreningen sälja i den?

//Bengt

Det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser. För medlemar kunde vi ha t-shirts och sweatshirts med SUF-tryck, nyckelringar och bildekaler. Då får vi in lite pengar och samtidigt lite reklam.
Genom åren har det presenterats olika böcker om utryckningsfordon. Kanske istället för att leta efter författare eller förlag, kunde man köpa böckerna hos SUF.
Vi kunde ha modeller till försäljning.
Givetvis försäljning av gamla nummer av UTRYCKNING!
Förr fanns det en serie vykort om Scaniabrandbilar. Kanske ett nytryck av den serien , kompletterat med nyare bilder och brandbilar av alternativa märken.
//Martin

... Kanske också möjlighet att ha en köp- och säljavdelning likt Blocket för utryckningsrelaterat material (gamla Utryckningsnummer, böcker, modeller etc.). För medlemmar skulle det kunna vara gratis att lägga in en annons, för icke medlemmar kunde man ta ut en mindre avgift.
Jag tycker det är en bra idé. Jag har själv tänkt i de banorna. Ett alternativ till Blocket. Dessutom kan man ha köp- och sälj för hela utryckningsfordon, utrustning och delar. Då lockar man folk som äger egna utryckningsfordon. Blocket är störst, men det är också där flest idio...... konstiga folk ringer. Problemet är bara att annonserna inte får bli för gamla då tröttnar folk. Kanske max 2 eller 3 månader.
Man ska göra det lätt för folk i vår stressade värld. Är man intresserad av utryckningsfordon ska man bara behöva vända sig till vår hemsida.

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Web shop
« Svar #5 skrivet: 18:22 - 21/07 2013 »
Utan att verka vara negativ till era idéer, glöm inte bort att vi är en förening där allt arbete av föreningens funktionärer görs på frivilligbasis och på fritiden. Vi kan redan idag konstatera det är svårt att få medlemmar att ställa upp som funktionärer, vi har ju ett flertal av dagens funktionärer som har fler än ett uppdrag. Att ta fram produkter till en webshop både kostar pengar och tar tid. Sedan  att hantera beställningar kräver ju att det finns funktionärer som har tid att sköta en webshop regelbundet. Men herrarna kanske är villig att vara funktionärer i föreningen?

Bengt
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Web shop
« Svar #6 skrivet: 19:10 - 21/07 2013 »
Utan att verka vara negativ till era idéer, glöm inte bort att vi är en förening där allt arbete av föreningens funktionärer görs på frivilligbasis och på fritiden. Vi kan redan idag konstatera det är svårt att få medlemmar att ställa upp som funktionärer, vi har ju ett flertal av dagens funktionärer som har fler än ett uppdrag. Att ta fram produkter till en webshop både kostar pengar och tar tid. Sedan  att hantera beställningar kräver ju att det finns funktionärer som har tid att sköta en webshop regelbundet. Men herrarna kanske är villig att vara funktionärer i föreningen?

Bengt
Jag har tänkt på det problemet också. Allting ska ju givetvis tas upp på möte och beslutas i ordning. Jag är inte främmande för tanken att den eller de personer som sköter det hela kan få en del procent av omsättningen för omkostnader-tidsåtgång.

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Web shop
« Svar #7 skrivet: 11:10 - 22/07 2013 »
Utan att verka vara negativ till era idéer, glöm inte bort att vi är en förening där allt arbete av föreningens funktionärer görs på frivilligbasis och på fritiden. Vi kan redan idag konstatera det är svårt att få medlemmar att ställa upp som funktionärer, vi har ju ett flertal av dagens funktionärer som har fler än ett uppdrag. Att ta fram produkter till en webshop både kostar pengar och tar tid. Sedan  att hantera beställningar kräver ju att det finns funktionärer som har tid att sköta en webshop regelbundet. Men herrarna kanske är villig att vara funktionärer i föreningen?

Bengt
Jag har tänkt på det problemet också. Allting ska ju givetvis tas upp på möte och beslutas i ordning. Jag är inte främmande för tanken att den eller de personer som sköter det hela kan få en del procent av omsättningen för omkostnader-tidsåtgång.


Bengt: Vi är väl medvetna om att verksamheten sköts ideellt, och har den största respekt och tacksamhet mot er funktionärer som skapar en fantastisk medlemstidning, en suverän hemsida och spännande och intressanta studiebesök. Jag tror inte att jag talar för mig själv när jag säger att vi gärna skulle ställa upp på ett eller annat sätt.

Det som emellertid sätter en käpp i hjulet för mig - såsom den intresserade lekman jag är - är att jag tycker att jag saknar den djupa kunskap och det kontaktnät som ni funktionärer har. Men kanske finns det enklare uppdrag som jag/vi skulle kunna hjälpa till med. Varför inte annonsera sådana uppdrag i tidning och på hemsida när ni behöver nya funktionärer, och berätta lite mer i detalj vad de innebär? Då blir det lättare att själv avgöra om man har de rätta förutsättningarna för att göra en bra insats.


Martin: Jag gillar hur du tänker! Först kände jag att din idé om ersättning skulle kunna skapa viss osämja i föreningen, när vissa funktionärer arbetar ideellt medan andra får provision. Men å andra sidan har vi ju ”outsourcat” packning och distribution av tidningen, så varför inte?

Men som Bengt mycket riktigt säger så skulle det innebära en stor arbetsbelastning för den/de som skulle sköta webbshoppen, och det ledde mig in på ett annat spår: Du verkar vara en sann entreprenör som kan och törs se utanför ramarna. Starta en egen webbshop med den inriktning du skissat på! Köp en annonsplats på SUF:s hemsida, och ta i samarbete med SUF fram profilprodukter, där föreningen får viss royalty. På så sätt behåller du en större del av intäkterna för ditt arbete, samtidigt som SUF kan erbjuda en ny service till medlemmar och besökare utan att själv ta någon ekonomisk risk. Du skulle också kunna erbjuda föreningen att sköta lagerhållning och distribution av gamla nummer av Utryckning. 

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Web shop
« Svar #8 skrivet: 14:18 - 27/07 2013 »








Martin: Jag gillar hur du tänker! Först kände jag att din idé om ersättning skulle kunna skapa viss osämja i föreningen, när vissa funktionärer arbetar ideellt medan andra får provision. Men å andra sidan har vi ju ”outsourcat” packning och distribution av tidningen, så varför inte?

Men som Bengt mycket riktigt säger så skulle det innebära en stor arbetsbelastning för den/de som skulle sköta webbshoppen, och det ledde mig in på ett annat spår: Du verkar vara en sann entreprenör som kan och törs se utanför ramarna. Starta en egen webbshop med den inriktning du skissat på! Köp en annonsplats på SUF:s hemsida, och ta i samarbete med SUF fram profilprodukter, där föreningen får viss royalty. På så sätt behåller du en större del av intäkterna för ditt arbete, samtidigt som SUF kan erbjuda en ny service till medlemmar och besökare utan att själv ta någon ekonomisk risk. Du skulle också kunna erbjuda föreningen att sköta lagerhållning och distribution av gamla nummer av Utryckning.
[/quote]
Om jag analyserar mig själv så är väl inte entreprenör ett ord som dyker upp. Jag är en dålig säljare. Jag har för lite tålamod med människor.
Jag är säker på att det finns medlemmar som är bättre lämpade för den uppgiften.
Ett alternativ är att låta företag i branschen sköta det praktiska och uppgiften för de ansvariga blir då att skicka beställningar vidare. Vinsten blir mindre för SUF men arbetet blir också mindre.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Web shop
« Svar #9 skrivet: 11:31 - 29/07 2013 »
Jag tycker att idén med köp/sälj likt Blocket eller Tradera är mycket intressant och väl värd att testa. Det enklaste är ju att ha ett eget ämne på forumets medlemsdel som heter köp/sälj där medlemmarna kan lägga ut modeller, märken, tidningar, böcker etc till försäljning eller fråga efter något man är på jakt efter. Det går säkert att lösa så att inläggen automatiskt "försvinner" efter t ex två månader. På det sättet behöver ingen aktivt hålla ordning på att det inte ligger för länge.

När det gäller försäljning av profilprodukter har vi tidigare haft dekaler, tygmärken och T-shirts med föreningens logga. Det kostar ganska mycket att ta fram och lagerhålla eftersom volymerna är små men jag har fått styrelsens uppdrag att titta på att vi återigen ska kunna erbjuda dekaler och/eller tygmärken. Det är trots allt en minoritet av medlemmarna som köper den typen av produkter och vi måste ha kostnadstäckning. Förhoppningsvis kan det under hösten komma ett besked om vad styrelsen har beslutat i frågan.

När det gäller försäljning av böcker, modeller etc rent affärsmässigt tycker jag inte att föreningen ska hålla på med det i egen regi. Det kostar både tid och kraft. Antingen ska vi då förmedla andra aktörers produkter eller så ska vi hålla ett eget lager. För att få bra priser måste det handla om ganska stora volymer. Då är det mycket bättre att försöka förhandla fram "medlemspris" hos de aktörer som redan finns på marknaden, t ex att medlemmar i SUF får "x" % rabatt vid köp av specifika produkter.

I föreningens begynnelse fanns det ett samarbete med Frank Stenvalls förlag i Malmö som bland annat sålde den vykortsserie som vi tog fram.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Web shop
« Svar #10 skrivet: 10:18 - 30/07 2013 »
Jag tycker att det låter som en bra ide.

Blocketliknande del - kanon!

SUF saker, hmm, tygmärken vet jag inte? Vad ska man med det till?

Men då och då kanske man kunde ta fram en del saker, inte lagerhålla och alltid ha till försäljning.
T-shirt, vindjacka, kaffemugg, klistermärke till bil etc... ja det kan man ju ta fram då och då.