Författare Ämne: Hjälp med datormodeller  (läst 8515 gånger)

Utloggad wille

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Hjälp med datormodeller
« skrivet: 21:24 - 07/01 2014 »
Hej!

Jag håller på och gör några olika sorters svenska utryckningsfordon till datorspelet farming simulator 2013 baserade på Volkswagen T5 bussar och jag vill få dem så verklighetstrogna som möjligt, dock är detta inte helt möjligt...

Jag har hittils gjort två polisbussar med ledningsutrustning (en civil och en målad), en räddningsledningsbuss, en sjukvårdsledningsbuss och en akutbil (se bilder längre ner).
Jag tänker även göra en FIP bil samt en vanlig polisbuss, jag har bara inte hunnit det än.

Hursomhelst, jag skulle behöva lite hjälp med några saker, det är:
- Hur ser det ut i en akutbil av minibuss modell/vad har den för utrustning?
- Vad brukar det finnas för ledningsutrustning i ovanstående ledningsfordon? Bild på vad jag har i nu finns längre ner.
Jag satt tidigare och funderade på några fler saker men kommer inte på dem nu, slänger in dem som kommentarer om jag kommer på dom :-\

Bilder:
Inuti civila ledningsbilen (övriga ledningsfordon ser likadana ut inuti):


Civila ledningsbilden bakifrån (övriga ledningsfordon ser likadana ut där också):


Alla bilar framifrån:


Alla bilar bakifrån:


Målade polisbilen fram och bakifrån (alla bilarna har likadan striping, bara färgerna, texten, loggorna samt anropsnummrena som skiljer dom åt)



Jag hade helst velat ha sjukvårdsbilarna gula och brandbilen röd men det går inte att ändra färg på själva modellen :(

Ni får gärna säga vad ni tycker om dom samt ge tips på hur dom kan bli mer verklighetstrogna  :)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Hjälp med datormodeller
« Svar #1 skrivet: 23:02 - 07/01 2014 »
Hej!
Har inte jobbat med detta tidigare men en sak funderar jag över. Kan man inte invertera dekalerna? Dvs klä in hela bilen med gula dekaler och sen plocka bort det man vill ha i annan färg (exvis grön) och lägga i det istället. Eller arbetar du med en i förväg given mall som inte går att ändra?

PS! Nu ser jag att du redan angett att all striping är lika oavsett vilket fordon det gäller. Då blir det lite besvärligare.
« Senast ändrad: 23:04 - 07/01 2014 av Fenix112 »
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad wille

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Hjälp med datormodeller
« Svar #2 skrivet: 07:23 - 08/01 2014 »
Nja, det kanske skulle gå men det skulle ta väldigt lång tid och bilarna skulle lagga väldigt mycket i spelet.
Stripingen ligger inte som någon fil som man bara lägger in i modellen och sedan är det klart utan det är färgade rutor som man kan skala upp och ner och få olika storlekar på som man sedan får sätta dit på frihand. Jag tror det är ca 50-60 stycken sådana rutor på varje sida utav bilen...

Att stripingen är samma är mest för att jag inte orkar ändra så mycket till varje bil.
Det tog ca 4-5 timmar att stripa polisbussen.