Författare Ämne: Sven Roland Engström  (läst 13767 gånger)

Utloggad joakim

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Sven Roland Engström
« skrivet: 15:03 - 03/06 2014 »
Jag har för mig att jag sett den gamle radioprataren Sven Roland Engström i en brandbil, det var en informationsbil eller liknande(ca 25-30 år sedan).
Minns jag rätt, finns det någon som har mer information eller bilder.  /JA

Utloggad hassebrand

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Sven Roland Engström
« Svar #1 skrivet: 16:38 - 03/06 2014 »
Honom kan man nog ha sett i en brandbil  :)
Han försökte sig också på att ha en egen bil som han skulle använda vid större olyckor och åka ut och kunna informera befolkningen med......Av det blev det inte så mycket....vet att han larmades ut till en stor takbrand i Täby en gång...men tror att iden dog ut ....vilken bil det var kommer dessvärre inte ihåg....trots att jag var och intervjuade honom om denna verksamheten......minnet sviker :( ...men det var säkert i början av -80 talet
Medlem 013

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
SV: Sven Roland Engström
« Svar #2 skrivet: 17:06 - 03/06 2014 »
Lite off topic...men kan du berätta mer om den "informationsbilen"?
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)

Utloggad hassebrand

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Sven Roland Engström
« Svar #3 skrivet: 17:28 - 03/06 2014 »
om jag minns rätt var det en landrover typ....röd och larmutrustad. högtalare som han kunde sprida högtalarinformation på en olycksplats. Radioutrustad med komradio till dåvarande Wasatrafik (stort bussbolag mm) komradio så SOS Alarmering kunde söka honom. Tanken var att varna meddela allmänheten, han var ju välkänd och omtyckt i Stockholm som trafikreporter så det skulle kännas tryckt att höra hans röst.
Om jag inte tar helt fel så blev det svårt att få kontrakt med aktuella organisationer så han la ner verksamheten........tyvärr blev inte detta så mycket om själva fordonet......tyvärr tog jag inga bilder på den tiden :(
Medlem 013

Utloggad Håkan L

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Sven Roland Engström
« Svar #4 skrivet: 11:42 - 04/06 2014 »
Har ett svagt minne av att jag sett Sven Roland köra en blåljusutrustad Lada Niva.

Utloggad hassebrand

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Sven Roland Engström
« Svar #5 skrivet: 12:44 - 04/06 2014 »
Har ett svagt minne av att jag sett Sven Roland köra en blåljusutrustad Lada Niva.
Tänker inte säga emot, kan vara så....minnet sviker trots att jag satt i bilen vid en intervju.......vem tänkte då på att man skulle bli intresserad av gamla bilar 8)
Medlem 013

Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
SV: Sven Roland Engström
« Svar #6 skrivet: 20:41 - 05/06 2014 »
Jag var en av bärgarna som tog upp hästbussen som körde/kördes över kajkanten på Skeppsbron 1990.
Sven Roland som även var en sann djurvän var på plats, jag har för mig att han sände något därifrån med sin bil.
Jag har även bärgat honom ett par gånger, har för mig att han åkte  Toyota eller Nissan.