Författare Ämne: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar  (läst 494091 gånger)

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #195 skrivet: 08:21 - 15/08 2013 »
Ett för gemene man mer beskrivande ord för hävare är (det tyvärr inte svenska) skylift.

Inom vissa branscher används ordet Skylift på ALLA typer av "upphöjsnings varianter" allt ifrån släpliften till de riktigt stora liftarna man kan hyra som nåra bra mycket högre än räddnignstjänstens. Så isf skulle man säga att båda Hävare och stegbil faller under Skylift hos gemene man

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #196 skrivet: 16:48 - 15/08 2013 »
Läs gärna följande:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brandbil#H.C3.A4vare

Författaren står längst ned på Wikipedia-sidan!

Jag minns vilda diskussioner i fackpressen på 60- och 70-talen om vad redskapet/fordonet skulle kallas. Man ville helt enkelt ta fram ett svenskt namn. Skylift och lift fanns redan då, snorkel kom med Hi-Ranger- och Simon-snorklarna. Jag vill minnas att det fanns några benämningar till.

När man började montera stegpaket på hävarens sida, lanserades en Simon snorkel 30 m som HÄST, dvs HÄ som i hävare och ST som i stege. Kanske skapades namnet i Malmö eftersom fordonet tillfördes station Jägersro intill trav- och galoppbanorna. Fordonet döptes dessutom till Balder, efter asagudens springare. Men det blev nog bara två sådan Hästar. En till Malmö (Volvo) och en till Lund (Scania). Malmö-hästen gick till Kisa (är väl kvar där än) medan Lundahästen lär ha exporterats till Holland (rätta mig om jag har fel).
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #197 skrivet: 07:31 - 18/08 2013 »
Polishelikopter beskjuten med grönlaser när man bevakade streetrace

http://hd.se/helsingborg/2013/08/18/polishelikopter-beskjuten-med/

Utloggad PB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #198 skrivet: 16:20 - 18/08 2013 »
Läs gärna följande:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brandbil#H.C3.A4vare

Författaren står längst ned på Wikipedia-sidan!

Jag minns vilda diskussioner i fackpressen på 60- och 70-talen om vad redskapet/fordonet skulle kallas. Man ville helt enkelt ta fram ett svenskt namn. Skylift och lift fanns redan då, snorkel kom med Hi-Ranger- och Simon-snorklarna. Jag vill minnas att det fanns några benämningar till.

När man började montera stegpaket på hävarens sida, lanserades en Simon snorkel 30 m som HÄST, dvs HÄ som i hävare och ST som i stege. Kanske skapades namnet i Malmö eftersom fordonet tillfördes station Jägersro intill trav- och galoppbanorna. Fordonet döptes dessutom till Balder, efter asagudens springare. Men det blev nog bara två sådan Hästar. En till Malmö (Volvo) och en till Lund (Scania). Malmö-hästen gick till Kisa (är väl kvar där än) medan Lundahästen lär ha exporterats till Holland (rätta mig om jag har fel).

HÄST var ett av Räddningsverkets materialutvecklingsprojekt, ihop med BAS, BÄST och RB90. Namnet stod för HÄvare STege. Man var lite före sin tid och fordonet blev för dyrt på grund av komplicerad konstruktion. Men man var ju definitivt på rätt spår - nu ser ju alla hävare ut så, och stegbilarna går åt det hållet med vinklingsbar topp. Enligt en artikel i Sirenen så byggdes endast en prototypbil, men det är ju möjligt att någon kår som gillade konceptet beställde en till på egen hand.

Vill man läsa mer om detta så finns det en bra artikel i bilagan till sista numret av Sirenen.
http://www.tjugofyra7.se/Global/Sirenen/Sirenen_2008_Nr_08_bilaga.pdf

Kuriosa: Vad var då de andra projekten? BAS och RB90 känner nog de flesta till, men BÄST då? Det stod för BÄrbara STegar och resulterade i NorBas-stegarna som ligger på nästan alla bilar i dag. BAS och RB90 kan väl också sägas ha blivit riktigt bra. Tänk om MSB kunde vara lika drivande i teknikutvecklingen som SRV var.

Odens häst hette f.ö. Sleipner. Balder var en av asagudarna, den vackraste och mest omtyckta av dem.

På frågan om vad vi kallar våra fordon så säger jag alltid stegbil om alla höjdfordon när jag pratar med allmänheten. Det är ett ganska väl rotat ord som de flesta förstår. Skulle någon brandbilsnörd rätta mig att det minsann är en hävare så får jag väl bjuda på det.  :)

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #199 skrivet: 05:56 - 19/08 2013 »
Lite positiva nyheter om ambulanserna i NV Skåne.

http://hd.se/skane/2013/08/19/regionen-satsar-pa-nya-ambulanser/
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #200 skrivet: 15:27 - 19/08 2013 »
Givetvis var det så som signaturen PB skriver. Balder var Odens och Friggs son och red kanske på Sleipner vid några tillfällen. Vad vet jag.
Malmö brandkårs HÄST Balder var döpt efter en av brandkårens tre första hästar från 1890-talet, vilket jag faktiskt nämnde i en artikel i  Utryckning nr 1 1991.

Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #201 skrivet: 17:03 - 19/08 2013 »
Hittade en bild av Hästen vid insats.

http://static.funpic.hu/_files/pictures/original/60/60/26060.jpg

[Förlåt!]

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
/Robban

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #203 skrivet: 22:39 - 19/08 2013 »
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #204 skrivet: 19:16 - 22/08 2013 »
Beträffande Hästen så var den inte före sin tid. Redan 1984 lanserade Bronto Skylift en teleskophävare med vikbar topp och stegpaket monterat på sidan.

Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #205 skrivet: 07:23 - 28/08 2013 »
http://ekuriren.se/nyheter/flen/1.1889684-flen-behover-ny-brandstation

Flens politiker har beslutat att tillsätta en utredning om en ny brandstation i centralorten.

Dessutom ska man utreda möjligheten till samlokalisering med ambulansen och vilken bemanningsnivå verksamheten ska ha i framtiden.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #206 skrivet: 18:35 - 01/09 2013 »
Husbåtshaveri

Se bifogad länk angående husbåten som välte i Västra hamnen, Malmö, i går kväll.

http://www.pppress.se/index.php?option=com_content&view=article&id=12259:PPOLY2-20130831&catid=77&Itemid=435

Komplettering:

Styrkor insattes från 8 stationer, enligt IB: Hyllie, Jägersro, Malmö-Centrum, Löddeköpinge, Helsingborg, Halmstad, Trelleborg och Skurup.

Snacka om gränsöverskridande räddningstjänst.

Även Kustbevakningen åkte dit. Fanns tillgängliga, sannolikt pga VM i segling som just nu pågår i Malmö.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #207 skrivet: 18:50 - 01/09 2013 »
Husbåtshaveri

Se bifogad länk angående husbåten som välte i Västra hamnen, Malmö, i går kväll.

http://www.pppress.se/index.php?option=com_content&view=article&id=12259:PPOLY2-20130831&catid=77&Itemid=435

Komplettering:

Styrkor insattes från 8 stationer, enligt IB: Hyllie, Jägersro, Malmö-Centrum, Löddeköpinge, Helsingborg, Halmstad, Trelleborg och Skurup.


Snacka om gränsöverskridande räddningstjänst.

Även Kustbevakningen åkte dit. Fanns tillgängliga, sannolikt pga VM i segling som just nu pågår i Malmö.

Var det dykare från Helsingborg och Halmstad?
« Senast ändrad: 18:53 - 01/09 2013 av Martin s-931 »

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #208 skrivet: 19:05 - 01/09 2013 »
Husbåtshaveri

Se bifogad länk angående husbåten som välte i Västra hamnen, Malmö, i går kväll.

http://www.pppress.se/index.php?option=com_content&view=article&id=12259:PPOLY2-20130831&catid=77&Itemid=435

Komplettering:

Styrkor insattes från 8 stationer, enligt IB: Hyllie, Jägersro, Malmö-Centrum, Löddeköpinge, Helsingborg, Halmstad, Trelleborg och Skurup.


Snacka om gränsöverskridande räddningstjänst.

Även Kustbevakningen åkte dit. Fanns tillgängliga, sannolikt pga VM i segling som just nu pågår i Malmö.

Var det dykare från Helsingborg och Halmstad?


Svårt att säga exakt om man inte var där, men jag skulle personligen tippa att Malmö centrum, Helsingborg, Trelleborg och Halmstad kallades som dykare eftersom det befarades vara människor både inuti och under husbåten.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« Svar #209 skrivet: 08:39 - 04/09 2013 »
Komplettering husbåtsolyckan

Halmstads dykare larmades i beredskapssyfte. De togs dock aldrig i tjänst.

Skurup kom med Region Skånes sjukvårdskärra.

Kustbevakningens dykare kom från Ystad.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening