Författare Ämne: Bärgning i stockholm efter 2 April  (läst 18624 gånger)

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
Bärgning i stockholm efter 2 April
« skrivet: 07:48 - 16/02 2012 »
Lite info om vad som händer i sthlm på bärgningsfronten.
Kommer efter den 2 april bli längre väntetid på bärgare på E4 i sthlms län då amv gett oss bärgare nya direktiv.

Vi kommer att behöva TMA bil altenativt att polis/brand stänger av körfältet och dom närliggande..
Tyvärr är det för lite TMA bilar i nuläget och fortfarande är det inte klargjort vem som ska betala för dom..
Vägassistance finns som är gratis men dom kommer inte klara av att hjälpa till med tanke på antalet jobb sen få dom inte stå med sina kuddar på alla vägsträcker med så vi kommer att behöva hjälp av polisen i större utsträckning än idag..

Lite info om vad som händer i framtiden


Citera
Beslut
1. Arbetsmiljöverket förbjuder er vid vite, enligt nedan, att från och med den 2 april 2012, utföra servicearbete, såsom bärgning, bogsering, reparationer och byte av däck, på Europaväg 4 inom Stockholms län samt på samtliga anslutande av- och påfarter till Europaväg 4 om ni inte uppfyller följande villkor under punkten nedan:

Påkörningsskydd
Allt servicearbete på väg enligt ovan ska skyddas av ett TMA (Truck Mounted Attenuator) eller TA (Truck Attenuator) fordon, som Trafikverket godkänt för att användas på statliga vägar, om inte polis eller räddningstjänst dessförinnan stängt av aktuellt körfält och det/de intilliggande körfälten.Detta villkor gäller dock inte om servicearbetet, enligt ovan, utförs på en särskilt från körfält och vägren avskild kontrollplats.

Se 2 kap 1,2 och 5 §§ och 3 kap 2 § AML.

Beslut
2. Arbetsmiljöverket förbjuder er vid vite, enligt nedan, att från och med den 3 oktober 2011, utföra servicearbete, såsom bärgning, bogsering, reparationer och byte av däck, på samtliga vägar inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län om ni inte uppfyller följande villkor under punkten nedan:

Varselkläder
Vid allt servicearbete på samtliga vägar inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län ska varselkläder av kategori klass 3 (enligt EU:s direktiv EN471) användas.
Se 4, 6-7 och 9 §§ Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:03) om användning av personlig skyddsutrustning och 2 kap. 7 § AML.

Vite gällande beslut nr 1:
Påkörningsskydd:
Förbudet gäller vid ett löpande vite av 100 000 kronor för varje gång som ni utför något servicearbete, som anges ovan, på Europaväg 4 inom Stockholms län, inbegripet samtliga anslutande av- och påfarter till Europaväg 4 utan att villkoret om påkörningsskydd, med där angivet undantag, är uppfyllt.

Arbetsmiljöverket beslutar vidare att detta förbud ska gälla omedelbart från och med den 2 april 2012. Beslutet att förbudet ska gälla omedelbart från den 2 april 2012 innebär att ni måste uppfylla villkoret även om förbudet överklagas.

Se 9 kap. 5 § arbetsmiljölagen.

Vite gällande beslut nr 2
Varselkläder:
Förbudet gäller vid ett löpande vite av 10 000 kronor för varje tillfälle som ni utför något servicearbete, som anges ovan, på vägnätet inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län utan att använda varselkläder av kategori 3 enligt (EU:s direktiv EN471).

Arbetsmiljöverket beslutar vidare att detta förbud ska gälla omedelbart från och med den 3 oktober 2011. Beslutet att förbudet ska gälla omedelbart från den 3 oktober 2011 innebär att ni måste uppfylla villkoret även om förbudet överklagas.

Se 9 kap. 5 § arbetsmiljölagen.

Beslut
3. Arbetsmiljöverket förelägger er vidare vid vite av 10 000 kronor att ni senast
den 3 oktober 2011 ska ha vidtagit följande åtgärder vid ovanstående arbetsställe.

a. Ni ska se till att ni har rutiner för att utreda ohälsa, olyckor och allvarliga tillbud i arbetet, så att samtliga bakomliggande orsaker till det som har hänt klarläggs så att förebyggande åtgärder kan vidtas.

b. Ni ska se till att ni har rutiner som innebär att ni utan dröjsmål anmäler dödsfall i arbetet, allvarliga olycksfall/tillbud i arbetet till Arbetsmiljöverket.

Rutinerna (punkt a – b ovan) ska vara skriftliga om ni har minst 10 arbetstagare i er verksamhet.

Se 2, 3, 5 och 9 §§ i AFS 2001:1 om systematiskt arbets¬miljöarbete samt
2 § arbetsmiljöförordningen.

Beslut
4. Arbetsmiljöverket förelägger er, vid vite av 2 000 kronor, att meddela oss om er verksamhet överlåts eller på annat sätt övergår till att drivas av annan fysisk eller juridisk person. Namn, organisationsnummer och adress på den som har övertagit verksamheten ska anges.

Kravet att ni ska meddela oss om verksamheten överlåts eller på annat sätt övergår till annan person gäller till dess att vi avslutar ärendet.

Se 7 kap. 3 § arbetsmiljölagen.

Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Magnus_J

  • Gäst
SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« Svar #1 skrivet: 17:34 - 20/02 2012 »
inga planer för Bärgningsföretagen att ev. skaffa egna bilar? det hänger väl på betalningen så klart.

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« Svar #2 skrivet: 07:35 - 21/02 2012 »
inga planer för Bärgningsföretagen att ev. skaffa egna bilar? det hänger väl på betalningen så klart.


Det är ännu inte klarlagt vem som ska stå för kostnaden..
Många anser att det är väghållaren som ska stå för kostnaden men inget är färdigtdiskuterat ännu..
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« Svar #3 skrivet: 08:56 - 02/04 2012 »
I dagens ABC är det ett inslagg om detta

http://svt.se/2.125827
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« Svar #4 skrivet: 19:29 - 02/04 2012 »
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« Svar #5 skrivet: 21:55 - 04/04 2012 »
Jag jobbar som polis innom nämnda område och jag kan berätta att jag höll på att gå åt för ett par veckor sedan jag och en kollega skulle vara "TMA" år en stillastående lastbil med punka TPL Salem.
En schaktbil med släp bonkar in i polisbilen trotts blåljus, raksträcka, fri sikt o hela baletten. Snacka om kalsongbyte. Efter detta blir det inga avstängningar med polisfordon om det inte är fara för liv, Tex trafikolycka.

Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« Svar #6 skrivet: 07:32 - 07/04 2012 »
Jag jobbar som polis innom nämnda område och jag kan berätta att jag höll på att gå åt för ett par veckor sedan jag och en kollega skulle vara "TMA" år en stillastående lastbil med punka TPL Salem.
En schaktbil med släp bonkar in i polisbilen trotts blåljus, raksträcka, fri sikt o hela baletten. Snacka om kalsongbyte. Efter detta blir det inga avstängningar med polisfordon om det inte är fara för liv, Tex trafikolycka.

Jag såg bilder från den olyckan,skönt att ni klarade er med livet i behåll!
Det sista du skriver,är det en personlig synpunkt eller polisens hållning?
Jag håller fullständigt med dig i sakfrågan,min undran är om vi bärgare inte kan räkna med polis för avstängning på E4 efter er olycka?
Ha det gott i påskhelgen  ;D

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« Svar #7 skrivet: 08:18 - 08/04 2012 »
Jag jobbar som polis innom nämnda område och jag kan berätta att jag höll på att gå åt för ett par veckor sedan jag och en kollega skulle vara "TMA" år en stillastående lastbil med punka TPL Salem.
En schaktbil med släp bonkar in i polisbilen trotts blåljus, raksträcka, fri sikt o hela baletten. Snacka om kalsongbyte. Efter detta blir det inga avstängningar med polisfordon om det inte är fara för liv, Tex trafikolycka.

Jag såg bilder från den olyckan,skönt att ni klarade er med livet i behåll!
Det sista du skriver,är det en personlig synpunkt eller polisens hållning?
Jag håller fullständigt med dig i sakfrågan,min undran är om vi bärgare inte kan räkna med polis för avstängning på E4 efter er olycka?
Ha det gott i påskhelgen  ;D


Eller hjälp vid en stillastående som står illa till tex vänsterfält
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« Svar #8 skrivet: 12:49 - 14/04 2012 »
Det finns inget beslut taget eller skyddsstopp, utan den är väl en personlig synpunkt och den har delats utan många andra innom södertörn. Vissa pass då det finns gott om personlal så är det högst troligt att polis kan hjälpa till innom skälig tid men det måste ju rent praktiskt ske med två polisfordon på en stor väg. Helger då vi går på minimibemanning så är det nog svårt att få loss fordon till en sådan uppgift tyvär.

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« Svar #9 skrivet: 17:26 - 14/04 2012 »
Det finns inget beslut taget eller skyddsstopp, utan den är väl en personlig synpunkt och den har delats utan många andra innom södertörn. Vissa pass då det finns gott om personlal så är det högst troligt att polis kan hjälpa till innom skälig tid men det måste ju rent praktiskt ske med två polisfordon på en stor väg. Helger då vi går på minimibemanning så är det nog svårt att få loss fordon till en sådan uppgift tyvär.

Det förstår jag, ni har att göra ändå och det är bättre med tma än polis även om blått dämpar farten så är tma säkrare.

Det kommer förhoppningsvis ut fler tma bilar på marknaden som kan användas och då kommer behovet av hjälp minskas.
Sen den 2 har jag personligen aldrig behövt polis hjälp utan fått tag på tma inom rinlig tid men man vet aldrig
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« Svar #10 skrivet: 18:22 - 27/04 2012 »
Nu har vi börjat köra in oss på rutiner vid bärgning på E4 med TMA-skydd,och det har fungerat bra tycker jag.
En viss väntan på varandra kan det ju bli,men samtidigt har vi haft en ganska lugn period som det brukar vara i Mars/April.
Statistiskt sett så brukar det ta fart och öka med jobb från nu och framåt skolavslutningar och midsommar,det skall bli spännande att se hur det fungerar framöver.
Ett rykte cirkulerar om att kravet skall utökas i höst till att omfatta vägar med en bashastighet på 90 km/tim.
Då kommer behovet säkert att öka kraftigt,det blir många mil i Stockholms Län som berörs :
E18 upp mot Norrtälje
E18 västerut
V222 Värmdövägen.
Rv73/Nynäsvägen
Tyresövägen
Med flera, så det går åt rätt håll med skyddet för oss bärgare.
Jag återkommer när jag vet mer om detta!