Jag håller med, jag tycker inte det förekommit någon nedklankning på någon, åtminstone inte i denna tråden. Som blåljusfordonsintresserade ser jag det bara som naturligt att vi diskuterar kring olika fordon, vad som komma skall, vart dessa kan tros hamna, och så vidare.
Vad gäller Lessebos utrustning för tung räddning ligger den till del på ett släp, det stämmer, men vissa delar finns även på bilen, därav min fundering kring om skåpsutrymmet verkligen skulle räcka till på en BAS 4. Vilket för oss raskt in på det ämnet igen!
Har fått lite mer kött på benen i BAS 4-ärendet, lyckades hitta ett dokument på stationen..
Det visar sig att Mårten har hört rätt på besöket hos oss, och min skepsis var ogrundad. I stand corrected, som man säger!
Tanken är att demobilen som ska byggas, alltså en BAS 4 (ej tidigare nämnda, redan byggda, BAS 1) på Volvochassie, ska ersätta släckbilen 3010 i Lessebo, 3010 kommer flyttas ut till Hovmantorp, som 3210. Nuvarande 3210 kommer sannolikt säljas. Detta medför också att tankbilen i Lessebo, 3040, kommer flyttas till Kosta och ersätta 3310, som kommer säljas. Troligt radionummer blir då 3340. Tankpåbyggnaden kommer anpassas så den kan ta stegpaket ovanpå, samt anpassas med skåp och dylikt så t.ex. hydraulutrustning ska få plats, med mera. Kommer likna 4240 i Rävemåla då den är klar. Chassiet blir, som tidigare nämnts, Scania.
Det är vad jag lyckats få fram för tillfället.
När det gäller FIP-bilarna är dessa nu på plats i organisationen, och beräknas tas i bruk om en vecka, den 26e maj.
Bilder kommer, såvitt jag förstår, i nästa nummer av Utryckning!