Författare Ämne: Ny bil  (läst 13821 gånger)

Utloggad sunhan

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Ny bil
« skrivet: 16:35 - 14/03 2016 »
Hur längt har leveransen av Lomma/Staffanstorps beställda Hävare/släckbil avancerat. Någon som vet vilket chassi den byggs på

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #1 skrivet: 10:18 - 15/03 2016 »
Om jag har förstått det rätt så har de beställt en original Magirus Multistar på Ivecochassi.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #2 skrivet: 11:04 - 15/03 2016 »
Har dom beställt en kombinationsfordon?

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #3 skrivet: 13:12 - 15/03 2016 »
Ja, det är en kombination av släckbil och höjdfordon.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #4 skrivet: 21:12 - 15/03 2016 »
en IVECO? jösses stackare...de vi har på min arbetsplats är verkligen inget att hurra för. En MAN kunde nog varit bättre åtminstone....

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #5 skrivet: 13:53 - 16/03 2016 »
Kul med räddningstjänster som inte gör som alla andra  :) Det är väl ett bra ämne till tidningen, det finns ju fler leverantörer av den typen av fordon.
Ang chassival så spelar det nog inte så stor roll på en brandbil egentligen. Vi kör så lite, däremot så kanske det är längre till service jämfört med de mer traditionella valen av chassi.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Ny bil
« Svar #6 skrivet: 17:44 - 16/03 2016 »
I Lommas fall spelar inte heller servicedelen någon roll, då Iveco har en verkstad i Arlöv strax utanför Malmö.

Nyligen har det kommit en ny Iveco Eurocargo (som är chassit), vilken ska tydligen vara ett lyft. Exteriört har den stora drag av senaste Iveco Daily. Den har även ny interiör, dock ser det ut som att hytten är den samma.

Säger som Mattias, kul med räddningstjänster som inte gör som alla andra. Ska bli intressant & ser hur den upplevs
« Senast ändrad: 19:05 - 16/03 2016 av JS »

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #7 skrivet: 17:53 - 16/03 2016 »
Reportage angående bilen är redan inplanerat av Wille Böhm, så nu väntar vi bara på att bilen ska levereras.

//Bengt
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #8 skrivet: 21:38 - 16/03 2016 »
Intressant med iveco.
Är dålig på tyska men enligt iveco-magirius hemsida är det en teleskopmast på 15-30,5 meter? En korg men ingen stege? Vilken tankvolym är möjligt? Finns möjlighet till vattenkanon i korgen? Läser siffran 9500 liter, det verkar mycket! Vad hamnar den i pris? Jämfört med ex en Scania enkelhytt m stege/hävare.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #9 skrivet: 22:37 - 16/03 2016 »
Undrar över ra:s inlägg, vad har han och arbetskamrater för dåliga erfarenheter? Vilken IVECO-modell avses?
Jag tvivlar på att en IVECO för brandbilstjänst är ett dåligt val. Tusentals brandkårer i Tyskland/Europa kan väl inte vara så vilseförda?
En del har ju naturligtvis Volvo och Scania också men tvivlar på att de är flera 100-tusen kronor bättre i sammanhanget. Och som andra sagt,
kul med litet variation på svenska brandbilsmarknaden! Jag tror vi får snart veta ifall det var en stor felsatsning med IVECO.

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #10 skrivet: 07:50 - 17/03 2016 »
Intressant med iveco.
Är dålig på tyska men enligt iveco-magirius hemsida är det en teleskopmast på 15-30,5 meter? En korg men ingen stege? Vilken tankvolym är möjligt? Finns möjlighet till vattenkanon i korgen? Läser siffran 9500 liter, det verkar mycket! Vad hamnar den i pris? Jämfört med ex en Scania enkelhytt m stege/hävare.

Arbetshöjden verkar vara från -15m till 30,5m, maximal sidoräckvidd 16,5. Korgvikt 300kg och ingen stege (används extremt sällan på en hävare). 1800l vattentank verkar vara standard med option på 2400l. 9,5m3 avser utrymmen i materielskåpen. En stigarledning verkar vara monterad på bilderna så en vattenkanon är nog inget problem. Prisbilden har jag ingen susning om men jag antar att själva hävardelen är billigare än de i Sverige traditionella höjdfordonspåbyggena.

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #11 skrivet: 13:01 - 17/03 2016 »
vi har haft flest av mindre variant men även en eurocargo bla... tyckte de va väldigt slirig i växellåda samt stötiga (i en del fall) och krängiga för några modeller.. men de var några år sedan de fasades ut nu har vi bara 3,5-5,5 tonnare kvar...men de är ingen vidare om man jämför med sprinter och  crafter....dock är jag mest van att köra Scania och där emellan skiljer ju en del... men en brandbil som någon åvan skrev rullar ju inte särskilt många mil och då spelar kanske inte komforten mest roll...i dagläget kör jag Kombispolbil inom kommun men alltid haft intresse av lastbilar i allmänheten och även då brandbilar... men alla har ju olika uppfattningar av olika saker och är ju synd att jag kanske bara haft dåliga erfarenheter av just iveco men kört en 6-7 stycken och ingen tilltalade mig dock nämnvärt. Men som sagt de tunga varianterna var några år sedan nu och även Iveco's utveckling går framåt. Sedan kan jag hålla med om att det är kul att en del tänker annorlunda än bara scania basbil och konceptet med kombinationsbil borde vara en mycket bra lösning för mindre kommuner för att spara in ett fordon (höjdfordon) men ändå få möjligheten till höjdkapacitet. Tror de kommer bli fler som väljer det framöver.

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #12 skrivet: 15:48 - 17/03 2016 »
Jag har idag fått besked från Wille Böhm, som kommer att göra ett reportage i Utryckning!, att bilen är försenad och ny beräknad leverans är v26/27.

//Bengt
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Ny bil
« Svar #13 skrivet: 19:28 - 21/03 2016 »
Här är en engelsk länk till Magirus Multistar:
http://www.magirusgroup.com/de/en/products/special-vehicles/multistar/
Martin, Ö-1031

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Ny bil
« Svar #14 skrivet: 21:31 - 21/03 2016 »
Här finns lite mer bilder på bilen i länken ovan:  http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/120384/Iveco_EuroCargo_180_E_30_-_Magirus_-_HurLF_2016_Multistar_3/photo/317705

Och här finns bilder på en annan bil, visserligen har denna årsmodell 2011 men det kan nog inte skilja så mycket..
Många bilder på bla. interiören i hytten & på hur man kan välja att utrusta skåpet:
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/115996/Florian_Schaefer_4901/photo/296539


Lite OT, men borde man inte byta namn på denna tråden...?  ;)