Författare Ämne: Teknisk fråga  (läst 7380 gånger)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
Teknisk fråga
« skrivet: 23:49 - 25/03 2016 »
Här på SUF:s Forum finns säkert en massa duktiga tekniker! Följande fråga har inte direkt med utryckningsfordon att göra men det anges ju att vi får även diskutera "bullrecept" mm.

Jag har ett ärende f n med en skurk som är misstänkt för häleri i ett flertal fall, tyngre fordon som har fått förändrad identitet, och i grunden föremål för kreditbedrägerier. Jag måste ju BEVISA att han FÖRSTÃ…TT att fordonen var identitetsförändrade!

Volvo FH 12, 6x2, lastväxlare, riktig boggie med fast sista axel och tvillinghjul, bladfjädrar. Som identitetsgivare har använts en Volvo FH 12, 6x2/4, dvs sista axeln styrbar och enkelmonterade hjul, luftfjädring. Jag säger ju att "du ser väl i registreringsbeviset att den här bilen skall ha styrbar sista axel och därmed enkelmontage av hjul!"
Varpå han svarar att "den jag köpte av sa att dom hade bytt bakaxlar, från luftfjädring och styrbar sista axel till boggie med bladfjädrar tvillinghjul".
Naturligtvis ljuger han, det är bara trams, men jag måste ju motbevisa hur orimlig en sådan ändring är! Vet någon, är det t ex samma fjäderfästen, om jag nu skulle vilja byta? Sista axeln är ju helt annorlunda, måste man göra nya fästen? Luftbälgarna sitter väl innanför ramen, det finns väl knappast några fästen för bladfjädrar på en sådan bil? Någon som klart kan säga, "nej men det där är ju omöjligt p g a det och det!" Naturligtvis vet jag att man inte gör en sådan ändring, det finns ju även en kostnadsaspekt, men då menar han att "det där arbetet har dom ju gjort i Litauen där prisbilden är annorlunda".

Jag skall ju kontakta teknisk expertis på Volvo men någon här kanske har svaren som gör denna åtgärd överflödig? Ni kan även svara direkt till mig på lars.stervander@tele2.se 

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Teknisk fråga
« Svar #1 skrivet: 23:50 - 26/03 2016 »
Tillägg från mig själv, kanske någon vet; "-Javisst, det där är fullt möjligt utan några större bekymmer!" Då vill jag ju även få veta den saken.

Det har inte blivit så många svar som jag förväntat mig, kanske beroende på påsken. Ha en glad sådan!

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Teknisk fråga
« Svar #2 skrivet: 09:53 - 29/03 2016 »
När det gäller axelkonfigurationer för treaxlade "landsvägsbilar" ser det ut så här:
6x2 - tre axlar varav en drivande (normal boggi som oftast har tvillingmontage på båda bakaxlarna)
6x4 - tre axlar varav två drivande (tandemboggi som normalt har tvillingmontage på båda axlarna)
6x2*4 - tre axlar varav en drivande, styrbar axel bakom drivaxeln (enkelmontage på tredjeaxeln)
6x2/4 - tre axlar varav en drivande, styrbar axel framför drivaxeln (enkelmontage på andraaxeln, så kallad pusher)

Om den bil Lasse S nämner är en 6x2/4 innebär det ett mycket stort ombyggnadsarbete, framförallt om man byter plats på drivaxeln. Det är dock möjligt. Jag ser inte heller vitsen med att byta bort luftfjädringen mot bladfjädring om inte bilen ska jobba mycket hårt.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Teknisk fråga
« Svar #3 skrivet: 22:39 - 29/03 2016 »
Hej Mårten! Jo, allt är säkert möjligt men är det rimligt? Är det rimligt att man gjort så? Det tror jag inte.
Han försöker ju bara anpassa naturen efter kartan. Dessutom kommer han nog att hävda att man även bytt växellådan från manuell till automatisk.
Då menar jag vi är inne på två orimligheter!
Men man kan nog titta även på alla fästbultar och konstatera att de aldrig blivit lossade, p g a årslagringar av smuts etc.