Författare Ämne: Scania 400/410 för stark?  (läst 5434 gånger)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
Scania 400/410 för stark?
« skrivet: 00:17 - 05/11 2017 »
Vi har sett hur Uppsala Brandförsvar de senaste åren köpt in vanliga Scania BAS I med 400 eller 410 hästkrafters motor.
Vad jag vet så de sista inköpen, t ex Tierps nya 501 blir bara med 370 hk motor. Har man konstaterat att 370hk räcker gott
och väl eller är det en bara en prisfråga? Någon som vet resonemanget bakom?

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Scania 400/410 för stark?
« Svar #1 skrivet: 12:20 - 05/11 2017 »
Märker man skillnad mellan 370, 400 eller 410 hk?

Förstår att en timmeråkare väljer exempelvis 730 eller 750 hk och inte 600 hk kanske.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Scania 400/410 för stark?
« Svar #2 skrivet: 11:53 - 06/11 2017 »
Det handlar inte bara om effekten (hästkrafterna) utan om vridmomentet. Två bilar med samma effekt kan ha olika stor cylindervolym och därmed olika vridmoment. Jag har privat haft en Honda Accord med 1,8-litersmotor på 136 hk och en Volvo S 60 med 2,4-litersmotor på 140 hk. Hondan fick man växla ned vid motlut om man hade släp medan det inte märktes alls på Volvon.

I slutet av 1970-talet hade en "standardsläckbil" i Sverige runt 210 hk. I slutet av 1980-talet var det runt 280 hk. I slutet av 1990-talet började 340 hk bli vanligt och nu är det många som spränger 400 hk-vallen. Nu finns det även vanliga släckbilar med 450 hk. Min personliga uppfattning är att 370 hk räcker gott och väl för en släckbil.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Scania 400/410 för stark?
« Svar #3 skrivet: 15:03 - 14/11 2017 »
Vill påstå att 370hk räcker och blir över på en släckbil. Jag har jämfört våra tre släckbilar. Vilken hastighet som uppnås efter en specifik punkt på E18. en sträcka som lutar svagt uppåt. Den som vi använder som förstabil (bas 1, 370hk) kom upp i 105km/h. Vi har också en bas 2:a med 210hk, den kom upp i 95km/h. Den sista är ett bygge från svenska räddningsfordon med lite större vattentank (4250L), den har en motor på 280hk och kom upp i 100km/h.
Ingen exakt vetenskap naturligtvis men visar ändå en hel del.

I samband med beställningen av chassit till vår tankbil så lät vi Volvo simulera accelerationen 0-90km/h med olika motorer vid en vikt om 32ton. Det var marginella skillnader på de olika motoralternativen vi jämförde 460, 500 och 540hk. Det blev en 460hk och det hade räckt med en 420hk.

Man kan betänka att det kostar ca 1000kr/hk att uppgradera och det blir dyra millisekunder...

Har dock förstått att en del räddningstjänster väljer att speca med ett visst antal hk för att styra upphandlingen mot ett visst fabrikat men då är det ju andra krafter än just motorstyrkan som avgör. Gäller såklart inte basbilarna där det idag bara finns ett chassialternativ.