Författare Ämne: Ambulanser på 70-talet  (läst 53750 gånger)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #15 skrivet: 21:15 - 28/06 2012 »
Av uppräknade ambulansbyggare i Sverige glömde jag faktiskt Sala Kaross som inredde och ibland takhöjde framförallt Chevrolet.
Även JUNE Kaross i Jönköping gjorde en del byggnationer som huvudsakligen levererades i omgivningen.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #16 skrivet: 07:30 - 29/06 2012 »
JUNEKAROSSERIER i Jönköping var tillsammans med Röda Korset och International Harvester de som lanserade de "Röda bussarna" 1965 när Röda korset firade 100 år. De röda bussarna var ett koncept som Malmö Brandkår tagit fram några år tidigare (Malmös brandchef Sven Sönerberg satt i Röda korsets styrelse) och som har dagens färdtjänstbussar som efterföljare. Skillnaden var att de röda bussarna (det fanns vita också) var larmutrustade och kunde användas som transportfordon vid större olyckor. De byggdes inledningsvis på IH AM150, därav International Harvesters engagemang, men även Volvo-fordon dök upp (exvis i Helsingborg).

JUNE byggde också de båda storbilsambulanserna på IH 1300-chassin som Malmö Brandkår tog fram i mitten på sextiotalet.

Vi hade även Heide i Kävlinge som byggde ambulanser. Vet dock inte när de började.
« Senast ändrad: 07:34 - 29/06 2012 av Fenix112 »
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #17 skrivet: 23:30 - 29/06 2012 »
Hejdes, som på något sätt senare blev det som i dag är Eurolans, var inte stora i slutet på 60-talet. Uppfattar som att det var mer eller mindre en vanlig bilverkstad på vilken Malmö Brandkår lade ut litet jobb. Men någon gång i början på 70-talet, 71-72, blev det en schism mellan uppdragsgivaren Landstingens Inköpscentral, LIC, och Heinel och LIC började lägga över beställningarna till Hejde. Så Hejde växte och motsvarande grad krympte Heinel. Och senare blev väl Hejde uppköpta av någon som senare blev Eurolans. Exakt det sista har jag inte så bra koll på. Och vad Heinel gör idag vet jag inte men någon skrev ju att det var annorlunda produktion nu.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #18 skrivet: 15:50 - 30/06 2012 »
Den 1 september 1966 tog Kristianstads läns landsting över ambulansverksamheten efter Räddningskåren.
Mats Johansson från Vä, Kristianstad har bidragit med följande bilder:

Först ut är en nylevererad Plymouth Belvedere -68 som placerades i Kristianstad som bil 27 1968 (levererades i juli).










Något år senare levererades denna Plymouth som bil 28. Kan det vara en Saturn -1969? Bilden är från Rinkaby övningsfält, sannolikt 1969.




Följande bild är tagen sommaren 1971 och har det röda ljuset ersatt med blått dito. Samtidigt har man lackat bilens överdel röd.

Vad är det för årsmodell? Att det är en Plymouth råder ingen tvekan om men är det kanske en Satellite -67?




Jämför man bilarna kan man konstatera att det inte rådde någon standardritning vi tillverkningen. Sidofönstren skiljer sig åt och nog verkar det som om bil 28 har kortare hjulbas.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #19 skrivet: 17:11 - 30/06 2012 »
Många trevliga bilder (som jag dessutom fått rätten till att använda på tow.se :-)

Ang Plymouthbilderna så gör jag följande tolkning:
 
Bil 27 tror jag är av årsmodell 1968 (runda sidomarkeringsljus)
 
Bil 28 tror jag är av årsmodell 1969 (rektangulära sidomarkeringsljus)

Bil 33 tror jag är av årsmodell 1967 (emblem på framskärmens främre del o
inga sidomarkeringsljus) fast bakre stötfångaren stämmer inte tycker jag.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #20 skrivet: 23:41 - 30/06 2012 »
33:an tror jag inte är en -67, tvärtom, den är ganska sen. Den har dubbla rotationsljus och det brukade man börja med inför att man såg att blåljusreformen skulle komma till 1/1 -71. Men rödljusen sitter fast monterade, till skillnad på från "min" bil vid Hejde, som är fotograferad sommaren -70.
Om vi pratar om Hejdes så när jag har funderat så kom schismen LIC - Heinel först kanske mot slutet av -72. Men fortfarande i början första halvåret -73 byggde de åt LIC, t ex den förlängda Peugeot J7 som ersatte den kvarvarande International läkarambulansen i Malmö. 

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #21 skrivet: 09:19 - 01/07 2012 »
Visst är det en -67 eller möjligen en -66 års Satellite! Kolla karosseriet mot bilden i följande länk:

http://www.blocket.se/dalarna/Plymouth_Satellite__67_500_cui_Sleeper_40452694.htm

Att man hade de fasta rödljusen monterade i taket i stället för i takförhöjningens framkant var väl en kostnadsfråga snarare än en förberedelse för blåljusen. Det är riktigt som du påpekar om din bild av Malmöambulansen 66 men där sitter ljusen på en båge i dropplisten. Samma arrangemang gjordes på befälsbilen 2, en Valiant Signet men där fanns inget rotorljus, bara fasta ljus.

Se här på denna IH-ambulans från -65/-66. Här har man inte heller någon infälld ambulansskylt i överbyggnaden.




Anledningen till att man ibland valde dubbla rotorljus vid övergången till blått, var att det krävdes "runtomsynlighet". På många fordon fanns upphöjningar typ ventilationhuvar som skymde blåljuset i viss riktning och då tillkom oftast ett andra ljus. Alternativet var att lyfta upp rotorljuset genom en förhöjning av sockeln. Så gjordes exvis på Malmös IH slangbil 18 vars skåp var högre än hyttaket där rotorljuset var placerat från den röda tiden.

Ingen av Malmös IH- eller Plymouthambulanser från 60-talet fick dubbla rotorljus.
« Senast ändrad: 10:04 - 01/07 2012 av Fenix112 »
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #22 skrivet: 11:21 - 01/07 2012 »

Något år senare levererades denna Plymouth som bil 28. Kan det vara en Saturn -1969? Bilden är från Rinkaby övningsfält, sannolikt 1969.

Hm... vad är en Plymouth Saturn? 

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #23 skrivet: 13:21 - 01/07 2012 »
Det kan man fråga sig! :D

Fanns i någon av Malmö Brandkårs listor som benämning på bil 66, alltså den som Lars S har med i denna tråd.

Vill inte ändra detta förrän jag kollat med landsarkivets bilregister.

Googlar man på olika platser finns benämningar som Belvedere, Satellite och Belvedere Satellite så namnfrågan är inte helt enkel, om man inte är uppväxt i den världen.

Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #24 skrivet: 14:24 - 01/07 2012 »
Det kan man fråga sig! :D

Fanns i någon av Malmö Brandkårs listor som benämning på bil 66, alltså den som Lars S har med i denna tråd.

Vill inte ändra detta förrän jag kollat med landsarkivets bilregister.

Googlar man på olika platser finns benämningar som Belvedere, Satellite och Belvedere Satellite så namnfrågan är inte helt enkel, om man inte är uppväxt i den världen.

Det är inte en Plymouth Suburban som menas (och med en konstig förkortning + ett skriv/läsfel)? Finns mig veteligen ingen Plymouth som heter Saturn.

Håller med att Plymouth har krångliga modellbeteckningar, 1965 tex fanns dessa enl. uppgifter i mitt arkiv:

Belvedere I, Belvedere II, Satellite (eller Belvedere Satellite som man också ser att de kallas).

Fury I, Fury II, Fury III, samt Sport Fury.

Nästan samliga med valfritt antal dörrar och karosser. Inte en människa kan väl knappt se skillnad på tex en Fury III eller en Belvedere II i stationsvagnsutförande om man inte ser ev emblem? o def. inte blir det väl lättare efter det att de är kraftigt ombyggda. Längre tillbaka var det än mer hopplöst när ANA döpte sina bilar lite som helst tillsammans med Chrysler som skickade över - som det verkar - lite av det som fanns på hyllorna.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #25 skrivet: 15:13 - 01/07 2012 »
I väntan på besked från Landsarkivet har jag letat fler bilder.

Eslöv: Nylevererad bil. Interimregistrerad. Inget rotorljus, fasta ljus på båge.




Hörby: Några år på nacken. Blått ljus, inv.nr A1 och radionummer SDM921 (nej, inget Helsingborgsnummer, Helsingborg hade 98-serien vid det tillfället). Orange tak och band längs sidan.






Malmö: Första Plymouthen, bil 64, registrerades i april 1969 och var till en början interimregad.




Samma bil men nu med ofärgat glas i fasta ljusen och blå kupa på rotoljuset (foto:Allan Lenander)



Malmö hade under 1972 en Plymouth i samma färg som övriga Malmöbilar men var regad BA76883 och saknade radionummer och Malmös emblem. Radionumret var SDM967.

Någon som har kännedom om BA76883? Lånebil? Demobil? BA tyder på att LIC var inblandade.

Lund hade två Plymouth-ambulanser varav en med regnr DPC831 som hade inv.nr A3 och radionr SDM903.
« Senast ändrad: 15:23 - 01/07 2012 av Fenix112 »
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Regent

  • Gäst
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #26 skrivet: 17:16 - 01/07 2012 »
Mycket trevliga bilder här och det känns skönt att man har kunnat bidra med några (Kristianstad).

Jag är helt förvirrad när det gäller Plymouth med alla deras namn och årgångar.. Stör mig eftersom jag vill kunna allt  8)

Kan även visa Kristianstads enda IH, Bil 21. Den är från 1965 eller 1966. Bilden är tagen på Kristianstads Idrottsplats i slutet av 60-talet. Bilen har precis anlänt och tydligen medföljer en läkare i vårdutrymmet.

Hälsar Jonas  :)



« Senast ändrad: 00:26 - 02/07 2012 av Regent »

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #27 skrivet: 22:40 - 01/07 2012 »
Vad gäller namnfrågan så minns jag absolut att de hette Plymouth Satellite på den tiden.

Internationalen B17440 har jag på bild i en broschyr från Henrikssons Brandredskap, alltså ett Vellinge-bygge. De bilar vi sett med röd ambulansskylt i fram har varit Heinel-byggen. De röda ambulansskyltarna befanns vara för röda och fick inte längre monteras då man inte fick har rött framåt på fordonen. Undertecknad kan hemma ståta med en överbliven röd skylt som jag, troligen -71, fick ta hos Heinel vid ett besök där!

Vad gäller BA-registrerade Malmö-bilar så var det av något orsak, som jag inte kan redogöra för, ett tag innan övergången till det nya registrereingssystemet hösten -73, en viss anarki vad gällde registreringar. Jo visst hade nog LIC ett finger med i detta spel.
Jag har bild på en Chevrolet Suburban tillhörande Uppsala som var AA-registrerad.

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #28 skrivet: 22:59 - 01/07 2012 »
Men visst var det så att man inte fick något nytt reg.nummer det sista året eller så när fordon bytte län strax innan den nya registreringsreformen? Här i Arvika tex gick det en Stockholmsreg. taxi m m.  Själv köpte jag 1972 en Thunderbird med reg.nummer MA666 och inte fick jag ngt nytt S-nummer inte.

Har skrivet en artikel om "Gamla sortens registreringsskyltar" om intresse finns.
http://www.tow.se/gamlareg/gamlareg.htm

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #29 skrivet: 23:05 - 01/07 2012 »
Det kom olika lösningar på skyltproblemet. Några (se Hörby-bilen) hade texten i svart. Jag tror även Göteborgs ledningsbuss vid den tiden hade ljusskylt med svart text.

Man försökte även förbjuda tänd rödakorslampa framåt. Samma verk försökte också förbjuda gula rotorljus på bärgningsbilar m fl. Dessa ljus skulle vara förbehållna vägverkets egna fordon.

Den BA-registrerade ambulansen i Malmö fanns bara under 1972 och var troligen en lånebil eftersom den inte fick några emblem eller radionummer. Ã…ret efter övertog djurambulansen numret (967).
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening