Kan vara så. Främre ljuset till vänster skapade bäst uppmärksamhet framåt i högertrafik.
Det fanns ambulanser med rotorljusen sidan om varandra och det fanns ambulanser med ljusen i linje efter varandra. Bilar som levererats före blåljusövergången och som hade röda rotorljus fick ofta nya blå kupor på de befintliga socklarna (om de var godkända som blåljus). Några fordon fick de gamla socklarna förhöjda.
Allt detta för att tillmötesgå kravet på synbarhet i alla riktningar. Fanns en takventilator eller en taksökare kunde det vara anledning till placering på ett visst sätt.
Som kuriosa kan nämnas att det finns en "flygbild" från ANA i Nyköping som visar en utleverans av Plymouth polisbilar före övergången till blått ljus. Där var säkert fler än fyrtio bilar och av dessa hade ett mindre antal det gula rotorljuset placerat i motsatt position till de övriga bilarnas. Jag har inte lyckats få någon godtagbar förklaring till detta.
Polisen bytte konsekvent ut de röda ljusen och gula rotorljusen mot två nya rotorljus. Undantag VW 1200 och 1300 som bara fick ett ljus. Alldeles i början av blåljusövergången mötte jag dock en polisbil Volvo 145 utanför Tomelilla som hade de röda ljusen bortplockade och den gula kupan på gamla rotorljuset ersatt med en blå. Men det måste väl vara ett undantag, eller?
Ursäkta den polisiära informationen på ambulanssidan