Bärgningsbil, kranbil, räddningsbil...
Fordonet hade många namn. Bland de större kommunernas brandkårer ingick tidigt även utryckning till trafikolyckor, ras etc. och då var det vanligt att den kommunala brandkåren skaffade sig den utrustning som behövdes. Till en början var det ofta vanliga bärgningsaggregat som användes och dessa kunde då vara placerade på chassin som särskilt lämpade sig för räddningsarbeten. Till fordonen kopplades ofta kärror med specialredskap för exempelvis spårvägsolyckor, järnvägsolyckor etc.
För Malmös del kom första kranbilen 1936. Det var en Ford som faktiskt kunde betraktas som en dåtidens lastväxlare. Kranen kunde demonteras och istället kunde man rulla på ett lastflak eller en djurbox. Även ett häftigt belysningsaggregat kunde tas med. Bilen fanns med enda fram till 1961, de sista femton åren enbart som lastbil.
Därefter tog man över en bärgningsbil från spårvägen. Den var byggd på ett gammalt Scania Vabis busschassi från 1932 som omkring 1950 försågs med en stor manskapshytt och bärgningsaggregat. Med sitt stora axelavstånd var den mindre lämplig i smala innerstadsgator. Bilen slopades 1960.
Nu var det dags för de stora bilarna. En IH Truck från 1953 inköptes från en militärdepå i England 1960. Den ersattes 1969 av en ren brandkårskranbil, Magirus Deutz 230, KW20. Göteborg skaffade en likadan.
Jag har nu beskrivit hur utvecklingen var i Malmö men jag vet att det finns andra på forumet som kan beskriva utvecklingen i andra kommuner runt om i Sverige.
Tio år senare framstod en ny trend inom räddningstjänsten. De tunga objekten blev tyngre och i värstingfallen var det mobilkranar om gällde. I övriga fall gjorde de hydrauliska lyftverktygen och senare även de pneumatiska lyftkuddarna sin entré och kran-/bärgningsbilarna ersattes med skåpbilar och containrar som fylldes med allehanda redskap och utrustning.
Under en period placerades hydrauliska lastbilskranar på räddningsbilarna. Chassin som var vanliga då var Scania SBA och SBAT (Lund, Ystad, Laholm, Helsingborg m fl) men också traditionella lastbilschassin användes.
Sen ska vi inte glömma de olika bilbärgningsföretagen som togs i anspråk av räddningstjänsten. En del av dessa fick larmutrustning (se blåljusdiskussionerna på annan plats i forumet).
Ett kort svar på din fråga:
Kommunerna ansåg sig vara de som tog hand om olyckorna (Malmö Brandkårs slogan 1960: Malmö Brandkår - Stadens räddningskår) medan bärgningsföretagen i första hand hanterade havererade fordon. Men som vanligt, undantag fanns och finns. I våra grannländer är kran-och bärgningsbilar mycket vanliga inom räddningstjänsten.