Författare Ämne: Kamelen i Knivsta  (läst 6924 gånger)

Utloggad PB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
Kamelen i Knivsta
« skrivet: 21:41 - 28/11 2011 »
Jag tittade igenom lite bilder under kategorin fordonstyper på SUF:s hemsida. Under ledningsfordon, 60-tal, finns en Ford Taunus fotograferad i Knivsta. Bakgrunden i bilden utgörs av ett minst sagt udda fordon, nämligen Knivstas gamla släckbil "kamelen". Jag vet inte mycket om detta fordon, mer än något jag läst i en scannad tidningsartikel om fordonet som jag inte längre kan hitta. Designen var på sitt sätt ganska genomtänkt med en gigantisk hytt i bak där det var gott om plats att byta om under utryckning för rökdykare. Ã…tkomst till prylar på taket måste å andra sidan ha varit dålig med hytt i vardera ändan.

Är det någon som vet mer om detta fordon, som har bilder eller som rent av har arbetat med bilen?

Bilen fanns för övrigt kvar en bra bit in på 80-talet när den ersattes av den Scania som Knivsta ännu har som reservbil.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Kamelen i Knivsta
« Svar #1 skrivet: 22:45 - 28/11 2011 »
Hej PB! Nej, jag har inte arbetat med bilen, men däremot tog jag fotografiet på Taunus:en och har även bilder på "kamelen".
Grunden var ju en Volvo F85 med påbyggnad från Valbo Kaross. Bilen ritades av dåvarande brandchefen i Knivsta, Sixten Pettersson.
En trevlig man som hade många idéer. Hytten var avsedd för 8 man. Kraftig värmeanläggning och var mer tänkt som ett litet stabsutrymme
än omklädnad för rökdykare under färd. Utskjutsstegen togs av framåt, över förarhytten men skarvstegarna hade han kommit på en anordning så att de veks ut åt sidan och kunde därmed lätt nås. Pumpen 900l/m, satt under bakhytten och hade tryckuttagen på ömse sidor om hyttdörren.
Det var väl även en av de första släckbilarna som hade jalusiedörrar till skåpet. Har inga bilder inscannade, och även om jag hade vet jag inte hur man lägger ut dem i Forumet.