Författare Ämne: Range Rover som ambulans  (läst 17216 gånger)

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
Range Rover som ambulans
« skrivet: 19:15 - 15/02 2013 »
Under 70-talet byggdes det ett antal ambulanser baserade på förlängda Range Rover. Jag känner till tre svenska bilar men det ska enligt uppgift ha funnits fler. Är det någon som kan komplettera mina uppgifter eller känner till andra Range Rover som ambulanser?

De bilar jag vet om är:
HCC 998 hade radionummer SDM 936 och var stationerad i Lund. Den har årsmodell 1974 och byggdes av Heinels Verkstad i Malmö.

CSU 792 är av årsmodell 1975 och den fanns hos Saab i Linköping. Om den hade någon radio kopplad till det offentliga systemet vet jag inte. Den byggdes senare om till pejlbil och skrotades 1993.

GSK 131 ägdes av Ekerö Ambulans AB. Registreringsnumret blev dock redan 1981 övertaget av en annan bil så Range Rovern försvann tidigt.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad LFB

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Range Rover som ambulans
« Svar #1 skrivet: 21:24 - 15/02 2013 »
Finns bild på en svenskreggad på demotur i Norge på den här sidan:  http://www.range-rover-classic.com/Home/land-rover-brochures/range-rover-norway 
Lite svårt att tyda regnumret, HBZ 7?? nånting ev. Det verkar funnits en del Range Rover ambulanser i Norge.

Utloggad Jan-Erik Sundlin

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
  • Cheva 6400-73 1948
    • Visa profil
SV: Range Rover som ambulans
« Svar #2 skrivet: 23:45 - 15/02 2013 »
Under 70-talet byggdes det ett antal ambulanser baserade på förlängda Range Rover. Jag känner till tre svenska bilar men det ska enligt uppgift ha funnits fler. Är det någon som kan komplettera mina uppgifter eller känner till andra Range Rover som ambulanser?

GSK 131 ägdes av Ekerö Ambulans AB. Registreringsnumret blev dock redan 1981 övertaget av en annan bil så Range Rovern försvann tidigt.

Här en bild på Ekerö's ambulans som jag fotade på en trafikens dag på Tekniska Museet. Jag var naturligtvis där med min veteranbrandbil från Järfälla.
Jag har för mig att Ekerö har haft 2st Range Rover, eller har jag fel??



Det måste ha varit i början på 80-talet.
Hälsningar
  Jan-Erik   8)
Modellbyggare av utryckningsfordon 1:87, 1:43
och MJ i 1:87 samt H0n3.  SUF-Ö029

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 825
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Range Rover som ambulans
« Svar #3 skrivet: 10:24 - 16/02 2013 »
Citat från: Jan-Erik Sundlin

Här en bild på Ekerö's ambulans som jag fotade på en trafikens dag på Tekniska Museet. Jag var naturligtvis där med min veteranbrandbil från Järfälla.
Jag har för mig att Ekerö har haft 2st Range Rover, eller har jag fel??

Det måste ha varit i början på 80-talet.
Hälsningar
  Jan-Erik   8)

Den andra: http://tow.se/oldcar/s500086.htm
Du som fotat den också enligt bildtexten 8)

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Range Rover som ambulans
« Svar #4 skrivet: 11:43 - 16/02 2013 »
Tack för kompletteringarna. Enligt utländska sidor (Range Rover Classics) har Heinels byggt 20-40 stycken Range Rover i ambulansversion varav merparten har levererats till Norge. Flera ska finnas kvar i samlarkretsar. De bilder som finns visar två olika takkonstruktioner (Ekerö har haft båda som man ser på Jan-Eriks bilder) och ett flertal varianter av blåljusmontage med både Pintsch-Bamag, Bosch, Hella och Simarud. Mest extrem är en bil med tre stora rotorljus på taket och två rotorljus i grillen.

Här är två klipp från Youtube som visar något som man nog inte klarar med en tvåhjulsdriven Mercedes Sprinter:
http://www.youtube.com/watch?v=_IfKlaoK8_E
http://www.youtube.com/watch?v=fUt496NoD5o
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Range Rover som ambulans
« Svar #5 skrivet: 23:27 - 16/02 2013 »
Har Heinel byggt 20-40 st har nog de flesta gått till Norge. Jag tror de fanns litet i Skåne samt Ekerö. Växellådorna till Range Rover var ett kroniskt sorgebarn.
74-76 jobbade jag på ett åkeri som distribuerade reservdelar för British Leyland. Jag har burit många RR-växellådor!

Ove K

  • Gäst
SV: Range Rover som ambulans
« Svar #6 skrivet: 09:21 - 17/02 2013 »
Kommer ihåg ett tidningsrepotage från 70-talet om katastrofövning på Sturup. Där fanns en bild på Range Rover ambulans. Bör väl ha varit den tidigare omtalade bilen från Lund.

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Range Rover som ambulans
« Svar #7 skrivet: 20:59 - 03/11 2013 »

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Range Rover som ambulans
« Svar #8 skrivet: 08:30 - 04/11 2013 »
Tack för dessa bilder Roger! Enligt uppgifter från annat håll ska HBZ 768 under sin aktiva tid ha varit placerad i Ängelholm där den senare ersattes med en Mercedes Geländewagen.

Jag har också obekräftade uppgifter på att det ska ha funnits en Range Roverambulans i Borås.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

boråsarn

  • Gäst
SV: Range Rover som ambulans
« Svar #9 skrivet: 21:43 - 28/08 2014 »
någon gång på 70 talet fanns det en range rover ambulans i borås, den blev senare av med utrycknings tillbehören och användes därefter till icke akuta patienttransporter. har därefter sett den på en jeepträff för många år sedan då en privatperson var ägare

Utloggad Gustavsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Range Rover som ambulans
« Svar #10 skrivet: 21:55 - 14/09 2014 »
I Gävle fanns en Range Rover med registreringsnummer HLO 787. Två bilder finns i gruppen "Ambulansbilder / från då och nu" på Facebook.