Författare Ämne: SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?  (läst 12718 gånger)

Utloggad Jan-Erik Sundlin

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
  • Cheva 6400-73 1948
    • Visa profil
SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?
« skrivet: 00:46 - 16/04 2013 »
 
 SÄRF?? SSBF??  RSG??  RÖK?? SÖRF?? va då?

Regler för forummet  § 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
Denna paragraf tycker jag klargör att tydlighet för läsaren är viktig.

Jag tycker att man inte skall förutse att alla medlemmar och gäster vet vad dessa   >:(
och andra förkortningar står för.

Jag tycker därför att direkt efter en förkortning inom parantes skriva ut vad    :D
förkortningen står för.
Jag har varit medlem sedan 1986 och har inget intresse av
att tvingas lära mig en massa förkortning, till vilken nytta då?

Nu hoppas jag att det blir en förändring till det bättre i rubrikerna och innehåll.
Hälsningar
 Jan-Erik    8)
Modellbyggare av utryckningsfordon 1:87, 1:43
och MJ i 1:87 samt H0n3.  SUF-Ö029

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?
« Svar #1 skrivet: 19:54 - 16/04 2013 »
Jag brukar skriva ut förkortningen i själva inlägget, dock inte i rubriken.

Tycker det är bra att du påpekar det, Jan-Erik, det som är självklart för mig är det absolut inte för dig.
Jag tar åt mig och lovar bli tydligare. :-)
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad Freddan

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?
« Svar #2 skrivet: 21:24 - 16/04 2013 »
Jan-erik!för står dig delvis!Men ska man skriva rubriken "Södra Älvsborgs räddningstjänst förbund"Så blir det extra långt?Även om du håller vid stadgarna!Mvh Freddan

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?
« Svar #3 skrivet: 22:11 - 16/04 2013 »
Men ska man skriva rubriken "Södra Älvsborgs räddningstjänst förbund"Så blir det extra långt?

På vilket sätt är det ett problem? Har vi ransonering på bokstäver?  ;)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?
« Svar #4 skrivet: 22:20 - 16/04 2013 »
Vi har väl inte ransonering på bokstäver men det är samma problem, tycker jag, när man bara skriver ett rakelnummer i stället för att skriva t ex
Scania P340 BAS3 i Östersund. Naturligtvis tar det längre tid att skriva så, men vi som aldrig klarar av att lära oss alla Rakel-nummer vet i alla fall vilket fordon det handlar om.

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?
« Svar #5 skrivet: 22:33 - 16/04 2013 »
Regel 3.1 finns främst för att undvika trådar med rubriker som ''titta här'' eller ''fråga?!?''.

Att använda etablerade förkortningar är tillåtet, men det underlättar givetvis om man anger inom parantes vad som menas.

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?
« Svar #6 skrivet: 01:36 - 17/04 2013 »
Viljan att lära sig skiftar, men ska det begränsa möjligheten att skriva i forumet bara för att inte ALLA förstår eller inte vill LÄRA sig. Mycket av det som skrivs i vårt forum kan nog anses som gallimatias av den oinvigde. Skärsläckare, hävare, FIP-bil, 3 31-9330, radiobil, defibrillator, RSG osv. Hur långt ska vi gå i beskrivningarna om det vi skriver om i forumet?

Jag blev medlem 1987(vad det nu har med saken att göra ;)) och vill fortsättningsvis lära mig nya saker tills jag dör. Hjärnan blir aldrig full av kunskap, trots att det ibland kan vara värdelöst vetande. Skulle jag inte förstå vad som skrivs i forumet, så är det enkelt att fråga vad som menas. Eller så struntar jag i det om det inte intresserar mig. I sociala medier så används förkortningar frekvent och ibland korta lösryckta inlägg i en konversation. Så är det vare sig vi vill eller inte. Om vi ska få in kommande generationer i föreningen får vi nog acceptera att allt inte blir som just vi vill i alla lägen. 
/Robban

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?
« Svar #7 skrivet: 10:08 - 17/04 2013 »
Viljan att lära sig skiftar, men ska det begränsa möjligheten att skriva i forumet bara för att inte ALLA förstår eller inte vill LÄRA sig. Mycket av det som skrivs i vårt forum kan nog anses som gallimatias av den oinvigde. Skärsläckare, hävare, FIP-bil, 3 31-9330, radiobil, defibrillator, RSG osv. Hur långt ska vi gå i beskrivningarna om det vi skriver om i forumet?

Jag blev medlem 1987(vad det nu har med saken att göra ;)) och vill fortsättningsvis lära mig nya saker tills jag dör. Hjärnan blir aldrig full av kunskap, trots att det ibland kan vara värdelöst vetande. Skulle jag inte förstå vad som skrivs i forumet, så är det enkelt att fråga vad som menas. Eller så struntar jag i det om det inte intresserar mig. I sociala medier så används förkortningar frekvent och ibland korta lösryckta inlägg i en konversation. Så är det vare sig vi vill eller inte. Om vi ska få in kommande generationer i föreningen får vi nog acceptera att allt inte blir som just vi vill i alla lägen.

Fast nu tycker jag att du talar emot dig själv. Om en oinvigd person hamnar på vårt forum och tycker att begrepp som skärsläckare och hävare är gallimatias, vad ska den då tycka om SSBF och RÖK.

Vet man nu inte vad en skärsläckare är så kan man ju alltid söka på det i en sökmotor. Jag gjorde det och fick 3 470 resultat. När jag sökte på RÖK blev det 566 000 resultat, och väldigt få av dem tror jag handlade om räddningstjänsten i östra Kronoberg.

Sen är det aldrig god företagsekonomi att i jakten på nya kunder glömma bort sina gamla.
« Senast ändrad: 10:11 - 17/04 2013 av Lars E, Ö-879 »

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?
« Svar #8 skrivet: 11:04 - 17/04 2013 »
Min sökning på Google med "RÖK brandkår" gav denna träff överst.

RÖK – Räddningstjänsten Östra Kronoberg
www.ostrakronoberg.se/
Räddningstjänsten Östra Kronoberg, RÖK, bildades under 2002 av ... Vi rycker ut vid utsläpp av farliga ämnen, brand i byggnad, trafikolyckor och andra ...


Så svårt var det att få reda på det. Men det är inte det jag är ute efter. Min åsikt är att, så länge man håller en god ton och det är relevant i inläggen och trådarna, så tycker jag att man inte ska diktera hur andra skriver i sina inlägg.

Vedertagna förkortningar, uttryck och radionr kommer att förekomma i forumet. Förstår man inte vad skribenten menar är det lätt att fråga, så vet man det till nästa gång. Visst är tydlighet att föredra, men något om är solklart en person kan vara oklart för en annan. Hänger du med?  :)
/Robban

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: SÄRF?? SSBF?? RSG?? RÖK?? SÖRF?? va då?
« Svar #9 skrivet: 22:37 - 17/04 2013 »
Men, om jag Googlar på 603/52 6030 MDR899, vad få jag fram då? Nu misstänker jag, med ledning av senare text, att det handlar om hävaren i Ulricehamn. Enligt min åsikt går det väl nästan lika snabbt att skriva "hävaren i Ulricehamn" så vet jag meddetsamma vilken bil som avses.

Alla siffror i stället för bilbeskrivningar får mig att tänka på historien om de två puckona på mentalsjukhuset. Läkaren noterade att de satt och sade siffror till varandra och började skratta. Läkaren undrade vad som var så roligt? "-Jo, vi berättar historier för varandra men eftersom det oftast är samma historier så har vi numrerat dem och då räcker det med att vi säger siffran för en viss historia så vet vi vilken historia det är, och så kan vi skratta!" Läkaren sade ett tal varpå de båda började skratta ovanligt mycket. Läkaren undrade varför, varpå de svarade "att den hade vi inte hört förut!"