Författare Ämne: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt  (läst 16808 gånger)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
Ca 310 malmöfordon, exkl. ambulanser, finns listade här. Rikligt bildmaterial.

Börja här och klicka dig bakåt.
http://brandmuseumrsyd.se/malmo_fordon_motorfordon_7.htm
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #1 skrivet: 23:22 - 27/09 2013 »
Det blir något att titta på när det blir klart! Ser  fram emot detta!

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #2 skrivet: 06:44 - 28/09 2013 »
Mycket trevlig sida!

Utloggad Flemming

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #3 skrivet: 17:48 - 28/09 2013 »
Som barn på Rosengård minns man en hel del av fordonen  ;)
Ljudet från dom "manliga" Magirus Deutz motorerna kunde höras lång väg och alla barnen visste att,nu kommer brandkåren...
Brandchefens bil hade som du/ni skriver speciella signaler och dom kommer man så väl ihåg,så även Björn Totting med sitt "eldröda" hår...
Dåtidens Basbilar kallades för medeltung medan M 32104/116 fick beteckningen tung,den fick jag se i aktion när ett tankbilssläp välte inne på Shells automatmack (Von Rosens väg) någon gång under 70-talet.
Avspärrningen runt olyckan sträckte sig till kanten av bensinmacken och "alla" på Rosengård var där för att titta  ;D
Hävarna var ett kapitel för sig själv,ingen av dom kom under gångbroarna på Rosengård,så dom fick parkeras strax innan,blev det kris så kunde dom köras på cykelbanorna för att komma fram till brandplatsen,stegbilarna däremot gick under broarna till allas stora glädje.
Kranbilen var inte så kraftfull som den ser ut på bild,man gjorde ett försökt att lyfta en holländsk lastbil som bokstavligen hade flugit av motorvägen (geting i hytten) men överlastsignalen varnade konstant så det blev till att ringa efter en "riktig" kranbil...

Tidningen Sydsvenskan har ett digitalt arkiv där man kan titta på bilder och skriver man vindsbrand i sökrutan,då får man bland annat fram en bild på Hävare nr 2 släckandes en vindsbrand tillsammans med en av dom andra hävarna i Malmö.
http://bilderisyd.se/index.php/1984/kk130625027

Lägger även in länken på en annan bild där man verkligen förstår skillnaden i säkerhetstänket,en man på balkongen högts upp i höghuset där det rasar en vindsbrand,han bestämde sig för att gå ner när det blev för varmt ...
http://bilderisyd.se/index.php/1970/KR130130024

Hävaren M 32 127/113 (HZZ010) är till salu och finns uppställd sedan några år i en hage längs med väg 11,delen mellan Staffanstorp och Dalby,pris okänt och skicket är nog inte 100% men kanske värt att renovera för någon med tid,pengar och känsla...
Har för mig att något museum längre upp i Sverige har en av dom andra hävarna,bild visades i Landet Runt för några år sedan men jag gör som "alla" andra,frågar istället för att leta...

Tack Lars-Owe Göthe och ni andra som har fått ihop en sådan fin sida !

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #4 skrivet: 22:00 - 28/09 2013 »
Tack för positivt bemötande.

Hemsidans mål är att beskriva historien bakåt i tiden, räknat från årsskiftet 2005/2006. Det innebär naturligtvis att mycket har hänt de senaste 7-8 åren. Även det är dokumenterat men vi får väl så småningom finna ett forum för dem också. Jag tror att jag har full koll på de senare bilarna som fasats ut och vad som sen hänt med dem. Intressant är att exempelvis Burlövs fordonspark från 60- och 70-talen (inte personbilar och transportfordon) skulle kunna ställas upp nästan komplett igen. Då reserverar jag mig naturligtvis för i vilket skick bilarna är. Jag såg en av Malmös två första IH-ambulanser (1960) vara till salu på Blocket härförleden, dock i brandbilsutförande (Klågerup). 

Att leta fordonshistoria är inte helt lätt. Man är säkert trötta på mig i Landsarkivet Lund, där det gamla bilregistret från Skåne finns bevarat. Jag är dessutom otroligt tacksam över att en lite djävel bakom ena örat stretade emot när jag för några år sen storstädade och hade tänkt kasta gamla noteringar från sjuttio- och åttiotalen!! Och så har jag haft god hjälp av några av de äldsta SUF-arna (antal medlemsår!).

Jag tar nu en liten paus (hustrun vill att jag ska ägna mig åt släktforskning tillsammans med henne) men sen står Lund och Eslöv i tur att fyllas upp.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

volvo940polis

  • Gäst
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #5 skrivet: 19:53 - 21/10 2013 »
Jag har fler bilder på en hel del fordon från Malmö stad tiden innan det blev Rsyd. Om du har intresse för dessa =)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #6 skrivet: 21:16 - 21/10 2013 »
Javisst är jag intresserad. Vi har ju många bilder men det finns alltid vinklar och platser som gör bilderna annorlunda och det är dessa jag är intresserad av. Det gäller för övrigt alla kommunerna i Rsyd dessutom.

Dessutom så är det dags att se framåt också. Det har hänt en del de senaste åtta åren.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

volvo940polis

  • Gäst
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #7 skrivet: 11:48 - 22/10 2013 »
Då ska jag leta fram alla skivor jag har med bilder =) Är du intresserad av läkarbilarna med?

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #8 skrivet: 16:48 - 22/10 2013 »
Då ska jag leta fram alla skivor jag har med bilder =) Är du intresserad av läkarbilarna med?

Bärgningsfordon - har Du det med? I så fall är jag mycket intresserad.

volvo940polis

  • Gäst
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #9 skrivet: 01:33 - 23/10 2013 »
Bärgningsfordon från Malmö brandkårs tiden har jag tyvärr inga

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #10 skrivet: 13:51 - 23/10 2013 »
Det fanns läkarbilar och akutbilar. Läkarbilarna, 1949 - ca 1990, var vanliga personbilar (Ford, Opel, Mercedes, Volvo) med brandman som chaufför (men utryckningsfordon) medan akutbilar var helt anpassade för akuta uppgifter och hade ambulanssjukvårdare och anestesisköterska.

Malmö har haft tre olika akutbilar (Saab, Nissan Terrano och Mercedes ML270) i räddningstjänstens regi, 1992 - 2004, samt en (Mercedes Benz) under region Skåne/Kamber.

Samtliga finns det bilder på redan.

Tack för erbjudandet!
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #11 skrivet: 16:04 - 25/10 2013 »
Det är absolut den bästa sidan i Sverige. Det skulle vara roligt att läsa lite mer om de andra kommunerna i räddningstjänst syd också. Jag visste inte att räddningstjänsten i Lund hade så gammal historia.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #12 skrivet: 09:45 - 26/10 2013 »
Tack för det!

Jag håller på att beta av det som finns direkt tillgängligt just nu och det är då naturligt med mycket om Malmö eftersom jag själv har mycket material därifrån. Burlöv ligger bra till. Lund och Eslöv samt slutfasen av ambulansen Malmö är på gång.

Besökte Eslöv i onsdags och dokumenterade och fotograferade allt det gamla som finns samlat där. Har fått en bra kontakt där, som ska besöka kommunens arkiv bland annat. I samband med flytten till ny brandstation våren 2014 måste tyvärr en hel del lämnas åt sitt öde men man har samtidigt ambitionen att spara en del och placera det i den nya stationen. Vi inom Museiverksamheten försöker naturligtvis driva på så gott det går.

På måndag börjar man tömma källarlokalerna på station Heleneholm. Vi gör en sista koll av vårt förråd samma dag. Det som sen finns kvar går inte att rädda. Stationen skulle rivas i början av 2014 men har fått ytterligare en tid eftersom kommunen misslyckats med att finna nya lokaler åt färdtjänsten. Falck flyttar ut under våren 2014, är senaste budet.

När det gäller lite modernare fordon så har tre släckbilar slopats under det senaste året. Andra fordon är också på väg ut ur organisationen. Samtidigt väntar man ivrigt på tre nya höjdfordon/maskinstegar vilket medför slopande av två gamla. Även Jägersro ska nu ha maskinstege.

Så tiden från 2006 börjar bli intressant. 

En blåljusintresserad pensionär har fullt upp med sitt intresse...!
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

volvo940polis

  • Gäst
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #13 skrivet: 14:16 - 28/10 2013 »
Jag har skickat lite bilder till dig, på dem fordonen jag hittat så långt i mina arkiv =)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Malmö Brandkårs fordonshistoria från 2005 och bakåt
« Svar #14 skrivet: 18:46 - 28/10 2013 »
Jag har fått dem. Tack så mycket.

Ska titta närmare på dem när stormen bedarrat...
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening