Författare Ämne: Ersättare unimog 416?  (läst 24074 gånger)

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
Ersättare unimog 416?
« skrivet: 14:35 - 16/05 2014 »
Finns det ngn bra ersättare till den lilla Unimogen? Nu är det frågan om ett motsvarande fordon och ingen fyrhjuling eller liknande.

Unimog UHE är lite väl klumpig i skogen och UGE käns mer som en redskapsbärare där en del komponenter sitter väldigt oskyddat.

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #1 skrivet: 14:58 - 16/05 2014 »
Ett märke med lite olika 4x4 modeller är ju Iveco.
Finns både lite större modeller typ lastbil och även mindre typer i klass med MB Sprinter.

Vet dock inte hur många av dessa modellerna som normalt tas in i Sverige.

Peter.
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #2 skrivet: 23:18 - 16/05 2014 »
Det går säkert att få in den variant man vill ha. Se på Falkenberg!
Jag är fortfarande nyfiken på varför både de och Ã…mål så snart gjorde sig av med den Unimog
som Falkenberg skaffade 2005 och sedan sålde till Ã…mål, som sedan sålde den till Norge.
Även Stockholm har ju gjort sig av med 2 av 3 Unimogs av samma typ.

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #3 skrivet: 10:37 - 17/05 2014 »
Iveco Daily finns med fyrhjulsdrift dock känns den rent spontant inte riktigt i samma klass mtp drivning och fjädring. Har iof inte provat en sådan.

Ã…mål har försökt sålt sin unimog länge utan att lyckas den är fortfarande kvar. Den är alldeles för tung och klumpig för att ge sig ut i svårare terräng. Dragbalken sitter ca 2dm ovanför marken så den tar i ganska direkt. Vill minnas att totalvikten ligger på ca 18ton...
 

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #4 skrivet: 12:48 - 17/05 2014 »
Även Stockholm har ju gjort sig av med 2 av 3 Unimogs av samma typ.

Att Storstockholm bara har en Unimog kvar i skarp drift beror på till största del på ekonomi. Farstas såldes till Ljungby och Vällingbys står i depå på Okvista fortfarande.
/Robban

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #5 skrivet: 00:07 - 18/05 2014 »
Även om jag inte har någon erfarenhet av Iveco över lag, så kan kanske Iveco Eurocargo 4x4 var ett altenativ.
______________________________
Här är lite bilder;
https://www.youtube.com/watch?v=XSxqN-SeR_o
https://www.flickr.com/photos/iveco1975/10821565084/in/set-72157637599038885

Här som brandfordon;
http://img.machinio.com/autoline/24173580.jpg
______________________________
Det finns två olika totalvikter, vilka ligger på 11,5 ton respektive 15 ton. Motorna ligger på 220-280hk.
http://www.iveco.com/sweden/produkter/pages/lastbilen_eurocargo_4x4.aspx

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #6 skrivet: 00:59 - 18/05 2014 »
Om Falkenbergs/Ã…måls totalvikt låg på 18 ton kan ju IVECO Eurocargo 4x4 vara ett alternativ. Men jag tror fortfarande att den är litet för stor för de uppgifter som den skall användas till. Tror i alla fall att Falkenbergs IVECO  är ett mycket vettigt alternativ och jag tycker det är mycket intressant med de räddningstjänster som vågar gå litet utanför den invanda standardramarna, som riskerar att bli mycket trista, och i längden inte ändamålsenliga! 

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 825
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #7 skrivet: 15:47 - 18/05 2014 »
Bucher Duro 4x4 finns ju också, i ganska få exemplar i Sverige visserligen...

http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Bucher_Duro_4x4_S_-2000_UL.jpg



Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #8 skrivet: 21:47 - 19/05 2014 »
..jag tycker det är mycket intressant med de räddningstjänster som vågar gå litet utanför den invanda standardramarna, som riskerar att bli mycket trista, och i längden inte ändamålsenliga! 
Håller med dig helt & hållet Lasse! Kul som sagt med räddningstjänster som "vågar" titta utanför boxen!  :D

Bucher Duro 4x4 finns ju också, i ganska få exemplar i Sverige visserligen...
Finns den nytillverkad då..?  ???

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 825
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #9 skrivet: 12:42 - 20/05 2014 »
Finns den nytillverkad då..?  ???

Ja, modellen tillverkas fortfarande (http://en.wikipedia.org/wiki/Mowag_Duro).

Men om den är lämplig som brandfordon är en annan fråga.

Sollefteås och Fagerstas med påbyggnader av Berco Produktion presenterades utförligt i Utryckning! nr 4/2004.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #10 skrivet: 16:07 - 20/05 2014 »
Det har försvunnit ganska många Unimogar från de svenska räddningstjänsterna under de senaste åren. I många fall har man ersatt dem med fyrhjulingar, fyrhjulsdrivna "standardpickuper" eller bandvagnar.

Precis som Mattias har jag uppfattningen att man ibland har behov av en "riktig" terrängbil i lagom storlek. Unimog 416 har en totalvikt på ungefär 6,5 ton. Tyvärr har ju Unimog tagit bort modellen U20 ur sitt program. Den var utmärkt i storlek med hög lastkapacitet trots små yttermått men försäljningsvolymerna blev för små. De minsta Unimogarna i dag är UGE med 10,0 tons totalvikt och UHE med 10,3 tons totalvikt.

De tidigare nämnda två Bucher Duro som finns i Sverige ersatte båda varsin Unimog 416. Vad jag har förstått är Bucherbilarna inte särskilt populära på de båda kårerna. För ett antal år sedan provkörde jag både på väg och i lättare terrräng. De känns spartanska men är enkla att köra.

Både Iveco, Mercedes, Renault och MAN är ju stora på fyrhjulsdrivna utryckningsfordon i mellanklassen längre söderut i Europa. Det handlar om exempelvis terrängbärgare, släckbilar och slangutläggare.
Iveco Daily 4x4 som svensk brandbil finns vad jag vet bara i Falkenberg. Den stämmer ju bra vad gäller totalvikt men den är inte en "terrängbil" i grunden. Då kan man också tänka sig exempelvis Mercedes Sprinter. 

Väljer man att ta en mindre terrängbil kan man tänka sig Land Rover Defender som ju faktiskt också är en "riktig" terrängbil men med klart sämre lastkapacitet än en Unimog.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #11 skrivet: 22:49 - 21/05 2014 »
Med risk att sticka ut hakan undrar jag i alla fall om inte Falkenbergs  IVECO är en ren terrängbil? Tror det är en militär variant som är byggd för mer tuff terrängkörning. Däremot IVECO Daily 4x4, som finns ganska frekvent t ex i Tyskland, är  ju inte en renodlad terrängbil utan mer att jämföra med t ex MB Sprinter 4x4.       

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #12 skrivet: 00:16 - 24/05 2014 »
Med risk att sticka ut hakan undrar jag i alla fall om inte Falkenbergs  IVECO är en ren terrängbil? Tror det är en militär variant som är byggd för mer tuff terrängkörning. Däremot IVECO Daily 4x4, som finns ganska frekvent t ex i Tyskland, är  ju inte en renodlad terrängbil utan mer att jämföra med t ex MB Sprinter 4x4.     

Vad skulle isf skilja?

Jag har väldigt svårt att se att det är något fordon i samma viktklass som slår unimogen. Tyvärr är inte arbetsmiljön den bästa... Fast jag tycker å andra sidan att bandvagnarna är minst lika dålig i det avseendet. Synd att inte geländewagen finns som chassiemodell det hade ju varit en möjlig kandidat. Slutar nog med en renovering av den snart 40år gamla bilen 8)

Någon som har koll på vilka räddningstjänster som ff har 416 i drift förutom oss? Karlskoga har väl en vad jag vet.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #13 skrivet: 07:06 - 24/05 2014 »
Någon som har koll på vilka räddningstjänster som ff har 416 i drift förutom oss? Karlskoga har väl en vad jag vet.

Här i Skaraborg finns det 4st kvar;

-Västra Skaraborg (2st, Vara & Nossebro)
-Östra Skaraborg (1st, Töreboda)
-Falköping - Tidaholm (1st, Tidaholm)

Ni är iaf inte ensamma..  ;)

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Ersättare unimog 416?
« Svar #14 skrivet: 08:18 - 24/05 2014 »
Du har möjligtvis inte koll på hur resonemanget går där? Behålla. Ersätta och isf med vad?