Författare Ämne: Polisbil utan ryck på ryck?  (läst 21136 gånger)

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
Polisbil utan ryck på ryck?
« skrivet: 22:43 - 12/09 2014 »
Såg en polisbil på YouTube som Simon (ssa0089) filmat. I filmen så ser man en Volvo V70 utan antenner (alltså civil...) och checkar man därefter Transportstyrelsens register så står den som icke-utryckningsreggad...

Får polisen köra ryck utan ryckreg?
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Polisbil utan ryck på ryck?
« Svar #1 skrivet: 22:55 - 12/09 2014 »
Tror att du skall inte fokusera för mycket på VTR. Har bilen larmutrustning så är den m a o ett utryckningsfordon för dem även om kanske pappersexcersisen inte fungerat till 100%.
Om jag sätter mig och kör ett civilfordon med larmutrustning så går jag inte först och kollar i VTR om bilen står noterad som utryckningsfordon eller ej.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Polisbil utan ryck på ryck?
« Svar #2 skrivet: 12:06 - 13/09 2014 »
Tror att du skall inte fokusera för mycket på VTR. Har bilen larmutrustning så är den m a o ett utryckningsfordon för dem även om kanske pappersexcersisen inte fungerat till 100%.
Om jag sätter mig och kör ett civilfordon med larmutrustning så går jag inte först och kollar i VTR om bilen står noterad som utryckningsfordon eller ej.

Det ska vara rätt även i papperexercisen - även för polisen.

Det polisen kräver av medborgarna ska man kunna kräva även av polisen. Så länge polisen bötfäller medborgare för skitsaker så ska definitivt en sån här sak stämma, som påverkar bland annat besiktningsintervall.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Polisbil utan ryck på ryck?
« Svar #3 skrivet: 22:58 - 13/09 2014 »
Ja, naturligtvis skall ju pappersexcersisen stämma. För polisen/skattebetalarna innebär ju frånvaron av larm/utryckningsregistrering även att man skall betala fordonsskatt. Utryckningsfordon är ju befriade från detta.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Polisbil utan ryck på ryck?
« Svar #4 skrivet: 00:32 - 14/09 2014 »
Ja, naturligtvis skall ju pappersexcersisen stämma. För polisen/skattebetalarna innebär ju frånvaron av larm/utryckningsregistrering även att man skall betala fordonsskatt. Utryckningsfordon är ju befriade från detta.

Men så kategoriskt är det väl inte heller?

Utryckningsfordon är undantagna trängelskatt rakt av - men fordonsskatten? Har tittat på flera av Nyköpingspolisens utryckningsfordon och de är fordonsskattepliktiga. De sörmländska ambulanser jag kollat på är också det. Räddningstjänstens fordon har jag förstått att man kan ansöka om skattebefrielse för? Jag vet inte vilka kritiererna är?

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Polisbil utan ryck på ryck?
« Svar #5 skrivet: 23:49 - 14/09 2014 »
OK, jag är gammal! Men en gång i tiden så var det på så sätt, vill jag bestämt minnas. Jag har inte läst någonstans att det har ändrats, men det kanske det har gjorts. Jag håller ju inte på med uppbörd inom verket, så om det har ändrats, vilket 19-16 anger, så skall jag inte säga emot den han anför.

Dr Lecter

  • Gäst
SV: Polisbil utan ryck på ryck?
« Svar #6 skrivet: 00:39 - 05/07 2015 »
Även transportsstyrelsen skriver ju in fel ibland

Utloggad Dr Lecter

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Polisbil utan ryck på ryck?
« Svar #7 skrivet: 16:08 - 27/09 2017 »
Det finns en hel del fordon med blåljusramp eller liknande men ej står som UTRYCKNINGSFORDON. Räddningstjänsten har ett flertal.

Inom polisen och Tullens fordon bör det stå rätt vid en fråga på Transportstyrlesen.

Rent tekniskt är de fordon som är menade för uttryck byggda på ett annat sätt.
Förstärkning av chassi, fjädrar, underrede, mm.
Volvos leveranser av ex VOLVO XC70 sker på ett speciellt ställe.
Det finns ju sedan RAKELs tillkomst att x xx x6x0 inom polisen just skulle stå för att ett civilt fordon är utryckningsbestyckat.

Och vanliga civila utredningsfordon skulle ha siffran 5 7 eller 8 där siffran 6 gällde för
utryck här stå för EJ UTRYCK
Beträffande Räddningstjänsten endast blåljus men ej sirén döptes dessa till 5½

Naturligtvis är detta inget sanktionerat utan endast vid muntlig diskussion.

I fallet med bilen som Casper hade sett kan ju det också vara så att utryckningsbiten har byggts på efterhand. Då missas det lättare också att fylla i UTRYCKNINGSFORDON.

Och inte för det är speciellt vanligt men visst Transportstyrelen kan också skriva fel.
Om nu endast det hade stannat vid detta.