Författare Ämne: Hyllningar  (läst 17257 gånger)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
Hyllningar
« skrivet: 09:48 - 02/10 2014 »
Läs om vad man tycker om SUF och Utryckning! på

https://www.facebook.com/groups/446663702029824/
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #1 skrivet: 14:42 - 02/10 2014 »
Läs om vad man tycker om SUF och Utryckning! på

https://www.facebook.com/groups/446663702029824/

Har någon lust att göra ett kort referat för oss (eller är det bara jag?) som valt att vägra Facebook?  :-[

Utloggad Jan-Erik Sundlin

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
  • Cheva 6400-73 1948
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #2 skrivet: 15:27 - 02/10 2014 »
Hallå
Du är absolut inte ensamman om att som även jag att vägra facebook, twitter och
instagram.

Hälsningar
  Jan-Erik   
Modellbyggare av utryckningsfordon 1:87, 1:43
och MJ i 1:87 samt H0n3.  SUF-Ö029

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #3 skrivet: 17:44 - 02/10 2014 »
Läs om vad man tycker om SUF och Utryckning! på

https://www.facebook.com/groups/446663702029824/

Har någon lust att göra ett kort referat för oss (eller är det bara jag?) som valt att vägra Facebook?  :-[

Jag ifrågasätter eller värderar inte på något sätt det beslut en individ medvetet fattat.

Men min fråga blir ändå: bör man då inte ta de konsekvenser som detta beslut medför också? I detta fal att man blir ovetande om vad det är som framgår på Facebook?
« Senast ändrad: 17:53 - 02/10 2014 av 19-16 »

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #4 skrivet: 18:34 - 02/10 2014 »
Det är naturligtvis helt fritt att välja och jag har inga synpunkter på detta. Om någon känner sig störd av mitt inlägg så beklagar jag det verkligen. Jag var 68 när jag gick med  och då i en grupp om Malmös historia och det gav mig mersmak.

Det är inte det jag tog upp. Jag bara informerade om att SUF och Utryckning! nämns ofta som mycket bra informationskälla i ett antal grupper på Facebook. Det tycker jag är kul. För den som är kopplad till FB kan ju länken därför vara intressant.

Just nu finns det några grupper som behandlar utryckningsfordon och det som finns runtomkring. Några har mellan 500 och 1000 medlemmar men en stor grupp om brandfordon nya och gamla har fler än 30 000 medlemmar, företrädesvis från USA men många från andra världsdelar och nationer. Vi är några som informerar om svenska brandfordon och dessa väcker oftast berättigat intresse även hos dem som till vardags bara ser ylande brandbilar av kolossalformat. Till och med våra veteranfordon väcker intresse.





Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #5 skrivet: 19:17 - 02/10 2014 »
Tack för referatet Lars-Owe! Det var verkligen roliga nyheter, men med tanke på den kunskap du besitter i ämnet så förvånar det mig egentligen inte att intresset är stort. Jag antar att vi i Sverige har ganska respektingivande fordon, trots att våra producenter är jämförelsevis små.

Man blir lite sugen på att gå med i någon av de grupper du berättar om. Men när jag försökte mig på ansiktsboken för några år sedan så blev jag lite avskräckt, eftersom personer som jag absolut inte hade tänkt skulle se mina bilder och inlägg plötsligt började referera till dem.

-o-

19-16: I princip håller jag med dig; var och en är själv ansvarig för att skaffa sig den information man vill ha. Men å andra sidan så delas det ju friskt av information från allehanda källor på detta forum, så varför anser du att just Facebook ska vara fredat? Låt mig också tydligt klargöra, att om Fb hade varit en betaltjänst så hade jag aldrig bett om informationen!

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #6 skrivet: 23:48 - 04/10 2014 »
Ett annat gammalt fossil som jag har också hårdnackat vägrat ansluta sig till ansiktsboken! Men ju längre tiden går så börjar jag förstå att där finns även  "nyttiga" saker.
Men hur skall man kunna få information om till vad och hur ansiktsboken skall kunna användas och hur skall man bete sig för att lära sig använda och utnyttja den?
Det lär väl knappast finnas några ansiktsbok-skolor utan jag antar det bygger på att man själv måste lära sig den? Och hur skall man kunna lära sig själv att endast plocka russinen ur kakan utan att man måste lägga ut hela sitt liv och leverne till beskådan för andra, i denna?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #7 skrivet: 15:14 - 05/10 2014 »
Lasse!
Om du är intresserad kan jag skriva en enkel instruktion.
Mejla mig på lars_owe@telia.com så fixar jag det.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Hyllningar
« Svar #8 skrivet: 19:50 - 05/10 2014 »
Ett annat gammalt fossil som jag har också hårdnackat vägrat ansluta sig till ansiktsboken! Men ju längre tiden går så börjar jag förstå att där finns även  "nyttiga" saker.
Men hur skall man kunna få information om till vad och hur ansiktsboken skall kunna användas och hur skall man bete sig för att lära sig använda och utnyttja den?
Det lär väl knappast finnas några ansiktsbok-skolor utan jag antar det bygger på att man själv måste lära sig den? Och hur skall man kunna lära sig själv att endast plocka russinen ur kakan utan att man måste lägga ut hela sitt liv och leverne till beskådan för andra, i denna?

Jag var också mycket misstänksamhet mot FB från början men har lärt mig att man hittar mycket fakta där. Ang "att lägga ut sitt liv..." så är det enkelt - Du väljer själv vad Du vill att andra skall läsa och Du väljer själv vad Du lägger ut. Att vara med i en "Grupp" är inte konstigare än att vara med i detta diskussisonsforum. Den stora skillnaden på gott och ont är att man inte får vara anonym på FB.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #9 skrivet: 22:27 - 05/10 2014 »
Ja. jag tackade ja till Lars-Owes erbjudande om instruktioner för FB. Rent generellt anser jag det viktigt att i framtiden inte FB tar över
all diskussion om Utryckningsfordon utan att vi alla bidrar till att hålla SUF och dess forum levande, som idag!

Utloggad hassebrand

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #10 skrivet: 05:49 - 06/10 2014 »
Visst kan man vara anonym på FB! Hur många har inte ett "nickname" där.
Är själv skeptisk till FB men är ändå med eftersom det finns en del bra grupper, se bara på "Ambulansbilder", att tro att allt om utryckning bara skulle finnas i SUF är nog ett önsketänkande, det finns säker utrymme för flera forum för "Utryckningssnack" :)
Medlem 013

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Hyllningar
« Svar #11 skrivet: 06:19 - 06/10 2014 »
Visst kan man vara anonym på FB! Hur många har inte ett "nickname" där.
Är själv skeptisk till FB men är ändå med eftersom det finns en del bra grupper, se bara på "Ambulansbilder", att tro att allt om utryckning bara skulle finnas i SUF är nog ett önsketänkande, det finns säker utrymme för flera forum för "Utryckningssnack" :)

Ja man kan ju ha ett falskt namn men då bryter man mot FB:s regler och om jag förstår saken rätt riskerar att kontot stängs ner om det upptäckts.

Utloggad hassebrand

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #12 skrivet: 07:06 - 06/10 2014 »
Visst kan man vara anonym på FB! Hur många har inte ett "nickname" där.
Är själv skeptisk till FB men är ändå med eftersom det finns en del bra grupper, se bara på "Ambulansbilder", att tro att allt om utryckning bara skulle finnas i SUF är nog ett önsketänkande, det finns säker utrymme för flera forum för "Utryckningssnack" :)

Ja man kan ju ha ett falskt namn men då bryter man mot FB:s regler och om jag förstår saken rätt riskerar att kontot stängs ner om det upptäckts.
Med tanke på alla fejkade namn torde risken för avstängning vara försumbar 8) Dessutom i praktiken omöjligt att veta om personen är riktig eller inte om man är smart och inte använder helt korkade uppgifter
« Senast ändrad: 07:12 - 06/10 2014 av hassebrand »
Medlem 013

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #13 skrivet: 16:04 - 06/10 2014 »
Jag tycker det är synd att det är så mycket diskussioner utanför SUF, men kan samtidigt hoppas att det kan locka fler att bli medlem.

Utloggad hassebrand

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Hyllningar
« Svar #14 skrivet: 20:24 - 06/10 2014 »
Jag tycker det är synd att det är så mycket diskussioner utanför SUF, men kan samtidigt hoppas att det kan locka fler att bli medlem.
Konkurens skapar utvecklig :)
Medlem 013