Författare Ämne: Regnr på Phanters?  (läst 14421 gånger)

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
Regnr på Phanters?
« skrivet: 19:17 - 12/12 2014 »
Såg att bl a Arlandas och Sturups Rosenbauer Phantrar fått regnr. Är det inte för stora för att vistas i trafiken på vägarna?


Har regnr på Arlandas 101 och 103 - kontakta vid intresse. :)
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Regnr på Phanters?
« Svar #1 skrivet: 19:53 - 12/12 2014 »
Såg att bl a Arlandas och Sturups Rosenbauer Phantrar fått regnr. Är det inte för stora för att vistas i trafiken på vägarna?

Jag vill minnas att Skavstas 24 361 varit ute som förstärkning åt Sörmlandskustens räddningstjänst på en skogsbrand i närheten av flygplatsen. Storleken tror jag inte är något problem. Möjligtvis just i Skavstas fall att bilen inte verkar vara upptagen i vägtrafikregistret.

Är det någon som känner till om Skavsta fått RAKEL-anrop?

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Regnr på Phanters?
« Svar #2 skrivet: 16:52 - 13/12 2014 »
Är inte Skavstas brittiskregistrerad?
Martin, Ö-1031

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Regnr på Phanters?
« Svar #3 skrivet: 23:10 - 13/12 2014 »
På Skavsta har de väl ett engelskt monster till brandbil, åtminstone hade. Jag antar att de engelska skyltar som satt på endast var någon form av minnen eller dekoration. Även om ägaren till flygplatsen är/var ett brittiskt bolag så kan inte den brandbilen vara engelskregistrerad. Om brandbilarna måste vara registrerade, vilket torde krävas om de kör utanför det inhängnade området, så SKALL den vara svenskregistrerad. Om syftet med bilens använding är att den skall användas i Sverige, skall den även vara registrerad här! Och det finns ingen "karenstid", registrering skall ske omgående.

Det fuskas ganska friskt med där nuförtiden. T ex polska och estniska hantverkarbilar som har svensk text på skåpen signalerar ju klart och tydligt att bilen skall huvudsakligen brukas i Sverige, och då SKALL den vara registrerad här!

volvo940polis

  • Gäst
SV: Regnr på Phanters?
« Svar #4 skrivet: 23:47 - 13/12 2014 »
Sturups Phanter var också ute på förstärkning vid en stor brand i ett socker lager utanför Malmö för ett tag sedan.

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Regnr på Phanters?
« Svar #5 skrivet: 20:41 - 14/12 2014 »
På Skavsta har de väl ett engelskt monster till brandbil, åtminstone hade. Jag antar att de engelska skyltar som satt på endast var någon form av minnen eller dekoration.

Nja, de fuskar/fuskade säkert på samma sätt som de andra exemplen du nämner.
Martin, Ö-1031

brandman1979

  • Gäst
SV: Regnr på Phanters?
« Svar #6 skrivet: 16:32 - 15/12 2014 »
104 på Sturup har RTM730 och har nog alltid haft...

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
SV: Regnr på Phanters?
« Svar #7 skrivet: 18:30 - 15/12 2014 »
104 på Sturup har RTM730 och har nog alltid haft...

Stämmer med regnumret, såg den på Instagram.  :)

Nä, alltid har den inte haft det. Den fick regnr 2014-09-25 enl Transportstyrelsen. Under mitt fotobesök där förra året, 2013-09-11, så hade inga av dem regnr - vilket inte är så konstigt då de fick regnr drygt ett år senare..
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Regnr på Phanters?
« Svar #8 skrivet: 04:39 - 08/01 2015 »
För att besvara den ursprungliga frågan, då utifrån RTM730 som vi fick i tidigare inlägg:
Enligt Transportstyrelsen är Panthern 3000mm bred, Max på svenska vägar är 2600mm. I övriga fall krävs särskilt tillstånd (undantag militära fordon). Man kan också se en tjänstevikt på ca 21 ton och totalvikt på 39 ton. Dock är Max totalvikt för treaxlade fordon 26 ton i Sverige. På båda punkter får en Panther alltså inte framföras i trafik utan särskilt tillstånd eller dispens.

På Rtm 730 finns ägarbunden dispens men vad jag kan se gäller den bara registrering som utryckninsgsfordon. Dock hänvisas det till Transportstyrelsens författningssamling 2010:2 och då ett antal punkter som bilen fått dispens för, men hittar inget specifikt för de två exempel jag skrev. Tror kort och gott själv att bilen har dispens, fastän det egentligen inte är godkänt enligt de generella reglerna

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Regnr på Phanters?
« Svar #9 skrivet: 17:45 - 08/01 2015 »
För att besvara den ursprungliga frågan, då utifrån RTM730 som vi fick i tidigare inlägg:
Enligt Transportstyrelsen är Panthern 3000mm bred, Max på svenska vägar är 2600mm. I övriga fall krävs särskilt tillstånd (undantag militära fordon). Man kan också se en tjänstevikt på ca 21 ton och totalvikt på 39 ton. Dock är Max totalvikt för treaxlade fordon 26 ton i Sverige. På båda punkter får en Panther alltså inte framföras i trafik utan särskilt tillstånd eller dispens.

På Rtm 730 finns ägarbunden dispens men vad jag kan se gäller den bara registrering som utryckninsgsfordon. Dock hänvisas det till Transportstyrelsens författningssamling 2010:2 och då ett antal punkter som bilen fått dispens för, men hittar inget specifikt för de två exempel jag skrev. Tror kort och gott själv att bilen har dispens, fastän det egentligen inte är godkänt enligt de generella reglerna

Det är möjligt att den har en dispens utfärdad av kommunen eller länsstyrelsen avseende totalvikt och fordonsbredd vid framförande på allmän väg. Sådana dispenshandlingar brukar vara skriftliga och med villkor att de ska finnas med och kunna uppvisas för polisman eller bilinspektör.

En tanke bara....
« Senast ändrad: 17:48 - 08/01 2015 av 19-16 »