Författare Ämne: Renault  (läst 14589 gånger)

Utloggad sunhan

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Renault
« skrivet: 10:12 - 28/04 2015 »
I Skåne har man fått ett antal Sprinter ersatta med Renault ambulanser. Är det någon som vet något om hur dessa är jämfört med Sprinter? 

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
SV: Renault
« Svar #1 skrivet: 18:25 - 28/04 2015 »
Vad jag har hört så låter sirenen mer i hytte än sprintrarna, men den är ju trots allt inbyggd i karossen..
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Renault
« Svar #2 skrivet: 23:23 - 28/04 2015 »
Läste ett inlägg i någon tidning helt nyligen från en ambulanssjukskötare som menade att SLL (Stockholm) köper in ambulanser som knappt tar sig fram om det fallit en cm snö. Jag antar att det är Sprinters som avses. Där må ju Renault ha en betydligt större fördel med sin framhjulsdrift. Likaså vidhåller jag att både VW och Sprinters har de smalaste, dvs trångaste skåpen på marknaden. Likaså på den punkten må ju Renault vara betydligt bättre.

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Renault
« Svar #3 skrivet: 18:24 - 29/04 2015 »
Efter att ha åkt i Renault ambulansen (med min son som patient) och samtalat med personal som använder den, så kan jag säga ett det är ett av de sämre alternativen.

Renaults CVT-låda tillhör en av marknadens märkligaste skapelser. Det var knappt att de kunde rulla iväg med bilen. När man väl kom iväg var den väldigt stötig och besättningen sade att den var hopplös att köra på dåliga vägar med rygg- och nackskadade patienter. Kvaliteten är dålig. De går sönder i större utsträckning än de övriga chassina och gå har inte VW rosat marknaden med driftsäkra bilar, men Renault var sämre. Varför köper man då in Renault? Enkelt. De är billigast.

Vad för ambulans föredrog då besättningen? Inget slår Mercedes personbilsambulans enligt besättningen i körbarhet, kvalitet och komfort. Lite trång, men det kunde de ta. Tyvärr byggs inte de Mercedesambulanserna längre.

Detta var betyget från en ambulansbesättning i Stockholms län med relativt långa transporter till sjukhus.

Nu stänger brädgården efter den sågningen...  ;)
/Robban

Utloggad jnes

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Renault
« Svar #4 skrivet: 17:07 - 14/05 2015 »
Dom går inte sönder i större utsträckning än andra fordon! Har jobbat med dom i sedan 2006. Nya chasssit är betydligt bättre än det gamla men ingenting slår gamla personbilsambulanserna i komfort men dom kan desvärre inte lasta ex vis Mansellkuvösen på ca 280 kg + två personal. Nästan bara Renaulten som klarar det(TDI sprinter klarar det också!) på B-kort!
/JNES

Utloggad jnes

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Renault
« Svar #5 skrivet: 17:12 - 14/05 2015 »
Ska bara komplettera med att jag tycker CVT lådan(Eller en full japan vid växelspaken om man så vill)Inte är den bästa konstruktionen om man säger så, har visserligen blivit bättre med tiden men den kan inte på något sätt jämföras med vanliga automater!!

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Renault
« Svar #6 skrivet: 09:08 - 15/07 2015 »
Att åka Renault är ingen höjdare, varken som patient eller medföljare. Häromnatten fick min hustru och jag denna erfarenhet när vi fick åka med 263-9240 från hemmet (Malmö!) till SUS Malmö (10-12 minuter). Inte larm utan lugnt och stilla  ::). Hustrun på bår och jag i framsätet. Har tidigare åkt med Sprinter vid två tillfällen, i ambulans årsm. 99 respektive sjuktransport årsm. 01. Renaulten kan med fullt allvar jämföras med en hårdfjädrad skåpbil. Minsta gupp i vägbanan kändes som kraftiga stötar i hela bilen. Tycker verkligen synd om personalen som tvingas tillbringa sina pass i dessa bilar.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Renault
« Svar #7 skrivet: 16:17 - 15/07 2015 »
Vi kan alltså konstatera att enda anledning till att man väljer Renault Master är prislappen..

Dock kan jag tycka det är kul med lite variation för oss "blåljusnördar" när det gäller ambulanser.. Naturligtvis ska detta dock inte ta ut sig på personalens arbetsmiljö...

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Renault
« Svar #8 skrivet: 22:47 - 15/07 2015 »
Instämmer med siste talare! Dessutom när man ser hur man är tvungen att bygga om, förhöja tak, på t ex VW, så är det ju helt klart att Renault, och andra fabrikat, har rätt mått från början.
Här inriktar vi oss på de två smalaste bilar som finns, (VW och Sprinter) som man sedan måste anpassa, alternativt inte kan inreda, på ett ändamålsenligt sätt. Jag som varit med ett tag tvivlar på att något fordon  som finns idag komfortmässigt kan slå gamla Peugeot J7/J9. Den var som luftfjädrad! Och kompakt men med stora innermått. Men fartresurserna var ju inte så där imponerande:-)

Utloggad Niclas Rosenius

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Renault
« Svar #9 skrivet: 22:05 - 10/08 2015 »

   Hej!

   Här i Uppsala län har vi bara Chevrolet ambulanser, hur är dessa egentligen om man jämför med alla andra märken på marknaden.

   Har endast åkt med i framsätet på en av dom och man åkte riktigt skönt.

   //Niclas