Författare Ämne: LED-ljusramp  (läst 8957 gånger)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
LED-ljusramp
« skrivet: 23:30 - 28/04 2015 »
Såg igår på eminenta "Utryckning Örebro" om ny Chevrolet ambulans till Dalarna. Jag noterade inga fjärrljus och tänkte att nu börjar det gå litet långt i sparivern. Men så såg jag något smalt och brett i fronten som jag tolkar som en LED-ljusramp.
Jag har tyvärr inte själv provat på något fordon med denna nya typ av fjärrljus, men det har förmodligen någon av alla andra läsare på forumet. Kan verkligen en sådan LED-ljusramp ge lika mycket ljus som de stora runda fjärrljusen? I så fall är det ju fantastiskt!

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
SV: LED-ljusramp
« Svar #1 skrivet: 17:09 - 29/04 2015 »
Vi har en sådan på våran bil där hemma, och i mörker så lyser den fantastiskt! Om man jämför med de runda ljusen så ger dessa en maximal effekt och lyser väldigt skarpt. Falcks nyaste ambulanser har ju även en mindre version av dessa ramper strax ovanför reg.plåten.

Den får 10/10  8)
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: LED-ljusramp
« Svar #2 skrivet: 06:17 - 30/04 2015 »
Ju högre hastighet ju viktigare att se desto längre. Där tror jag rampen hamnar efter större extraljus med modern ljusteknik.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: LED-ljusramp
« Svar #3 skrivet: 00:05 - 01/05 2015 »
Det är just det jag funderar över ifall en LED-ramp utan stora reflektorer kan ge lika så bra ljus som "gamla" vanliga fjärrljus.
Reklamen verkar lovande  men hur är verkligheten? Jag har inget eget svar.