Författare Ämne: Medlemsantal  (läst 22318 gånger)

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
Medlemsantal
« skrivet: 16:19 - 21/07 2012 »
Jag tycker den viktigaste frågan är hur vi ska öka antalet medlemar i SUF. När medlemsantalet t.o.m minskar måste det väl betraktas som allvarligt?
Befolkningen i sverige ökar, internet har gjort det  lättare att driva en förening, att döma av alla bilder som laddas upp och diskussioner  på internet verkar det som intresset för utryckningsfordon ökar. Jag ser det inte som omöjligt att vi till att börja med kunde bli 1000 medlemar. Var finns problemet?
Det fanns en entusiasm i SUF, men nu verkar föreningen ha förlorat en del av sin gnista, en del av sin målsättning.
Utan att försöka hitta syndabockar måste vi gemensamt hitta lösningar.
Vad har folket på detta forum för tankar och idéer?

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Medlemsantal
« Svar #1 skrivet: 21:39 - 21/07 2012 »
Bättre marknadsföring är det som behövs för att öka medlemsantalet ..  :)
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Medlemsantal
« Svar #2 skrivet: 14:02 - 23/07 2012 »
Helt klart måste vi arbeta för att bibehålla och helst öka medlemsantalet! Vi har nu drygt 600 medlemmar men har som mest varit uppe på runt 660.

Martin S-931 skriver att han tycker att föreningen har förlorat en del av sin entusiasm och gnista. Jag förstår inte han menar med detta men jag kanske har varit ordförande för länge. Jag tror nämligen att skälen till att vi sakta tappar medlemmar är precis de skäl Martin tycker borde öka medlemsantalet. Det har blivit mycket lättare att hitta bilder/fakta på Internet och diskussioner om vårt intresseområde förs på flera olika forum. Det är också i huvudsak gratis... Det innebär att många antagligen tycker att det är "onödigt" att betala 250 kr för att vara medlem i SUF. En del av dem som är aktiva på vårt forum är t ex inte medlemmar! Ett annat skäl som har orsakat tapp av medlemmar är att många organisationer har sett om sitt hus och tagit bort "onödiga" kostnader. När flera räddningstjänster går ihop till ett förbund har det i en del fall inneburit att man har skurit ned på antalet medlemskap i SUF och vissa har tagit bort medlemskapet för att spara pengar.

Enligt styrelsen och årsmötet har föreningen tre ben att stå på. Det är tidningen Utryckning!, hemsidan www.utryckningsfordon.se och de studiebesök/möten som anordnas av besöksgruppen. Om man tittar på tidningen så har den successivt utvecklats till 320 färgsidor per år och jag tycker att vi har hög klass på den, framförallt jämfört med andra föreningstidningar. Gnistan att producera tidning är fortfarande hög men tyvärr är det inte så jättemånga som bidrar med material. När det gäller hemsidan är den också aktiv och har fått lite ny fart med våra två nya webmastrar. Jag tycker att gnistan finns även här. Besöksgruppen ordnar 5-6 studiebesök per år och de samlar oftast 10-20 medlemmar. Ã…rsmötet brukar samla 35-40 medlemmar. Deltagarantalet har varit i princip konstant oberoende av hur många medlemmar föreningen har. De som deltar vid studiebesöken har också gnistan men de flesta har varit med länge och det är inte så många nya ansikten.

Jag och övriga styrelsen tar gärna emot tips på hur vi kan göra vår marknadsföring bättre så att vi kan öka medlemsantalet igen!
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Medlemsantal
« Svar #3 skrivet: 17:12 - 24/07 2012 »
Jag vill här delge er mina erfarenheter, synpunkter etc.

Historiskt
Först vill jag ge en stor eloge till Mårten med styrelse och redaktion för det ni presterar och har presterat under många år. Aldrig kunde jag i min vildaste fantasi, som initiativtagare till föreningen och dess förste ordförande och redaktör, föreställa mig att föreningen skulle utvecklas så som den gjort och att vi tjugoåtta år senare skulle få läsa ett färgmagasin med den kvalitet Utryckning! har idag. Att det dessutom skulle skapas en hemsida med forum m.m. fanns inte med i planeringen. Tala om utveckling inom en förening av SUF’s karaktär och storlek. Vi talar då om en mycket begränsad nisch.

Förslag till medlemsblad tog jag fram i början av 1985, innan föreningen formellt hade bildats. Ett femtontal personer hade svarat på min intresseförfrågan i tidningen Allt om Hobby i oktober 1984 och att göra en prognos/budget var ytterst vanskligt. Medlemsbladet kallade jag för Skarvstegen som egentligen travesterade på Skarvjärnet som var en medlemstidning för en göteborgsk mj-klubb.

Den 2 mars 1985 bildades, på ett hotell i Mölndal, Svensk Utryckningsfordonsförening, med signaturen SUF, och dess medlemstidnings namn blev Utryckning!

De första numren av Utryckning! var klipp-och-klistra rakt igenom. En kompis på ett kopieringsföretag tryckte dubbelsidigt A4 vilka sedan häftades i sidan. Skulle foton användas skulle de vara i svart/vitt och de blev pålagda ett raster. Text fick inte hamna under rasterfolien för då blev texten randig!

Löpande text skrevs med skrivmaskin som hade utbytbara typsnitt medan rubriker skapades med gnuggbokstäver (finns sådana idag?).

Innehållet varierade starkt men redan i uppstarten var målet att alla intresseområden inom utryckningsverksamheten skulle beaktas. Vi tog även med bärgarna eftersom några av dessa vid den tiden hade blåljus. Därav loggans fyra fält - tre blåa och ett gult.

Efterhand som medlemsantalet ökade och därmed intäkterna kunde vi se över tidningsproduktionen. Ett tryckeri anlitades som omsatte våra klistrade original till tryckfilmer. Ett snabbfotoföretag provade att köra svartvita filmer vilket gav gulaktiga kopior som accepterades för svartvit tryckning. Därmed slapp Bert att kopiera alla bilder. Bert stod annars för all kopiering och formatändring.

Se här framsidan på Skarvstegen, Utryckning 1 1985, 1 1990 och 1 1995. Jämför med senaste Utryckning! och se vilken fantastisk utveckling tidningen genomgått

 


Efter tio år lämnade jag ordförandeskapet och Mårten tog vid. Två år senare tog Patrik och Stefan över produktionen av Utryckning!. Jag kunde sen sätta mig i soffan och njuta av tidningens utveckling. Man hade då och då samma problem med att hålla utgivningsplanen men problemen kände jag till sen tidigare så det bekymrade mig inte.

Innehållet
Att behålla medlemsantalet och även försöka öka det är ett konststycke för sig. På "min tid" fick vi inte ha för mycket modellreportage för då tröttnade "proffsen", dvs de utryckningsorganisationer som blev medlemmar för att tidningen presenterade olika typer av utryckningsfordon som bland annat kunde inspirerar till egna köp. Det hände faktiskt att jag blev ombedd att lista alla bilar som jag kände till, av en viss typ, för att man behövde ett brett underlag att diskutera innan beslut om inköp fattades. Medlemsservice kallas sådant nuförtiden.

Under de första åren fanns det en uppsjö av fordonstyper, påbyggare, design och konstruktion, färgsättning och larmsystem. Man kunde finna äldre fordon som hade kvar sina påbyggnader med trästomme. Vi lärde oss se skillnad på vilka som var byggda av vem. Vi kunde avgöra vem som tillverkat en viss hytt. Kalenderbitaren (vi som nu kör med databas) kunde läsa av pumpens nummer eftersom den satt i fronten eller i akterskåpet, inte som nu gömd undertill någonstans. Med andra ord var det ett eldorado att komma till en ny station för att få botanisera deras spräckliga fordonspark.

Vi körde teman, vilket jag upplevde som väldigt uppskattat. Det var temanumren som sålde bäst vid ”lösnummerförsäljning”.

Sen kom BAS-bilarna. Likadana överallt (nästan). Klassiska påbyggare försvann, ett fåtal finns kvar. Samma sak gäller ambulanssidan. Polisen hade redan snäva ramar när det gällde fordonstyper/fabrikat men de har på senare tid blivit öppna för fler tillverkare och nya fordonskoncept.

Att kolorera tidningen gav ett enormt lyft, tycker jag. Även de tråkigaste bilarna fick nu lite glans… Tidningen har blivit mer proffsig.

Framtiden
Konkurrensen består idag av ett flertal media. Kommersiella tidningar finns men inte så många i Sverige men desto fler utomlands. Enskilda hemsidor finns i stort antal, bra eller mindre bra, YouTube med sitt överflöd av filmsekvenser är exempel på media som påverkar föreningars medlemstidningar genom att det är gratis. Ingen medlemsavgift behöver betalas.

Vet man egentligen vad ordet ideell betyder? En ideell förening drivs av frivilliga som utan egen vinning leder föreningen, skapar dess tryckta och numera även webbaserade alster etc. Vissa ideella föreningar är berättigade till olika former av ekonomiskt stöd, men långt ifrån alla. En ideell förenings medlemstidning skall innehålla material som inte bara redaktionen utan också medlemmarna själva skapar.

När fick medlemmarna i en enkät föra fram vad man vill se i tidning?

När ombads medlemmarna dela med sig av sina kunskaper? Frånsett i Mårtens inlägg här i tråden.

Analysera vad som diskuteras på Forumet. De som diskuterar, men inte är medlemmar, kanske saknar i tidningen just det de diskuterar och därför inte går med.

Ja, detta är inte helt enkelt. Kanske skall en arbetsgrupp tillsättas (finns kanske redan).

I mitt jobb har jag lärt mig att man alltid måste ta omvärldens förändringar, små som stora, på allvar och i tidigt skede se om sitt hus.

Naturligtvis är detta inte lika enkelt i en ideell förening vars ekonomi helt hänger på medlemsavgifterna, vilka i sin tur bara alstras av dem som gillar föreningen och dess tidning.

Jag hoppas och tror att ni fixar det här, Mårten!
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Medlemsantal
« Svar #4 skrivet: 17:47 - 24/07 2012 »
Väldigt intressant att läsa denna historik  ;D Sedan kan man ju bara konstatera att välden förändras - på gott och ont. Konstellationer av olika slag kommer och går och uppväxande ungdomar har ofta andra intressen. Hemsidor tar över papperstidningar, föreningar dör ut när medlemsantalet sviker, osv, osv... Titta bara på bilistorganisationer, vem hör tex talas om att någon är med i M i dag? Jodå, jag är med i M men föreningen krymper. Likaså fackföreningar, husmodersföreningar, hembyggdsföreningar m m, m m - listan kan göras lång... är nog en samhällsutveckling som det inte är så mycket att göra åt. Men lite konstigt är det - varje polis, brandman, ambulansjukvårdare, bilbärgare och påbyggare borde ju vara intresserad av att vara medlem i SUF tycker man. Eller är man inte intresserad av sitt eget jobb?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Medlemsantal
« Svar #5 skrivet: 20:48 - 24/07 2012 »
Även där har vi förändringar.

Vår museiverksamhet i Rsyd bedrivs i huvudsak via Malmö Brandkårs Museiförening. Uppbyggnaden av detta museum skedde till stor del av medlemmar i brandkårens PRO-förening samt medlemmar i Frivilliga Brandkåren och en del andra intressenter. Idag har pensionärsföreningen svårt att rekrytera nya medlemmar och nya som trots allt finns fördriver sin pensionärstid på annat sätt. Man reser, spelar golf etc och har inte lust att gräva i det gamla i museiföreningen. Men naturligtvis finns det undantag, men de är lätträknade.

Jag tror också att den yngre personalen inte känner likadant för sitt jobb och sin arbetsplats så som man gjorde för 30-40 år sedan. Man har ett jobb att gå till mellan si och så. När man går hem efter passet har man annat att tänka på.


Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Medlemsantal
« Svar #6 skrivet: 22:35 - 24/07 2012 »
Jag måste instämma med de föregående talarna UTOM Martin som tycker att föreningen "tappat gnistan". Det tycker jag är ett orättvist påstående. Ta t ex "Utryckning" som är kvalitativt högt stående, trycks i färg och kommer nuförtiden på utsatt tid! Hemsidan med Forumet, som uppenbarligen gärna nyttjas av många icke medlemmar. Varför medlemsantalet sjunker kan man ju diskutera men det finns ju bevisligen ett stort intresse i landet. Men det finns ju alltid de som bara vill plocka russinen ur kakan, vad de tror, men missar genom genom sitt ekonomiska självbedrägeri de godaste kakorna, dvs "Utryckning" samt "Landet runt"!
Mårten har INTE varit ordförande för länge!!!

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Medlemsantal
« Svar #7 skrivet: 15:56 - 25/07 2012 »
Tack för kommentarer och inlägg! Det känns som att vi kan vara överens om att konkurrensen om intressenterna har ökat men jag håller med Fenix112 (Lars-Ove) om att man måste ta omvärldens förändringar på allvar och försöka anpassa verksamheten.

Självklart skall vi hålla igång föreningen och göra vad vi kan för att tillmötesgå olika intresseområden. När det gäller tidningen blir det oftast så att innehållet består av det material som redaktionen och övriga skribenter själva vurmar mest för, det är helt naturligt när det är idéell verksamhet. Som Fenix112 skrev så var det i början av föreningens historia mycket innehåll med modellanknytning och många medlemmar var också modellsamlare/-byggare. Numera för modellerna tyvärr en mer tynande tillvaro i tidningen, framförallt när vår modellredaktör Wille valde att kliva av. Jag vet att vi har många som är intresserade av modeller och självklart ska vi försöka att bevaka även det området.

Jag har många gånger efterlyst material och skribenter på ledarplats i tidningen men förslaget om en enkel enkät till medlemmarna är bra så det tar vi till oss och försöker göra på något sätt under hösten.

Är man intresserad av utryckningsfordon av något slag ska man självklart vara medlem i SUF!
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Medlemsantal
« Svar #8 skrivet: 17:39 - 23/09 2012 »
Bättre marknadsföring är det som behövs för att öka medlemsantalet ..  :)
Ja, det är viktigt. Det är bra med en hemsida men vi får heller inte glömma att marknadsföra oss ute i "verkligheten" också. Hur ska folk hitta till hemsidan om de inte vet om att föreningen finns?

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Medlemsantal
« Svar #9 skrivet: 17:43 - 23/09 2012 »
Jag tycker det var en bra idé med en enkätundersökning. Det är ju svårt att driva en förening om man inte riktigt vet vad folk vill ha.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Medlemsantal
« Svar #10 skrivet: 00:51 - 24/09 2012 »
Att ta reda på vad folk som inte är medlemmar vill ha blir ju lite svårt då vi inte vet vilka dessa är.

Och vad det gäller de nuvarande medlemmar kan jag tycka att man kan höra av sig till berörda om man saknar något eller tycker att något är dåligt istället för att avsluta sitt medlemskap utan att påpeka vad man är missnöjd med. Tror inte det finns någon i föreningen som skulle ta illa upp om en medlem visar sitt missnöje med något. Vi har alla en önskan om en välmående förening som utvecklas med tiden. Och detta mål når vi enklast med gemensamma krafter och idéer.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Medlemsantal
« Svar #11 skrivet: 17:46 - 21/07 2013 »
Ett år sedan tråden startade. Inte mycket har hänt.
Mitt förslag är att skapa mer av en "skandinavisk utryckningsfordonsförening"
Jag uppfattar att det finns ett stort intresse i Danmark, kanske t.o.m. större än i Sverige. Kommunal räddningstjänst i Danmark är, som hos oss en del av samhället, men Falck är närmast en del av dansk kultur.
Som det är nu får man vara med i SUF var man än bor i världen. Mitt förslag är att på ett tydligare sätt önska våra nordiska grannar välkomna. Som det är nu är det mer som att de har rätt att vara med i svenskarnas förening. En god gest att börja med hade varit att de hade fått betala lika mycket i medlemsavgift. En avgift på 250 blir ju ändå mer i danska och norska kronor. Tveksamt bara om finnarna vill betala 250€.
Skulle det göra stor skillnad för ekonomin i föreningen?
//Martin

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Medlemsantal
« Svar #12 skrivet: 19:27 - 23/07 2013 »
Du har gjort en liten tankevurpa gällande den uppskattade finska avgiften hoppas jag? 250€ är i runda slängar 2100:-
Att avgiften blir något högra i andra länder är portorelaterat om jag förstått det rätt. Och det är väl ganska logiskt att det är så.

Avgiften för andra länder är nu 300:-. Det beloppet räknas förmodligen om till aktuellt lands valuta och med dagens kurs blir det 35,18 €.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad pepa

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Medlemsantal
« Svar #13 skrivet: 21:59 - 23/07 2013 »
Hej

Jag måste rätta uppgifterna om medlemsavgiften.
Alla betalar 250:- kronor i medlemsavgift. Bor man utanför Sverige måste man dessutom betala ett tillägg på 100:- kr för att kompensera det högre utlandsportot.
När det gäller utländska medlemmar har vi f.n. dessa antal: Danmark 16, Tyskland 8, Finland 1, Ã…land 1, Norge 2, Holland 2, Storbrittanien 2 samt USA 1 st.

MVH
Per Palm
Kassör & sekr

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Medlemsantal
« Svar #14 skrivet: 21:22 - 25/07 2013 »
Bra att du rättar oss. Själv ska jag se till att rätta på föreningens hemsida för där står det 300 för övriga.  :-[
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.