Herr Moderator får gärna flytta de 3senaste inläggen till en veterantråd om tex polis amazoner
Nu har vi glidit över till polisen, men som ett resultat av tidigare ämne.
Jag vill påstå att det har aldrig funnits någon Amazon med blåljus i aktiv polistjänst! Dessa var utrangerade 1/1 -71 när blåljusen infördes. På senare tid har vi kunnat se en Amazon på film som har två blåljus men den tillhör inte PTM utan någon glad amatör någonstans. Den Amazon som tillhör PTM utgår jag från har kvar sina rödljus med orange saftblandare. Men jag har i o f s inte sett den på snart ett år. Den Amazon-kombi som också finns tillhör ju inte heller PTM utan någon privatperson som m a o representerar polisen (!) på olika träffar. Men den är ju mer korrekt utan några blåljus.
Hur länge tillverkades Amazon?
Vad grundar du dina påstående på???
Om jag har rätt information så var den 1969 sista Amazonen som tillverkades hade 2dr.
Polisen fick ett erbjudande att köpa ett antal Amazoner till mycket fördelaktigt pris.
Dessa placerades på myndigheternas trafikavdelningar, då bilarna inte var lämliga för anan tjänst
tex att köra busset eller andra suspekta personer.
Bilderna här är på den Amazon som finns bevarad på Volvo's museum i Göteborg. Som framgår av texten så har bilen tjänstgjort i Uppsala 1969 tom 1975 på trafikavdelningen.
Dess bättre har jag själv så många årsringar att jag sett Amazon sedan pluss combi med blåljus,
vilket Du tydligen inte har.
Hälsningar
Jan-Erik S