Författare Ämne: Akutbil Ã…sele 3 12-9360  (läst 34825 gånger)

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« skrivet: 19:27 - 03/10 2012 »

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #1 skrivet: 15:15 - 04/10 2012 »
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #2 skrivet: 19:13 - 04/10 2012 »
''Akutbilen får fler uppgifter''

http://www.folkbladet.nu/328995/akutbilen-far-fler-uppgifter

Inte ryck reggad eller ljus?


Prio 2 är ljud- och ljuslös utryckning. Man får, med iakttagen försiktighet, lov att exempelvis korsa heldragen linje och köra för fort. Fordonet behöver därför inga blåljus och inte heller vara utryckningsreggat. Motsvarigheten kan vara en deltidsbrandman påväg i sin privata bil till brandstationen vid larm. Bilen inte utryckningsregggad, kör för fort, med rätt. DOCK ej mot rödljus eller stopplikt, samt ett par andra regler. Prio 1, även kallat trängande fall, kräver minst blåljus, och även siren då trafiksituationen kräver det.

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #3 skrivet: 19:36 - 04/10 2012 »
Bilen har tidigare endast larmats på prio 1 uppdrag, det nya är att nu dras den även på prio 2 uppdrag.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #4 skrivet: 22:11 - 04/10 2012 »
Akutbilen i Ã…sele togs ju upp i TV - Uppdrag granskning. Det fanns ju ambulans i Ã…sele som drogs in och ersattes av en akutbil, då en liten VW Golf, ej larmutrustad.
Nu verkar man ju ha uppgraderat akutbilen litet, och har ett fordon som verkar mer anpassat för arbetsuppgiften. Det är dock förvånande att bilen inte är larmutrustad!

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #5 skrivet: 22:26 - 04/10 2012 »
Bilen har tidigare endast larmats på prio 1 uppdrag, det nya är att nu dras den även på prio 2 uppdrag.

menar du inte Prio 3? för Prio 1 kräver, som jag skrev, blåljus och siren vilket den bilen saknar.

Utloggad Gustavsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #6 skrivet: 22:28 - 04/10 2012 »
Hur kan detta vara så pass mycket billigare än att ha en ambulans att det motiverar nedgraderingen?

Att det var en dålig ide att ta bort ambulansen av alla andra skäl är jag övertygad om, så då borde åtminstone den ekonomiska skillnaden vara avsevärd.

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #7 skrivet: 22:42 - 04/10 2012 »
Bilen har tidigare endast larmats på prio 1 uppdrag, det nya är att nu dras den även på prio 2 uppdrag.

menar du inte Prio 3? för Prio 1 kräver, som jag skrev, blåljus och siren vilket den bilen saknar.

Nepp.. bilen åker på prio 1 ärenden (fem minuters anspänningstid, bemmanas av sjuksköterska från sjukstugan samt förare från rtj). Bilen saknar som sagt larmutrustning så att påkalla fri väg går givetvis inte... Det är en ganska märklig lösning.

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #8 skrivet: 07:06 - 05/10 2012 »
Bilen har tidigare endast larmats på prio 1 uppdrag, det nya är att nu dras den även på prio 2 uppdrag.

menar du inte Prio 3? för Prio 1 kräver, som jag skrev, blåljus och siren vilket den bilen saknar.

Nepp.. bilen åker på prio 1 ärenden (fem minuters anspänningstid, bemmanas av sjuksköterska från sjukstugan samt förare från rtj). Bilen saknar som sagt larmutrustning så att påkalla fri väg går givetvis inte... Det är en ganska märklig lösning.

väldigt märklig...den typen av fordon hade jag själv kunnat placera i ett fack - med  sjuktransporter och dylikt, men inte akuta ärenden (trots namnet akutbil)

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #9 skrivet: 15:38 - 05/10 2012 »
Bilen har tidigare endast larmats på prio 1 uppdrag, det nya är att nu dras den även på prio 2 uppdrag.

menar du inte Prio 3? för Prio 1 kräver, som jag skrev, blåljus och siren vilket den bilen saknar.

Nepp.. bilen åker på prio 1 ärenden (fem minuters anspänningstid, bemmanas av sjuksköterska från sjukstugan samt förare från rtj). Bilen saknar som sagt larmutrustning så att påkalla fri väg går givetvis inte... Det är en ganska märklig lösning.

Känns som en jädrans konstig lösning, på prio 1 ska den ju för bövelen ha blått annars är det ju knäppt..
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #10 skrivet: 18:45 - 05/10 2012 »
Bilen är dessutom registrerad för passagerare på bår. Varför inte bara ha en helt vanlig traditionell ambulansbil istället?

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #11 skrivet: 22:19 - 05/10 2012 »
Kanhända, fast låter otroligt, har politikerna kanske insett misstaget att ta bort ambulansen. Eftersom det sannolikt gått prestige i frågan kanske detta är ett sätt att långsamt "smyga tillbaka" ambulansen igen?

Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #12 skrivet: 18:33 - 06/10 2012 »
Ett av dom märkligaste "Akutfordon" som jag någonsin sett!
Svart med gula ränder,hur tänkte man här? Jag skulle utan vidare tro att det är rörjouren som kommer farande..
Inte heller ett gult varningsljus på denna taxiliknande vagn,parkerar dom alltid i en ruta i Ã…sele?

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #13 skrivet: 16:58 - 09/10 2012 »
Jag tycker också att man har valt en väldigt udda och märklig lösning. Varför fordonet inte är larmutrustat förstår jag inte.

När det gäller fakta om utryckningsregler och larmtyper måste jag dock tydliggöra en skillnad. SOS Alarm prioriterar uppdragen som prio 1-4 och larmar enligt de larmplaner som finns. Det är inga problem att skicka en icke larmutrustad enhet (som i Ã…sele) på prio 1 men de får då i princip inte bryta mot några andra trafikregler än hastighet, parkeringsförbud etc. Vid en prio 1 larmas ju också ambulans/helikopter från annan ort.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Akutbil Ã…sele 3 12-9360
« Svar #14 skrivet: 20:01 - 27/10 2012 »
''Akutbilen'' ännu en gång uppmärksammad i media..

http://www.vk.se/728045/kranglande-bar-i-akutbil-anmals