Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland  (läst 137643 gånger)

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #165 skrivet: 09:30 - 26/01 2018 »
Undrar vad det är som gör släpet så tungt? Kikade på ett 5m släp från samma leverantör med tre axlar och galler på lämmarna. Det hade en tjänstevikt på 900kg.
Jag tror inte att det är några problem att dra släpet oavsett. En boggie går väldigt stadigt och största bekymret enligt mig är om det är tung last och måste manöverera där det är trångt. Då bryter det väldigt i boggien.

Att dra efter ett tyngre fordon ställer helt andra krav på körkortsbehörigheter. Det blir dessutom ett betydligt mer klumpigt ekipage att hantera på trånga vägar i skogen.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #166 skrivet: 17:16 - 26/01 2018 »
Menar du att det här släpet skulle kräva behörighet för tung lastbil med tungt släp om det var tillkopplat på en normalstor släckbil?

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #167 skrivet: 23:22 - 26/01 2018 »
Har tittat litet mer på bilderna. Om släpet i normalfallet är lastat så som visas i tidningen, så kommer själva ATV:n med sin tyngd att stå BAKOM axlarna. Då måste, menar jag,
släpvagnen i framdelen vara fylld med sina 500 liter under färd! Annars kommer det med stor sannolikhet att bli NEGATIVT kultryck, och det är inte bra!! Med fylld tank så blir det jämnare
viktfördelning på släpet och rätt kultryck. Och totalt sett får vi ett ganska tungt släp i förhållande till dragbilen, påstår jag fortfarande.

Under alla omständigheter torde släpet kräva E-behörighet, om man inte har hittat på något nytt.

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #168 skrivet: 08:34 - 27/01 2018 »
Menar du att det här släpet skulle kräva behörighet för tung lastbil med tungt släp om det var tillkopplat på en normalstor släckbil?

Alla släp över räknas 750kg räknas som tungt släp och kräver E-behörighet om du drar det med en tung lastbil.

Jag reagerade också på viktfördelningen men antog att dom hade mer utrustning än vatten på kärran.
E-behörighet är det garanterat.
Men jag vill återigen framhålla att köregenskaperna högst troligt är mycket bra. Som jag skrev tidigare så går en boggiekärra väldigt mycket bättre på vägen än motsvarande enkelaxlad kärra.
Som ett exempel så körde jag en VW Passat max dragvikt 2200kg. Till den var det kopplat en biltrantransport som var lastad med en traktor. Bruttovikten på biltransporten var max vad bilen fick dra och det var absolut inga problem för en sådan förhållandevis liten bil.
Jag äger själv ett större boggiesläp med kåpa. Samma sak där, helt odramatisk oavsett lastvikt. Jag har även hjälpt en kompis att transportera grävmaskin med utr (3500kg) bakom en Ford Ranger, samma sak där.
Nackdelen med boggie-kärror är att dom är besvärligare att backa med särskilt vid tung last och mjukt underlag samt att dom är betydligt jobbigare att hantera manuellt.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #169 skrivet: 23:28 - 15/08 2018 »
Strömsund
Lyckades planera semestern så att det blev besök i Strömsund en måndag kl 18 då det var dags för övning.
I vagnhallen stod även en ny Ford Ranger med dubbelhytt. Den var ännu inte tagen i bruk och saknade bl a fjärrljus.
Så Mitsubishin L200 är kvar i tjänst än så länge.
Man väntar även på en nyare hävare. Östersund skall ju få, om den inte redan har kommit, en ny VEMA-hävare. Då lär väl
den "danska" Bronton gå tillbaka till Krokom och Krokoms Bronto torde gå traditionsenligt till Strömsund.
På hemvägen till stugan passerades Hammerdal. Det var ju fortfarande måndagkväll så på huvudgatan såg jag Hammerdals Scania BAS4.
Den hade fått en stor ledljusramp monterad i grillen, precis som Strömsunds 3040. Då är det väl rimligt att tro att så även har skett
med systerbilarna i Hoting, Lit och Änge.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #170 skrivet: 00:06 - 09/08 2019 »
Oj, har det varit tyst i länken ett år! Men nu är jag åter från ännu en semestervistelse i Jämtland. Tyvärr inga bilder men i
Stugun har gamla tankbilen, torpedbyggda Scania 142, förpassats till troligen brandbilshimlen, tyvärr. Där finns nu i stället en Volvo
FM 400 6x2/4 med lastväxlartank. Det var för mörkt för att kunna se vem som gjort lastväxlartanken. Volvo:n, regnr FXX132,
är inköpt begagnad och av årgång 2008.

I Brunflo finns som ersättning för tidigare VW Pickup med dubbelhytt, en Volkswagen Amarok som typ räddningsbil.

I Svenstavik finns, som angivits i Utryckning Örebro, Scania P420 med lastväxlartank och tidigare Täby/Ã…kersberga. Den har stripats
om litet, fått tvärgående gula reflexer i kylargrillen, som andra av Jämtlands bilar, samt en Ledljusramp likaså i grillen.

I Oviken står en icke presenterad Scania P320 BAS 4 som levererades 2013, om jag inte minns fel. Därutöver en Nissan Navarra pickup
med Hansbräda och trolig funktion som räddningsbil.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #171 skrivet: 00:00 - 05/08 2021 »
Ã…rets semester i Jämtland resulterade inte i så mycket bilder tyvärr. I Stugun, som ligger närmast mitt semesterviste, såg jag "nya" släckbilen, dvs tidigare Stockholmsbilen UNO267.
Den hade blivit omlackerad, röd, och fått gula reflexmarkeringar här och var, särskilt fronten. Dessutom en Trux-ramp nedanför vindrutan med fyra kraftiga fjärrljus. Förra året stod i Stugun
en Volvo FM lastväxlare med tank. Nu stod i stället Krokoms tidigare 2040, Scania 143, lastväxlare med tankmodul där. Såg också nylackad ut men jag kunde inte bedöma om det var samma lastväxlartank på den. Undrar vart Volvo FM tog vägen?

Och på bild i Östersundsposten kunde ses att Krokoms nya 2040 blivit en Scania, typ 420 eller så, inte senaste modellen. Vilken lastväxlartank den hade lät sig inte bedömas utifrån tidnings-
bilden.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #172 skrivet: 23:58 - 06/08 2022 »
Länken lever upp en aning efter varje sommarsemester. Detta år av olika skäl något reducerad, fick inte möjlighet att åka till Ã…re för att fota de
nya lastväxlarna Scania 6x6, tyvärr.

Rapporteringen inskränker sig till Stugun där förra årets Scania 142, nylackad troligen f d Krokom, numera inte finns där. I stället stod återigen
Volvo FM lastväxlare som 4040, regnr FXX132. Den har jag noterat där redan 2019, sedan har den uppenbarligen varit någon annanstans i mellantiden.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland
« Svar #173 skrivet: 21:53 - 10/08 2023 »
Hemkommen från årets semester i östra Jämtland, kan följande rapporteras om vissa räddningstjänster:

Stuguns tre bilar, som är desamma från föregående år, fick jag äntligen chans att fotografera! Bilder lär komma snart på Utryckning Örebro/ eller .com, vad de nu heter.

Brunflos nya brandstation var imponerande! Fem portar och stora utrymmen. Vid mitt besök stod ingen bil i en port. Däremot hade man två BAS 1-bilar. Den "gamla" som var 1010 i Östersund från 2007. Den "nya", som dock är äldre än 1210, är en Stockholmsbil, SWX799, som var märkt som 214 1110, alltså en Östersunds-bil med min ringa kunskap om radio-numrering. Förut såg jag en Amarok i Brunflo men inte nu. (kanske tomma porten?) Men som räddningsbil 1260 fanns där en VW Transporter EUJ793. Fick en bra bild genom porten som skickas till Utryckning Örebro. Och som fjärde bil en Scania P360 6x2 lastväxlare med vattentank från Sala Brand. Har haft ett "civilt" liv från 2016 och blev brandbil i mars -21.

I Svenstavik fanns däremot en Amarok. Tror jag har beskrivits i Utryckning. Annars samma lastväxlare med tank från Ã…kersberga och deras gamla BAS 1 Scania P300 från början av seklet.
Men bakom stationen stod två fordon uppställda utomhus. En VW Crafter 4x4, SLO027 men inget rakelnummer. Har presenterats i Utryckning av Bert Lindblad för några år sedan. Bredvid denna stod däremot en ny Mercedes Sprinter 519 4x4 med påbyggt skåp och bakgavellyft. Radionummer 214 1175 vilket borde vara Östersunds-nummer. Avses troligen vara en transportbil och levererades till Rtj i maj -23. Bilder skickas till Utryckning Örebro.

Något mer hanns tyvärr inte med, Får se fram emot nästa års semester!