Författare Ämne: Ambulanser på 70-talet  (läst 53760 gånger)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
Ambulanser på 70-talet
« skrivet: 09:23 - 04/06 2012 »
Fick se några nya bilder på ambulanser byggda på amerikanska personbilschassin. Jag syftar på de Plymouth-ambulanser av modell Belevedere och Saturn som byggdes kring 1968-1970 av bl a Heinells Karosseriverkstad i Malmö. Hur många byggdes egentligen?

I Skåne fanns det sådana i Malmö, Lund och Kristianstad - kanske också på fler platser (Hässleholm?). Men de måste ha funnits även på andra håll i landet. Har sett bilder på BA- och O-registrerade. Dessa plus malmöbilarna var lackade i rött och grått. På andra håll var de klassiskt vita, med och utan mattsvart motorhuv, men också röd och vit fanns.

Finns det någon i forumet som har koll på detta?

Heinells i Malmö är idag en "vanlig" verkstad med produkter långt ifrån ambulanser.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #1 skrivet: 22:02 - 04/06 2012 »
Hej Lars-Owe, och andra!

Det märkliga var nog faktiskt att dom var i huvudsak koncentrerade till södra delen av landet, d v s Skåne,  Kanske att det byggdes runt 20 st, mellan tummen och pekfingret. Kungälv hade en men sedan kan jag inte påminna mig någon mer längre norrut än Skånska landskapsgränsen. Någon annan kanske vet?

Däremot så byggde ju Heinel samma skåpvariant men på Mercedes, vad hette den modellen, 115? Där byggdes åtmistone sex st varav de flesta gick i Stockholmsområdet. Om jag visste hur man gjorde för att bifoga skulle jag försöka. Men jag måste scanna på jobbet.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #2 skrivet: 22:33 - 05/06 2012 »
Har scannat in några bilder Plymouth och den Mercedes jag nämnde. Hoppas jag lyckas bifoga. Verkar som om jag måste göra flera inlägg då det första blev för stort. Nä, det går åt h-e, inte ens en enda bild får komma med! Max 600kB, hur litet är det?

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #3 skrivet: 01:16 - 06/06 2012 »
Den här filen är exempelvis 422 kb. Upplösning 1980x1051.  Är du säker på att du gör rätt?
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #4 skrivet: 08:36 - 06/06 2012 »
Lasse S!

Jag har skickat epost till dig med länkar till "så-här-gör-man"-sidor.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #5 skrivet: 21:36 - 06/06 2012 »
Hej Daniel!

Ja, den bilden är ju ungefär stor som ett frimärke, och så små är inte mina kort, dom håller vanliga 9x13 cm. Jag lyckades nog bifoga men systemet sade, trots att bara en bild återstod, att det var för stort.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #6 skrivet: 09:17 - 07/06 2012 »
Om du klickar på bilden blir den större...
Hur står det till med datorkunskaperna?  ;)

Maila gärna bilderna till daniel.sjoholm@utryckningsfordon.se så ska jag titta vad det är som inte stämmer.
« Senast ändrad: 09:23 - 07/06 2012 av Daniel Sjöholm »
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #7 skrivet: 14:00 - 10/06 2012 »
Det fanns en i Helsingborg.
Det fanns i Landskrona. I Landskrona museums fotodatabas finns bilder. http://www2.landskrona.se/kultur/asparna/foto.htm
Det verkar ha varit standardmodellen 1969 i Malmöhus län.
« Senast ändrad: 16:44 - 10/06 2012 av Martin s-931 »

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #8 skrivet: 18:21 - 26/06 2012 »
Fick se några nya bilder på ambulanser byggda på amerikanska personbilschassin. Jag syftar på de Plymouth-ambulanser av modell Belevedere och Saturn som byggdes kring 1968-1970 av bl a Heinells Karosseriverkstad i Malmö. Hur många byggdes egentligen?

I Skåne fanns det sådana i Malmö, Lund och Kristianstad - kanske också på fler platser (Hässleholm?). Men de måste ha funnits även på andra håll i landet. Har sett bilder på BA- och O-registrerade. Dessa plus malmöbilarna var lackade i rött och grått. På andra håll var de klassiskt vita, med och utan mattsvart motorhuv, men också röd och vit fanns.

Finns det någon i forumet som har koll på detta?

Heinells i Malmö är idag en "vanlig" verkstad med produkter långt ifrån ambulanser.


Fanns en i Ulricehamn http://tow.se/oldcar/s500011.htm och en i Arvika (som jag har en dålig bild uppifrån på).

Finns det någon möjlighet att få ta del av dessa bilder i ett skapligt format? Samt använda dom på tow.se?

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #9 skrivet: 20:57 - 26/06 2012 »
Hej Daniel! Hur gick det med mina bilder jag skickade till dig? Får du någon fason på dem så att du kanske kan lägga in dem?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #10 skrivet: 21:59 - 26/06 2012 »
Vad jag kan se på de bilder som visats har det funnits två ganska avvikande utföranden vad det gäller de bakre sidodörrarna. De flesta har haft dörrar av typ som syns på Roger Larssons länkade bild men i Skåne fanns också bilar med smalare sidodörrar som inte riktigt följde karosseriformen. Några hade dörrar på båda sidor, andra hade bara på höger sida. Kan kanske ha att göra med närheten till övergången till högertrafik.

Hur som helst så finns det en hel del varianter så man kan kanske inte säga att det är en specifik typ. Kanske är några av de mest avvikande inte ens tillverkade av Heinels!

Skall bli spännande att få se Lasse S´s bilder när de dyker upp.

Till Roger Larsson:
Du får besked per e-mejl.
« Senast ändrad: 22:25 - 26/06 2012 av Fenix112 »
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #11 skrivet: 21:58 - 27/06 2012 »
Hej igen. Har skickat bilderna nu till Daniel på en annan adress där de förhoppningsvis når fram för vidare publicering.

I vilket fall var högertrafiken gott och väl införd när denna ambulanstyp introducerades. Om dörrarna var annorlunda var det roligen andra orsaker. Andra byggare? PÃ… denna tid var ju Heinel ledande, sedan fanns det Valbo Kaross och Vellinge/Henrikssons. Om det fanns flera var de i så fall inte stora.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #12 skrivet: 14:34 - 28/06 2012 »
Scannade bilder från Lasse S.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #13 skrivet: 15:01 - 28/06 2012 »
Scannade bilder från Lasse S.

Fina bilder :-)

Lasse S har mail från mig

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #14 skrivet: 15:17 - 28/06 2012 »
Då kan man konstatera att det fanns antingen V-sida eller H-sida eller båda sidorna. Malmöbilen bland Lars S bilder visar dörr på båda sidorna men den vänstar funkar normalt inte eftersom där finns bårens huvudgärd. Några bilar har därför denna dörr ersatt med en lucka på utsidan bakom vilken det finns en del materiel.

Ett problem med ambulanser är att om de välter så att normala instigningsdörrar och bakre dörrar spärras skall det finnas utrymme på fri sida att baxa ut patient och vårdare. Därför har Malmöbilen och sannolikt även Rogers Ulricehamnsbil hel dörr på bårsidan vilket möjliggör en evakuering av patient och vårdare om höger sida och bakdelen är spärrade.

Malmös två första IH-ambulanser (modell B110 från 1960) saknade dörr på vänster sida. Efterföljarna från 1964, C100, C1000 m fl hade dörrar på båda sidorna. 

Anledningen till att jag nämnde högertrafiken var att några liknande ambulanser på chassin från femtiotalet och början av 1960-talet hade sidodörr enbart på vänster sida och sannolikt fasades ut "för tidigt" med anledning av detta.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening