Författare Ämne: Opel Olympia Falck Räddningskår  (läst 27003 gånger)

Falck

  • Gäst
SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« Svar #15 skrivet: 10:08 - 12/11 2012 »
Roger, självklart får du använda bilderna.

Lasse, jag försökte kolla längden på lastutrymmet i Opeln men hittade ingen uppgift. Volvo Duett förekommer ju också som ambulans med originalkarossen. Den har ett lastutrymme som är 1780 mm men det är nog med ihopfällt baksäte. I Volvon löste man ju utrymmet genom att fälla ryggstödet på passagerarstolen: http://tow.se/oldcarambvolvo/s500149.htm

Men - sedan hittade jag förlagan till Falck-ambulansen! Ett Miesen-bygge! Jämför själva!
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/89018/Greiz_-_Opel_Olympia_Rekord_Caravan_-_KTW_aD/photo/170821
http://www.flickr.com/photos/30496557@N08/3749790857/in/photostream/

På bilden har jag spegelvänt Miesen-ambulansen för att lättare jämföra (hur kopierar jag in bilderna direkt i posten som Jonas gjort?):



Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« Svar #16 skrivet: 22:09 - 12/11 2012 »
Intressanta bilder! Men, det går ju att se att man har förlängt karossen på överhänget bak. Kanske att man inte behöver inkräkta på passagerarplatsen i fram?

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« Svar #17 skrivet: 19:39 - 13/11 2012 »
Hittade faktiskt två bilder där en Olympia ambulans från Falcks Räddningskår figurerar. Tyvärr blir man ju inte klokare på varken längden eller ombyggnationen mer än att den skiljer sig en hel del från originakarossen. Frågan är då om det är samma bil? Troligen, ser ut att vara senvintern 1956?, bilderna är märkta "Östersund 1956" och bilden visar Ã…re Fjällbana.
 
I förstoringsglas ser även sista siffran ut till att vara "4". Detta innebär väl att bilen fanns i Östersund (eller Ã…re?) en bra tid innan den fick Z5599.

Observera också att bilen har ett kors i identifikationslyktan och inte en falk! Till skillnad mot tex Duetten bredvid.



« Senast ändrad: 19:43 - 13/11 2012 av Roger Larsson »

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« Svar #18 skrivet: 21:58 - 13/11 2012 »
Men är inte denna en Kapitän?

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« Svar #19 skrivet: 22:19 - 13/11 2012 »

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« Svar #20 skrivet: 16:00 - 14/11 2012 »
Avser inte avreg 27/7 1957 att regnumret N20714 avregistrerades då, och att bilen fortsatte sitt liv som Z5599?

Jag citerar mig själv eftersom ingen ännu har svarat. Är det någon som vet hur det gick till före 1973 när fordon bytte län?

Om vi tar det här exemplet, Opeln registrerades i Halland 31/1 1956. Sen framgår det att den registerades i Jämtland som Z5599 den 12/7 1957. Det framgår också att den avregisterades 27/7 1957. Frågan är då, fick den ett nytt registreringsintyg när den registerades som Z5599? Är det då därför som den står som avregisterad 27/7 1957 - i det att det syftar på att N20714 avregisterades då. Eller, var det så att fordonet avregisterades permanent den 27/7 1957 efter bara två veckor som Z5599? Det senare är naturligtvis möjligt, men kanske inte så troligt.

Vore kul att veta hur det gick till förr :).
« Senast ändrad: 16:05 - 14/11 2012 av marbe166 »
Martin, Ö-1031

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« Svar #21 skrivet: 18:39 - 14/11 2012 »
Om jag har fattat saken rätt och minns rätt så fungerade det så här:

Köpte man en fabriksny bil fick man röda interimsskyltar monterade. Man gjorde då en anmälan till sin länstyrelse via en blankett med ägar- och fordonsuppgifter varvid man efter en tid fick ett reg.nummer tilldelat (dessa blanketter fanns hos polisen och länstyrelsen). Flyttade fordonsägaren till ett nytt län gjorde man samma sak till den "nya" länsstyrelsen. Den "nya" länsstyrelsen skickade ett meddelande till den gamla att de hade tagit över fordonet och den "gamla" avregistrerades i registret - dvs man gjorde en anteckning på kortet.

Skedde det ett ägarbyte inom länet gjorde man samma manöver men fick naturligtvis inget nytt reg.nummer.

Man var enl lag tvingad att göra detta "snarast" men man kan se att det haltade en hel del. Många körde i månader eller år på det gamla regnummret. Man ville ju inte heller gärna släppa ifrån sig ett "bra" eller lågt nummer - var ju lite status i detta. En Stockholmsbil eller rättare sagt ägaren till bilen med tex A900 ville ju inte vid en flytt till tex värmland "riskera" att få tex S14583 men med lite tur kunde man få SA100 :-)

Fördelningen av reg.nummer skedde slumpmässigt och allt eftersom gamla reg.nummer blev lediga men det påstås att det skedde en omfattande handel med låga och bra nummer men hur detta gick till har jag inte en aning om men det sägs att en tårta till flickorna på länstyrelsen kunde göra underverk vid tilldelningen av reg.nummer eller en hel nummerserie om det fanns en större fordonspark.

I det här fallet så fick fordonet Z5599 och man bör söka på detta nummer för att få reda på dess vidare öden då detta syftar på att bilen fick ett nytt regnummer i annat län samt att N20714 avregisterades då. 

Med reservation att jag minns fel...
« Senast ändrad: 18:45 - 14/11 2012 av Roger Larsson »

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« Svar #22 skrivet: 22:43 - 14/11 2012 »
Ja Roger, jag får nog böja mig inför övertygande bevisning. Men jag tycker att Olympian ser faktiskt väldigt stor ut bredvid Duetten.

Angående tilldelning av registreringsnummer förr i tiden kan det nog vara ett riktigt antagande att det kan ibland ha skett en viss "handel" med nummer. Som du säger en tårta kanske, jag tror inga större belopp cirkulerade. Vi hade i vår familj en god vän som jobbade just på bilregistret och min far fick både nr C43000 och sedan C55555, utan tårta. Men det var då, mer än 40 år sedan, så jag tror inte det är någon idé för Riksenheten mot Korruption att göra en utryckning!